رمزگشایی از تغییر آرایش  آمریکا در مذاکرات
در گفتگوی جام‌جم با مدیر کل سابق بخش امنیت و شفاف‌سازی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تشریح شد

رمزگشایی از تغییر آرایش آمریکا در مذاکرات

«العربیه» به نقل از وزارت امور خارجه فرانسه گزارش داد آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در اواسط ماه میلادی جاری گزارشی را در خصوص همکاری ایران با این نهاد ارائه خواهد کرد.
کد خبر: ۱۳۳۶۱۲۰

به گزارش جام جم آنلاین، شبکه «العربیه» به نقل از وزارت امور خارجه فرانسه گزارش داد آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در اواسط ماه میلادی جاری (سپتامبر) گزارشی را در خصوص همکاری ایران با آژانس ارائه خواهد کرد.

پیش‌تر شبکه آمریکایی «بلومبرگ» به نقل از چند مقام گزارش داد که «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به دنبال ملاقات با «محمد اسلامی» رئیس جدید سازمان انرژی اتمی ایران پیش از کنفرانس وین است.

طبق این گزارش، این دو مقام گفتند «او می‌خواهد تمایل تهران برای بازگرداندن دسترسی گسترده به ناظران آژانس-که در اعتراض به تحریم‌های آمریکا متوقف شده است -و همکاری ایران با بازرسان بین‌المللی را بسنجد.»

به ادعای مقاماتی که با بلومبرگ در وین صحبت کردند، دیپلمات‌های اتحادیه اروپا منتظر نتیجه رایزنی‌های بین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و ایران قبل از تصمیم‌گیری در این خصوص هستند که به تدوین پیش‌نویس قطعنامه‌ای که ایران را به دلیل عدم همکاری محکوم می‌کند، بپردازند یا خیر.

به ادعای بلومبرگ، در حالی که چنین سندی در نهایت می‌تواند منجر به ارجاع مجدد ایران به سازمان ملل شود، این مقام‌ها گفتند بعید است تهران با اقدامات اضافی شورای امنیت روبرو شود زیرا چین و روسیه به طور قطع تلاش برای اعمال تحریم‌های جدید را مسدود خواهند کرد.

به گزارش فارس، امروز (دوشنبه) «سعید خطیب‌زاده» سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به سؤالی درباره سفر احتمالی رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران و اجلاس پیش روی شورای حکام آژانس بیان کرد: موضوعات فنی بین آژانس و سازمان انرژی اتمی توسط سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفته‌ می‌شود.

وی با بیان این‌که اجلاس پیش روی شورای حکام یک نشست عادی است، افزود: امروز تأکید می‌کنم که هیچ طرفی اشتباه محاسباتی نکند و به سمتی نرود که مذاکرات وین تحت تاثیر قرار بگیرد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با بیان این‌که استفاده سیاسی از بستر فنی آژانس پاسخ متفاوتی را از ایران در پی خواهد داشت، خاطرنشان کرد: روابط ایران و آژانس بسیار فنی و محترمانه است و مفاهمه درست و عمیقی بین دو طرف وجود دارد و امیدواریم بقیه دخالتی در این مفاهمه نکنند.

وی ادامه داد: روابط در سطوح بسیار خوبی بین دو طرف در موضوعات فنی ادامه دارد و سؤالات مطرح شده پاسخ داده شده و گفت‌وگوها بین ایران و آژانس به صورت منظم ادامه دارد.

ایران اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را بر مبنای بند ۲۶ برجام متوقف کرده اما در چارچوب پادمانی همچنان با آژانس بین‌ المللی انرژی اتمی همکاری می‌کند.

منبع: فارس

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها