مدیر مرکز سلول درمانی پژوهشگاه رویان:

سندرم اختلال حاد تنفسی همچنان بخش حل نشده‌ کرونا است

مدیر مرکز سلول درمانی پژوهشگاه رویان گفت: با وجود آنکه به نظر می رسد استفاده از داروهای ضد ویروس در بهبود وضعیت بالینی بیماران موثر است، هیچ پروتکل قطعی برای درمان بیماری وجود ندارد و سندرم اختلال تنفسی بخش حل نشده کرونا است.
کد خبر: ۱۳۳۵۳۴۳

به گزارش جام جم آنلاین، مسعود وثوق روز چهارشنبه در بیست ‌و دومین کنگره بین‌المللی پزشکی تولید مثل رویان با بیان اینکه تاکنون هیچ درمان تأیید شده ای برای مقابله با بیماری ناشی از کووید ۱۹ وجود نداشته و شمار مبتلایان جدید و مرگ و میر ناشی از آن رو به افزایش است، افزود: بنابراین توسعه یک رویکرد موثر برای کنترل و درمان بیماری ضروری است.

وی تصریح کرد: به همین علت به مرور و ارزیابی درمان های استفاده شده برای این بیماری پرداختیم. با وجود آنکه به نظر می رسد استفاده از داروهای ضد ویروس در بهبود وضعیت بالینی بیماران موثر است، هیچ پروتکل قطعی برای درمان بیماری وجود ندارد.

وثوق تاکید کرد: لنفوسیتوپنیا (لنفوسیت‌ ها از انواع گلبول‌ های سفید هستند و از اجزای مهم سیستم ایمنی بدن به شمار می‌روند) عفونت بسیار شدید و طوفان سایتوکین (سندرم طوفان سایتوکین وضعیت تهدیدکننده حیات) که به دنبال آن سندرم اختلال تنفسی حاد اتفاق می افتد، همچنان بخشی حل نشده‌ای از این بیماری محسوب می شود.

عضو هیات علمی پژوهشگاه رویان افزود: بنابراین، تعدیل واکنش ایمنی و مدیریت عفونت می تواند به‌عنوان یک گام ضروری در مهار بیماری در نظر گرفته شود.

وثوق تصریح کرد: تردیدی نیست که پژوهش های بیشتر برای روشن کردن ایمنوپاتوژنسیتی و واکنش ایمنی این بیماری ضروری است. با این حال رویکردهای درمانی جدید مانند استفاده از سلول های استرومایی مزانشیمی و سلول‌درمانی ایمنی (immune cell therapy ) نتایج الهام بخشی داشته است.


احتمال عواقب منفی طولانی مدت بر هورمون ها

پرفسور جیووانی متخصص زنان و مردان در بخش غدد درون ریز دانشگاه بیمارستان مگیوره در بولونیا (ایتالیا) در بیست ‌و دومین کنگره بین‌المللی پزشکی تولید مثل رویان گفت: از ابتدای آغاز پاندمی کرونا نگرانی هایی درخصوص احتمال اثرات منفی طولانی مدت ابتلا به کووید ۱۹ بر سیستم آندرولوژیک مردان وجود داشته است.

آندرولوژی شاخه ای از علم پزشکی است که به طور کلی شامل بررسی سلامت باروری، درمان ناباروری و اختلالات جنسی در مردان است.

وی افزود: شواهد به‌دست آمده تاکنون متعارض است، با این حال یافته‌های انجمن آندرولوژی ایتالیا و انجمن سلامت جنسی نشان می دهد، احتمال وجود ویروس کووید ۱۹ در مایع منی و انتقال آن در رابطه جنسی خارج از دوره ابتلای حاد به بیماری وجود ندارد.

این پرفسور ایتالیایی تصریح کرد: با وجود این، احتمال جای‌گیری ویروس در دستگاه تولید مثلی مردان، دست کم در دوره حاد ابتلا به بیماری، لزوم پیگیری عواقب آندرولوژیک ابتلا به کووید ۱۹ را در درازمدت نشان می دهد. در همین راستا، یافته های مقدماتی نشان می دهند احتمال عواقب منفی طولانی مدت بر هورمون ها و خصوصیات مایع منی در مردان مبتلا شده به کووید ۱۹ وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: استفاده از واکسن های ضد کرونا تنها راه حفظ سلامت عمومی و سلامت آندرولوژیک جامعه در برابر ویروس کووید ۱۹ است، اما متاسفانه بررسی هایی که تاکنون برای اطمینان از امنیت استفاده از واکسن صورت گرفته، ارزیابی اثر آن بر دستگاه تولیدمثلی مردان و توان باروری آنان را شامل نمی شود.

سخنران کنگره رویان با اشاره به داده های انجمن اپیدمیولوژی آمریکا ادامه داد: این داده ها نشان می دهد یکی از دلایل عمده تردید در استفاده از واکسن در مردان در سن فرزندآوری، نداشتن اطمینان از عوارض واکسن بر توان باروری است. شواهد، لزوم بررسی عوارض احتمالی واکسن ها بر سلامت آندرولوژیک مردان، دست کم در واکسن‌های بر پایه mRNA را نشان می دهد.

لزوم چارچوب مطالعاتی برای بررسی عفونت های ویروسی

آناستازیا اسپیچکا از بخش پزشکی بازساختی دانشگاه سچنوف مسکو در روسیه در این کنگره اظهار داشت: با افزایش مطالعات درخصوص ویروس کرونا لزوم وجود یک چارچوب مطالعاتی برای بررسی عفونت های ویروسی، بیشتر احساس می شود.

وی افزود: با هدف توصیف و بررسی مدل های موجود برای مطالعات ویروسی، به مرور پژوهش های صورت‌گرفته در این زمینه و امکانات موجود درخصوص آن پرداخته شد تا رویکردی برای ایجاد یک مدل پژوهشی ایده آل اتخاذ شود.

پروفسور اسپیچکا خاطرنشان کرد: براساس پژوهش های موفق گذشته در حیطه مهندسی بافت برای طراحی مدل های عفونت ویروسی، ترکیبی از روش هایی مانند بیوپرینتینگ، میکروفلویدیکس و تولید ارگانوئیدها یکی از بهترین رویکردها برای تولید مدل های بافتی در شرایط آزمایشگاهی است.

وی گفت: ساخت مدلی یکپارچه از چندین بافت بر بستری بیوپرینت شده می تواند بهترین مدل برای مطالعه عفونت SARS-COV۲ در شرایط آزمایشگاهی و یافتن راه های مقابله با این بیماری باشد.

بیست و دومین کنگره بین المللی پزشکی تولیدمثل رویان از ۱۰ تا ۱۲ شهریور ماه برگزار می شود. این کنگره امسال نیز مانند سال گذشته به دلیل همه گیری کرونا به شکل مجازی برگزار می شود.

منبع: ایرنا

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها