بهره‌گیری از توانمندی نزدیک به 3000 آزمایشگاه بخش خصوصی در سراسر کشور با بیش از 500دستگاه تست تشخیصی کووید 19 در اسفند سال 98 با توانایی انجام حداقل 50هزار تست تشخیصی کرونا در روز و همان ابتدای پاندمی و نادیده‌گرفته شدن این قابلیت در تشخیص سریع کرونا، قطعا از علل کاهش آمار تلفات فزاینده کرونا در کشور بود.
کد خبر: ۱۳۳۵۸۲۶

از ابتدای اسفند سال1398 و اوایل سال1399 و با اوج‌گیری کرونا، آزمایشگاه‌های بخش خصوصی با برخورداری بیش از ۵۰۰ دستگاه انجام تست پی‌ سی‌ آر کووید 19، توانایی داشتند از همان روزهای اول اسفند ۱۳۹۸ که کووید در ایران شناسایی شد، روزانه حداقل 50هزار تست کووید انجام دهند که می‌توانست کمک به سزایی به روند کنترل کرونا در کشور داشته باشد.

آمار نزدیک به 108هزار نفر جانباخته به دلیل همه‌گیری کرونا در کشور و آمار فوتی‌های روزانه بیش از ۶۰۰ نفر در پیک پنجم، شاهدی بر این بی‌توجهی است.

آنچه امروز نیز به آن نیاز داریم تصمیم‌گیری بسیار سریع برای استفاده بهینه از ظرفیت بخش خصوصی آزمایشگاهی در کشور است.

امروز مسؤولان فنی 3000 آزمایشگاه تشخیص پزشکی منتظر تصمیم قاطع دکتر عین‌اللهی، وزیر بهداشت هستند.

تجربه بسیار تلخ استفاده نکردن از آزمایشگاه‌های خصوصی در یک سال و نیم گذشته هشداری است به تیم جدید دست‌اندرکاران حوزه سلامت تا راه غلط گذشته را تکرار نکنند. تردیدی وجود ندارد که واگذاری کامل تشخیص آزمایشگاهی کووید 19 به بخش خصوصی با هدایت نظام پزشکی، درخواست خیرخواهان کشور است.

دکتر محمدحسن هاشمی‌مدنی - متخصص علوم آزمایشگاهی / روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها