سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد که روسیه وحشیگری ژاپن و نظامیان این کشور در دوره جنگ دوم جهانی را ازیاد نخواهد برد.
کد خبر: ۱۳۳۶۰۴۱
به گزارش جام جم آنلاین به نقل از ایرنا، لاوروف روز دوشنبه در پیامی به همایشی علمی سیاسی در منطقه خاباروفسک در شرق روسیه که از طریق مجازی پخش شد، خاطرنشان کرد: نسل کنونی و نسل‌های آینده نباید وحشیگری‌های ژاپن در دوره جنگ دوم جهانی را ازیاد ببرد.

وی خطاب به شرکت کنندگان در این همایش افزود: همایش شما مربوط به محاکمه سال ۱۹۴۹ در خاباروفسک بر گروهی از نظامیان ارشد ژاپنی متهم به ساخت سلاح‌های شیمیایی و میکروبی و آزمایش آن بر روی انسان‌ها است.

لاوروف گفت: اسناد آرشیوی که در نمایشگاه در حاشیه این همایش درباره محاکمه نظامیان ژاپنی در خاباروفسک در سال ۱۹۴۹ ارائه شده است حاکی از نقش وزارت خارجه کشور ما در برگزاری این محاکمه است.

به گفته وزیر خارجه روسیه، دیپلمات‌های شوروی، دلایل محاکمه نظامیان ژاپنی، را برای متحدان خود در جنگ دوم جهانی (آمریکا و انگلیس) توضیح داده بودند.

بر اساس اطلاعات رسانه‌های روسیه، ژاپن که در دوره جنگ دوم جهانی با آلمان نازی متحد بود، بمب میکروبی بر روی گروهی از اتباع شوروی در خاور دور این کشور آزمایش کرده بود.

ده‌ها نفر از اتباع شوروی نیز در چین در دوره اشغال این کشور توسط ژاپن کشته شده بودند.

سازمان امنیت فدرال روسیه به تازگی اسناد محرمانه‌ای را منتشر کرد که نشان می‌دهد ژاپن قبل از آغاز جنگ دوم جهانی برای جنگیدن با اتحاد جماهیر شوروی برنامه ریزی کرده بود.

 در بخشی از اسناد آمده است: اوتودزو یامادا فرمانده ارتش سوم ژاپن در ماه اوت سال ۱۹۳۸ به واحد‌های تحت فرماندهی خود دستور داده بود که برای آغاز جنگ با شوروی آماده شوند.

یامادا پس از صدور این دستور که به دستور ۷۰ معروف شد، واحد‌های ارتش ژاپن را در منچوری و در مرز‌های با شوروی به حالت آماده باش کامل درآورده و آن را تقویت کرد.

بر اساس اسناد منتشر شده، این فرمانده ارتش ژاپن در سال ۱۹۴۹ در جریان بازجویی گفته بود که دستور داده بود تا واحد‌های تحت فرماندهی خود در ارتش ژاپن برای جنگ با شوروی آماده شوند.

در تاریخ آمده است: در ماه آوریل سال ۱۹۴۱ شوروی و ژاپن قرارداد بیطرفی با یکدیگر در جنگ دوم جهانی امضا کردند، اما بر اساس اطلاعات رسانه‌های روسی، ژاپن که متحد آلمان هیتلری بود بیطرفی با شوروی را رعایت نکرده و از ارتش آلمان حمایت می‌کرد.

دولت شوروی همچنین ژاپن را متهم کرد که درپی ساخت بمب میکروبی است.

شوروی هشتم ماه اوت سال ۱۹۴۵ به ژاپن اعلام جنگ کرد و پس از ان عملیات نظامی ارتش شوروی علیه ژاپن آغاز شد تا ماه سپتامبر و تسلیم رسمی توکیو ادامه داشت.

روسیه و ژاپن با گذشت بیش از ۷۵ سال از جنگ دوم جهانی، هنوز موافقتنامه صلح امضا نکرده‌اند؛ زیرا توکیو امضای موافقتنامه را مشروط به واگذاری جزایر کوریل کرده که در پایان جنگ دوم جهانی به تصرف نیرو‌های شوروی درآمد و روسیه نیز با وجود فروپاشی شوروی، همچنان مدعی حاکمیت این منطقه است و آن را به عنوان پیامد‌های جنگ دوم جهانی تمام شده و غیرقابل بازگشت می‌داند.

مسکو بار‌ها اعلام کرده است که حاکمیت روسیه بر جزایر کوریل جنوبی قابل تردید نیست و نتایج کنفرانس یالتا، بیانیه پتسدام و برخی دیگر از اسناد را موید این موضع خود می‌داند.
جزایر کوریل جنوبی شامل کوناشیر، ایتوروپ، هابومای و شیکوتان از یک سو به دلیل برخورداری از منابع نفت و گاز و نیز ذخایر آبزیان و از سوی دیگر واقع شدن در اقیانوس آرام از موقعیت راهبردی برای روسیه و ژاپن برخوردار است.
جزایر کوریل، همچنین دروازه ورود زیردریایی‌های روسیه به اقیانوس آرام است و اهمیت راهبردی نظامی برای این کشور دارد؛ ادامه استقرار نظامیان روسی در این جزایر که پنج هزار نفر جمعیت دارد، سبب شده است دو کشور قرارداد صلح امضا نکنند.
از نوامبر سال ۲۰۱۰ که «دمیتری مدودف» رییس جمهوری وقت روسیه از جزایر کوریل بازدید کرد، مناقشه توکیو و مسکو بر سر این جزایر وارد مرحله‌ای جدید شد.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها