گفتگو با تهیه‌کننده برنامه شبکه5 سیما که با نگاهی تازه به موضوع ناباروری روی آنتن رفته‌ است

تلخ و شیرین درمان ناباروری به روایت پریزاد

برنامه «پریزاد» مدتی است روی آنتن شبکه پنج سیما رفته و به صورت مستند از زندگی خانواده‌هایی که سال‌ها بچه‌دار نمی‌شدند و حالا فرزند داشتن را تجربه می‌کنند، می‌گوید.
برنامه «پریزاد» مدتی است روی آنتن شبکه پنج سیما رفته و به صورت مستند از زندگی خانواده‌هایی که سال‌ها بچه‌دار نمی‌شدند و حالا فرزند داشتن را تجربه می‌کنند، می‌گوید.
کد خبر: ۱۳۳۵۰۶۷

بخش‌ کارشناسی هم از دیگر قسمت‌های این برنامه است که به کارگردانی رضا محمدنیا، تهیه‌کنندگی میثم ماه‌انباری و روایتگری المیرا سماواتی پخش می‌شود.

فصل اول این برنامه در ۲۶قسمت، سه‌شنبه‌ها و پنجشنبه‌ها ساعت ۱۶ روی آنتن می‌رود و شنبه‌ها و دوشنبه‌ها ساعت 13 بازپخش می‌شود.

میثم ماه‌انباری، تهیه‌کننده و مجری طرح پریزاد در گفت‌وگو با جام‌جم از زاویه تازه برنامه‌اش در نگاه به موضوع ناباروری، درمان آن و همراهی با زوج‌هایی که این مسیر را از سر گذرانده‌اند، می‌گوید.

زوج‌هایی که از دوربین فراری بودند

«پریزاد» سعی دارد نگاهی تازه به سوژه‌ای داشته‌باشد که گاه از زوایای دیگر در این سال‌ها موضوع گفت‌وگوهای پزشکی و سریال‌های نمایشی تلویزیون بوده است.

از میثم ماه‌ انباری، تهیه‌کننده درباره شکل‌گیری ایده برنامه می‌پرسیم. او تولید برنامه‌ای درخصوص جمعیت را سرآغاز دغدغه این گروه می‌داند و البته از تغییر زاویه دید به این موضوع در مسیر طراحی برنامه با همکاری شبکه پنج می‌گوید.

ماه‌ انباری بیان می‌کند: با خواست شبکه پنج به دنبال این بودیم که ساخت برنامه‌ای را در حوزه جمعیت شروع کنیم. خواستیم نگاه متفاوتی به حوزه جمعیت داشته‌باشیم. فقط از آمار و ارقام نگوییم و کار جدیدی انجام دهیم. آقای اشناب، مدیر شبکه گفتند می‌توانید در حوزه ناباروری کار کنید؟ و ما قبول کردیم. اول قرار شد درباره میزان ناباروری و تعداد زوج‌های نابارور در کشور برنامه بسازیم که باز پیشنهادی جدید مطرح کردیم. با پیشنهاد ما در نهایت به این نتیجه رسیدیم زندگی زوج‌های ناباروری را به تصویر بکشیم که پس از سال‌ها دارای فرزند شدند. ابتدا تردید داشتیم حاضر شوند مقابل دوربین بیایند، چون تقریبا ۸۰درصد زوج‌های نابارور این موضوع را حتی از نزدیک‌ترین افراد خانواده خود هم مخفی می‌کنند. اولین مشکلی که به آن برخوردیم این بود که وقتی با کلینیک‌ها و پزشکان مختلف تماس می‌گرفتیم همه متفق‌القول می‌گفتند این پروژه‌ای که شما دست گرفتید، امکان‌پذیر نیست. هیچ‌کدام از این افراد حاضر نمی‌شوند در برنامه شما شرکت کنند، چون مشکلشان را حتی به نزدیک‌ترین افراد خانواده خود هم نگفته‌اند. این اولین مانع ما بود و قرار بر این شد خودمان شماره‌های این افراد را بگیریم و با آنها صحبت کنیم. شاید از صد زنگی که زدیم، چهار زوج حاضر شدند بیایند. بعد از شروع کار و تولید دو سه قسمت، این برنامه‌ها را به خانواده‌هایی که حاضر نشده‌بودند در برنامه شرکت کنند، نشان دادیم. آنها خوششان آمد و حاضر به همکاری شدند که از اینجا به بعد خیلی کارمان راحت‌تر شد.

آسیب‎هایی که دیده نمی‌شود

برخی می‌گویند نسبت به گذشته، آمار ناباروری بالاتر رفته و برخی بر این باورند که اگر هم چنین باشد، درمان‌های متنوع این مشکل در حال رشد و به کارگیری است و از این رو می‌توان دغدغه کمتری نسبت به ناباروری دائمی زوجین داشت. حالا پریزاد سعی دارد با نگاهی دیگر و نه صرف معرفی روش‌های درمان یا دلایل ناباروری به این موضوع بپردازد. این برنامه بیشتر در پی نگاهی اجتماعی و روان‌شناسی به خانواده‌های نابارور و آسیب‌های متوجه آنان است. به همین منظور دست روی زوج‌هایی گذاشته است که با پیمودن مسیر درمان یا پس از گذشت سال‌ها بچه‌دار شدند. تهیه‌کننده این مجموعه درباره سوژه و اهمیت آن بیان می‌کند: ما سراغ خانواده‌هایی رفتیم که به هر دلیل نابارور بودند‌ اما بعد از مدتی صاحب فرزند شدند. برخی از آنها از روش‌هایی مثل IVF وIUI، بعضی هم به صورت خدادادی بعد از سال‌ها بچه به دنیا آوردند. همه افرادی که در برنامه ما حاضر هستند، در نهایت خودشان صاحب فرزند شدند.

هدف یک روایت

«پریزاد» با این نگاه تازه که هم مباحث کارشناسی را پوشش می‌دهد و هم شامل روایت حس و حال این خانواده‌ها بعد از به دنیا آمدن بچه است، تلاش دارد از زاویه‌های مهجور مانده به این افراد بپردازد. ماه انباری درباره لزوم پرداختن به چنین خانواده‌هایی و هدفی که برنامه دنبال می‌کند، می‌گوید: هدف ابتدایی ما پرداختن به مبحث جمعیت، خانواده‌های تک فرزند و مواردی از این دست بود، اما مسیرمان جدا شد و سراغ خانواده‌های نابارور رفتیم.

باید نگاه ویژه‌ای به خانواده‌های نابارور شود. متأسفانه کمتر سراغ این افراد رفتیم و واقعا کسی تا الان آنها را ندیده‌است. این خانواده‌ها از زمانی که متوجه ناباروری خود می‌شوند تا وقتی فرزند به دنیا می‌آورند دچار مشکل هستند.

از موقعی که می‌فهمند نابارور هستند میان زن و شوهر مسائلی پیش می‌آید و فشار زیادی را تحمل می‌کنند. گاهی میانشان تعارض رخ می‌دهد. خیلی مواقع زن یا مردی که خود دچار مشکل است از همسرش می‌خواهد جدا شوند یا مثلا زنان به همسرشان پیشنهاد ازدواج مجدد می‌دهند.

کم‌کم فشار اطرافیان از فامیل، دوست و آشنا هم شروع می‌شود که مدام می‌پرسند چرا بچه به دنیا نمی‌آورید؟ بعد از این فشار طولانی، بحث درمان شروع می‌شود. وقتی هم وارد روند درمان می‌شوند، سختی و هزینه زیادی را تحمل می‌کنند.

او درباره نگاه انتقادی برنامه به این روند هم عنوان می‌کند:تلاش داشتیم از این روند دشوار و پرهزینه بگوییم و به نکاتی اشاره کنیم که به آنها پرداخته نشده‌است. درمان سخت و هزینه آن از مواردی است که بیان کردیم. بعضی از آقایان که با آنها صحبت داشتیم می‌گفتند گاهی همپای همسرشان که در طول درمان درد زیادی را متحمل می‌شده، اشک می‌ریختند. همچنین بعد از درمان امکان چندقلو‌زایی وجود دارد. با به دنیا آمدن چندقلوها، فشار اقتصادی روی خانواده بیشتر می‌شود. ضمنا خانم‌هایی که با طی این راه صاحب فرزند شدند، آن‌قدر تحت فشار بوده‌اند که بسیاری از آنان دچار افسردگی می‌شوند. در آخر به موضوع تربیت فرزند می‌رسیم. فکر کنید بعد از سال‌ها یک خانواده صاجب فرزند می‌شوند و قطعا او را عزیز می‌دارند اما نکته این است که نباید یک فرزند لوس تحویل جامعه بدهند. ما به تمام این موارد در این برنامه نگاه می‌کنیم. همچنین ضمن این‌که در هر قسمت وارد زندگی یکی از این خانواده‌ها می‌شویم و به صورت مستند و از نزدیک شاهد زندگی‌شان هستیم، یک دقیقه گریزی هم به بحث کارشناسی می‌زنیم و نظر کارشناس را درخصوص نکته‌ای پزشکی یا... نشان می‌دهیم.درواقع پزشک برنامه درباره یک اصطلاح پزشکی که مطرح می‌شود و ممکن است در ذهن مخاطبان پرسش ایجاد کند، توضیح می‌دهد. در جایی دیگر خانمی مطرح می‌کند پس از شنیدن خبر ناباروری‌‌ام به همسرم پیشنهاد دادم ازدواج کند؛ در آنجا نظر زوج‎درمان را نشان می‌دهیم که برای بیرون‌رفتن خانواده‌ها از چنین بحران‌هایی و حفظ زندگی‌شان، راهکار درستی ارائه می‌کند.

این تهیه‌کننده می‌افزاید: بخش‌های کوتاه زوج‌ درمانی، روان‌شناسی، تربیت فرزند و بحث پزشکی میان برنامه هست. خانم المیرا سماواتی هم راوی این برنامه است که یک روز از زندگی این افراد را روایت می‌کند. همچنین یک استودیو داریم که خانم سماواتی با حضور در آنجا پلاتوهای کوتاه راجع‌ به برنامه را آنجا می‌خواند که درواقع آن هم روایت زندگی این زوج‌هاست.

شهر به شهر می‌گردیم

تهیه‌کننده پریزاد درباره ساخت فصل بعدی این برنامه می‌گوید: از این برنامه استقبال خوبی شده‌است و هر هفته تقریبا تعداد 10 تا 20هزار پیامک دریافت می‌کنیم. در آن زمانی که برنامه تولید شد، جدول پخش برنامه پر بود و قصد داریم در فصل بعدی زمان پخش را تغییر دهیم. فصل بعدی متفاوت خواهدبود و قرار است به کل کشور سفر کنیم و ضمن تولید برنامه، به بحث ناباروری در آن شهر و استان بپردازیم. البته در فصل اول هم چند مورد از شهرهای مختلف داشتیم.

نوشین مجلسی - رسانه / روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها