سرفه و عطسه از علائم شایع ابتلا به بیماری کروناست. به‌خصوص قطاری‌بودن و تداوم سرفه‌ها در این بیماری مشخصه متمایزکننده آن است. هر عطسه یا سرفه، تکانی شدید برای قفسه سینه محسوب می‌شود و تکرار این تکان‌ها و ضربه‌ها باعث آسیب به محل اتصال دنده‌ها به جناغ سینه در جلوی قفسه سینه و اسپاسم و اختلال عملکرد عضلات بین دنده‌ای و اطراف ستون فقرات می‌شود.
کد خبر: ۱۳۳۶۰۵۳

انتهای دنده‌ها در محل اتصال‌شان به جناغ سینه غضروفی و انعطاف‌پذیر هستند و در اثر سرفه و عطسه مکرر، التهاب پیدا کرده و دردناک می‌شوند.

این درد شدید و خنجری که به غیر از این شرایط در تصادفات رانندگی و آسیب‌های ورزشی هم می‌تواند ایجاد شود، بیمار را بابت سلامت قلب و عروق یا احشا مانند دستگاه گوارش نگران کرده و باعث ارجاع وی به متخصصان قلب و عروق و گوارش می‌شود.

در بسیاری از موارد بیمار ابراز می‌کند تصور می‌کرده درد قدیمی معده به جناغ سینه‌اش انتشار یافته است اما مهم‌ترین مشخصه‌ای که نشان می‌دهد درد منشأ اسکلتی و عضلانی دارد و منشأ احشایی ندارد، حرکت‌دادن و باز و بسته کردن اندام‌های فوقانی است که درد را تشدید خواهد کرد حتی سرفه‌کردن هم می‌تواند درد را تشدید کند و نشانه بارز درگیری غضروف‌های انتهای دنده‌ها و اسپاسم عضلات اطراف است.

این مشکل «سندرم تیتز» نام دارد. در صورت طولانی‌شدن این درد و وضعیت ناخودآگاهی که بیمار برای کاهش درد به خود می‌گیرد و کمی به جلو خمیده می‌شود، فشار به ناحیه پشت ستون فقرات افزایش می‌یابد و بار بیشتری بر عضلات این قسمت وارد می‌شود که می‌تواند اسپاسم عضلات و درد قسمت بین کتف‌ها و ناحیه گردن را هم به دنبال داشته باشد.

اولین و مهم‌ترین عامل در بهبود بیمار، استراحت و درمان سرفه است تا دیگر ضربه جدیدی به قفسه سینه و دنده‌ها وارد نشود.

کم‌ کردن تحرکات بدنی و بستن یک شال یا سینه‌بند کشی پهن برای محدودکردن حرکات این ناحیه اقدام بعدی در جهت درمان سندرم تیتز است.

استفاده از قرص‌های مسکن و ضدالتهاب مانند استامینوفن و ایبوبروفن و مالیدن ژل‌ها و پمادهای ضدالتهاب مانند پیروکسیکام، دیکلوفناک، رزماری، متیل سالیسیلات و ... روی ناحیه درد از روش‌های مهم کنترل و درمان زودهنگام این آسیب است.

فیزیوتراپی و استفاده از لیزر، درمان‌های دستی و آزادسازی عضلات و چسباندن نوارهای فیزیوتراپی هم می‌تواند طول درمان را کوتاه‌تر و بهبود بیمار را تسریع کند.

پرهام پارسانژاد - فیزیوتراپیست / روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها