سامانه اصفهان نما؛ خدمات الکترونیک 24 ساعته برای کاهش مراجعاتبه شهرداری

ارتباط با شهر با چند کلیک

در شهری با بیش از دو میلیون شهروند که به دریافت روزانه بیش از 200 خدمت متنوع از شهرداری نیاز دارند، هوشمندسازی ازاولویت ها محسوب می شود.
کد خبر: ۱۳۳۵۰۹۷

شهر با چند کلیکبه گزارش جام جم انلاین اصفهان ؛

به نقل از اداره ارتباطات رسانه ای شهرداری اصفهان، هوشمندسازی در شهرها، یک مسیر است نه یک نقطه هدف نهایی؛ چراکه فناوری های جهانی روز به روز در حال پیشرفت و توسعه هستند و شهرها باید همواره در مسیر هوشمند شدن و هوشمندسازی حرکت کنند. از سوی دیگر نیازهای شهروندان شهرها نیز متنوع و متکثر است و همچنین بخشی از نیازهای شهروندان یک شهر ممکن است با شهری دیگر تفاوت داشته باشد؛ تفاوت هایی که مولفه هایی چون جغرافیا، اقلیم، فرهنگ و ... آنها را رقم می زند.

*نسل سوم و چهارم شهرها

در نسل اول شهرسازی، رویکردها بر بستر کشاورزی مبتنی بود، نسل دوم شهرسازی مبتنی بر صنعت است و نسل سوم مبتنی بر شهرسازی الکترونیک و هوشمند؛ و نسل بعدی شهرسازی دانش محور را شامل می شود.

اکثر شهرهای ایران به ویژه کلان شهرهایی مثل اصفهان اکنون در حال تجربه کار و توسعه شهرسازی الکترونیک و هوشمند مبتنی بر سامانه های آنلاین و 24 ساعته هستند به طوریکه با این اقدام فرآیندهای لازم برای امور مرتبط با این حوزه در شبکه های از ارتباطات الکترونیک با سایر سازمان ها و نهادهای دخیل در انجام خدمات مورد نیاز شهروندان، تعریف و بسترسازی شده است.

به این معنا که فرآیند صدور یک مجوز در شهرداری که نیاز به مراجعات مکرر نه فقط به شهرداری بلکه به سایر نهادهای مرتبط مانند بانک، سازمان نظام مهندسی و سایر بخش ها را داشت، اکنون به صورت متمرکز از طریق سامانه های الکترونیک انجام می شود.

*کرونا و توسعه بسترهای آنلاین

اهمیت خدمات الکترونیک در شهرهای جهان و از سوی مدیریت شهری و دیگر نهادها و سازمان ها با پاندمی کرونا بیش از پیش مشخص شد؛ زمانی که موضوعاتی چون دورکاری، قرنطینه، لزوم کاهش مراجعات و ضرورت الکترونیک کردن خدمات، همه نهادها و سازمان ها و تمامی مجموعه های بخش خصوصی و ... را بر آن داشت تا بیش از پیش به سوی خدمات الکترونیک حرکت کرده و به توسعه زیرساخت های خود برای تحقق خدمات آنلاین فکر کنند؛ شهرداری اصفهان خوشبختانه از مدت ها پیش از شروع همه گیری کرونا، این زیرساخت ها را ایجاد کرده و توسعه داده بود و با شروع روزهای قرنطینه و دورکاری به سرعت توانست بر این بستر سوار شود تا وقفه ای در خدمت رسانی به شهروندان ایجاد نشده و شهروندان نیز با حداقل مراجعات، پیگیری درخواست های خود را انجام دهند.  

*اصفهان نما؛ خدمات جامع الکترونیک و 24 ساعته در شهرداری اصفهان

سامانه شهرسازی «اصفهان نما» به صورت آنلاین و 24 ساعته، در ورود به شهرداری شیشه ای و پویا است تا بخش زیادی از مراجعات شهروندان به 15 منطقه شهرداری اصفهان برای انجام اموری همچون صدور پروانه تک برگی، پایان کار و استعلام به کمترین میزان ممکن برسد.  

شهر اصفهان از حدود 15 سال پیش گام های اولیه برای دیجیتالی کردن ارائه خدمات خود به شهروندان را برداشت و با وجود نتایجی که این تصمیم در یک دهه اخیر در شهر اصفهان بر جای گذاشت، گذر شهرهای دنیا از جهان دیجیتال به جهان هوشمند، مدیران شهری اصفهان را در مسیر جدید و کمتر پیموده شده ای در کشور قرار دارد.

بر همین اساس، تمامی اسناد بالادستی 5 سال آینده شهر اصفهان از جمله برنامه اصفهان 1400 و 1405 و بودجه های سالانه شهر نیز با محوریت هوشمند شدن اصفهان، از زیر دست مدیران شهری می گذرد.  

این مسیر همه حوزه های مرتبط با زیست شهری اعم از محیط زیست تا شهرسازی و حمل و نقل را شامل می شد تا دسترسی همه مردم به خدمات شهرداری با دو مزیت «سادگی» و «سرعت» انجام گیرد.   

شعار «شهر با چند کلیک» تلاش کرد سهولت استفاده از سامانه اصفهان نما و گستره خدمات الکترونیک شهرداری اصفهان را به شهروندان نشان دهد. سامانه my.isfahan.ir با امکان ارائه 134 خدمت غیرحضوری، علاوه بر کارکردهای شهروندی، برای شهرداری دارای مزیت زیرساختی است که از طریق آن می تواند، توسعه خدمات و رفع نواقص سیستم را ساماندهی و مدیریت کند. هم اکنون این خدمات از طریق سامانه my.isfahan.ir برای همه شهروندان اصفهانی به صورت 24 ساعته قابل دسترسی و استفاده است تا با کمترین نیاز به حضور و در برخی موارد بدون نیاز به مراجعه حضوری، تقاضاها مورد بررسی و انجام قرار گیرد.  

خدمات این سایت به ۱۰ دسته تقسیم بندی شده که شامل شهرسازی و ساخت و ساز و ساختمان، امور پیمانکاران و کسب و کار و مشاغل، محیط زیست و فضای سبز، حمل و نقل و ترافیک، فضاهای شهری و معابر عمومی، حوادث و تخلفات، گردشگری و تفریح و سلامت، آموزش و پژوهش و فرهنگ، ارتباطات، نظرسنجی و رضایت سنجی و آرامستان‌هاست.

*از سرای هشت تا اصفهان نما

حوزه شهرسازی از بخش های کلیدی شهرداری برای ارائه خدمات به صورت مکانیزه است. برای این منظور فرآیندهای شهرسازی در شهرداری اصفهان از سال ۹۴ با سیستم «سرای هشت» مکانیزه و مسیر پیاده‌ سازی فرآیندهای صدور پروانه تک برگی، پایان کار، استعلام و ... به صورت الکترونیک با هدف دسترسی آسان شهروندان شهر جهانی اصفهان به خدمات شهرسازی آغاز شد. 

در سال ‌های ۹۵ و ۹۶ عملیاتی کردن سیستم سرای هشت در مناطق پانزده گانه انجام گرفت و در سال 97 برنامه‌ریزی برای واگذاری خدمات به شهروندان، مهندسان و هوشمندسازی سیستم، تکمیل فرآیندهای داخلی شهرسازی، ارتباط سیستم سرای هشت با سایر دستگاه‌های اجرایی و اصلاح سیستم موجود، با ورژن جدید به نام «اصفهان نما» مدنظر قرار گرفت.  

فاز دوم پروژه از تیرماه سال 98 با مطالعات و تدوین فرآیندها آغاز شد و سامانه اصفهان نما در حوزه معاونت های شهرسازی، اقتصادی و برنامه ریزی شهرداری و نیز سازمان فاوا به صورت کار گروهی و مشترک برنامه ریزی شد و در نهایت سامانه کنونی شهرداری اصفهان با نام اصفهان نما در حوزه شهرسازی و درآمد بر مبنای شهرهای نسل چهارم شکل گرفت. عملا از ابتدای بهمن ماه سال 98 خروجی ساختار سامانه اصفهان نما در منطقه 12 به عنوان پایلوت اجرا شد و در سال 99 این بستر، خدمت به خدمت و منطقه به منطقه توسعه یافت.

*سامانه ای برای سهولت شهروندان و کاهش بروکراسی اداری

این سامانه در واقع ابزاری کاربردی و عملیاتی برای سهولت شهروندان و کاهش بروکراسی های اداری است. به عنوان مثال، از طریق این سایت، خدمتی تحت عنوان «پرونده من» برای بارگذاری اطلاعات ملکی شهروندان و آگاهی از اطلاعات مورد نیاز آنها در مورد موقعیت ارائه می شود، تعیین میزان مجاز ارتفاع، آگاهی از طرح های توسعه شهری پیرامون ملک و ... از جمله اطلاعاتی ملک است که از این طریق به شهروندان ارائه می شود که قبلا شهروندان برای اطلاع از این جزییات هم به شهرداری مراجعه می کردند.

آگاهی از آخرین وضعیت گواهی پایان کار، پایان سفت کاری، صدور پروانه ساختمانی استعلامات بانک و دفترخانه و .... از خدماتی است که از طریق سایت اصفهان نما برای شهروندان قابل دسترسی است.

*کاهش 90 درصدی مراجعات مردم به شهرداری در بخش استعلامات

اگر بخواهیم از تأثیرات اجرای این طرح به شکل عینی سخن بگوییم شاید بتوان به بیان همین یک مثال اکتفا کرد؛ در یک بازه زمانی از زمان راه اندازی سامانه اصفهان نما، 90 درصد از مراجعات مردم به شهرداری اصفهان در بخش استعلامات کاهش یافت و این یعنی کاهش مصرف سوخت، صرفه جویی در وقت و زمان، کاهش خروج خودرو از منزل و کاهش آلودگی هوا و همچنین کمک به قطع زنجیره انتقال کرونا؛  

*از کاهش آلودگی هوا تا حذف واسطه ها و دلال ها

هم اکنون سامانه «اصفهان ‌نما» که از طریق آدرس my.isfahan.ir قابل دسترسی است، امکان اجرای ۳۴ خدمت شهرسازی را دارد و مردم را از مراجعه حضوری متعدد به شهرداری و بخش‌های مرتبط بی ‌نیاز می ‌کند.

با راه اندازی سامانه «اصفهان نما» ارائه خدمات شهرسازی به مردم 24 ساعته و شبانه روزی شده است و مردم در هر ساعت از شبانه روز از طریق اینترنت می توانند اطلاعات و راهنمایی لازم برای ثبت درخواست و پرونده خود را از طریق سامانه انجام دهند و سامانه تلفنی 137 هم 24 ساعته پاسخگوی سوالات آن ها است. 

شفاف سازی، کاهش مراجعات شهروندان و کاهش اتلاف زمان در ساختارهای اداری و همچنین کمک به حفظ محیط زیست با کاهش سفرها و ترددهای شهری، از دیگر مزایای اجرای این طرح است. هدف نهایی در اجرا و توسعه این سیستم این است که شهروند با استفاده از اینترنت و بدون مراجعه حضوری، خدمات مورد نیاز خود را از شهرداری دریافت کند. 

همچنین کوتاه کردن دست واسطه ها و حذف دلالان در فرآیندهای امور شهرسازی در راستای شفاف سازی، با اجرای این سامانه به طور کامل محقق می شود.

*اصفهان نما ، تحقق شعار شفافیت

ساختار این برنامه بر اساس تحقق شعار شفافیت و ساده سازی امور برای شهروندان پیاده سازی شده است، از طریق این سامانه، می توان امور مربوط به پروانه های ساختمانی که در دهه های 70، 80 و 90 صادر شده است را 24 ساعته پیگیری کرد.

مشابه این اقدام در برخی از دیگر کلانشهرهای ایران هم اجرا شده اما در اصفهان نما، خدمات به طور کاملا فراگیر (در بخش هایی چون معاونت شهرسازی، ترافیک، عمران، پارک ها و فضای سبز، ارتباطات و روابط عمومی و ..) و نیز در همه مناطق انجام می شود.

*پاسخ به سوالات احتمالی

اداره ارتباطات مردمی شهرداری با شماره تلفن 137 به صورت شبانه روزی و تلفن های خط آزاد اداره شهرسازی الکترونیک در معاونت شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان، آماده ارائه آموزش به مردم برای استفاده از این سامانه است که این شماره ها در سامانه درج شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها