فولادگر، نماینده ادوار مجلس در گفت‌وگو با جام‌جم:

تجربه وزیر اقتصاد و صمت قابل اتکاست؛ وزیر کار باید باتجربه‌تر باشد

حمیدرضا فولادگر از نمایندگان ادوار مجلس است که در چهار دوره حضور فعالی داشته است و در عین حال عضو شورای پژوهشی مرکز پژوهش‌های مجلس نیز بوده است.
کد خبر: ۱۳۳۳۶۹۹

او به عنوان کارشناس اقتصادی و سیاسی به تحلیل رویکرد مجلس یازدهم در بررسی وزرای پیشنهادی و تبیین نقاط ضعف و قوت این وزرا پرداخت که مشروح گفت‌وگوی او با جام‌جم در ادامه آمده است: 

تحلیل شما از رویکرد مجلس یازدهم نسبت به بررسی وزرای پیشنهادی دولت جدید چیست؟

این دوره، اولین دوره‌ای بود که بعد از اصلاح آیین‌نامه در سال ۹۸ وزرایی که معرفی شدند از سه جهت در کمیسیون‌ها مورد بررسی قرار گرفتند؛ یکی از نظر تعیین مدرک تحصیلی، دوم انطباق برنامه‌ها با اسناد بالادستی و سوم از جهت تخصصی. درنهایت نیز کمیسیون نظر خود را در این باره اعلام می‌کند، البته این موضوع الزام ندارد که رای کمیسیون به لحاظ اعمال رای در رای اعتماد هم نقش داشته باشد اما درباره سه جهتی که گفتم باید در کمیسیون‌ها نظر داده شود.

این موضوع سبب شد روند بررسی صلاحیت بیش از دوره‌های گذشته طول‌بکشد اما تا اینجای کار وضعیت رای اعتماد خوب پیش رفت ولی نمایندگان مجلس باید بیش از این روی برنامه‌های وزرای پیشنهادی و توان تخصصی و تجربی آنها دقت نظر داشته باشند، هرچند ما مجلس و دولت را انقلابی می‌دانیم و هماهنگی آنها یک فرصت بسیار خوبی است که خدمت بیشتری به مردم صورت گیرد و موانع فعلی اقتصادی کشور زودتر برداشته شود اما در عین حال نباید این هماهنگی و هم جهت بودن از لحاظ فکری مانع دقت لازم مجلس شود. 

اگر مجلس تشخیص دهد چند نفر از وزرای پیشنهادی توان و تخصص لازم را ندارند یا ممکن است دچار حاشیه شوند اگر اکنون رای نیاورند بهتر است در آینده در کار دولت جدید خلل ایجاد شود، چرا که مجلس باید نسبت به رای اعتماد اخیر خود پاسخگو باشد.

نظر شما درباره وزیر پیشنهادی کار چیست با توجه به این‌که برخی مخالفان معتقد بودند گردش مالی در این وزارتخانه بسیار بالاست و این امر نیازمند یک وزیر با تجربه‌تر است.

بنده در حدی که با آقای عبدالملکی و در عین حال با وزارتخانه کار، تعاون و رفاه اجتماعی به‌ویژه پس از ادغام آشنایی دارم معتقدم باید برای این وزارتخانه از فرد دیگری که تجربه بیشتری داشت استفاده می‌شد؛ البته درست است مدرک تحصیلی آقای عبدالملکی در زمینه اقتصادی تایید شده و در حوزه اقتصادی نیز ایشان ورود داشته اما اینها برای اداره یک وزارتخانه بسیار بزرگ کافی نیست؛ وزراتخانه‌ای که فقط در هر استان حدود ۱1مدیر کل مربوط و بزرگ‌ترین شرکت‌ها و هلدینگ‌های بزرگ کشور وابسته به سازمان تامین اجتماعی را با حدود ۱۴۰شرکت داراست.از سوی دیگر، بخش‌های بهداشت و مسائل مربوط به بهزیستی و خود مجموعه کار و تعاون بسیار گسترده است، یعنی هم در مسائل اقتصادی، هم اجتماعی، فرهنگی، بهداشت و درمان کار بسیار وسیع بوده که از این رو می‌توان گفت وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی یک دولت کوچک است و به نظر می‌رسد ضمن احترام کامل به جناب آقای عبدالملکی و دیدگاه‌های ایشان که فردی متعهد و انقلابی است اما تجربه اجرای ایشان اندک است. 

نظر شما درباره وزیر پیشنهادی اقتصاد و رویکرد مجلس درباره ایشان چیست؟ آیا آقای خاندوزی برای مدیریت اقتصادی در شرایط فعلی گزینه مناسبی است یا خیر؟ چون برخی مخالفان معتقدند آقای خاندوزی نظریه‌پرداز اقتصادی نیست اما موافقان تاکید دارند او شناخت دقیقی از مدیران اجرایی دستگاه اقتصادی دارد. 

تجربه اجرایی آقای خاندوزی نیز نسبتا کم است اما ویژگی ایشان این است که به واسطه حضور در مرکز پژوهش‌ها و کمیسیون اقتصادی مجلس کاملا با مسائل کشور آشنا هستند و دیدگاه‌های روشنی دارد. لذا از این نظر که در مسائل اقتصادی، مالیاتی، بانکی، ساختار بودجه و بهبود حوزه کسب و کار و اصل ۴۴ و بازار سرمایه، سیاست‌های پولی و مالی به عنوان مسائل اساسی کشور کار کرده و دیدگاه روشنی دارد، از این رو اطمینان بیشتری درباره ایشان وجود دارد که جبران کم‌تجربگی او در حوزه اجرایی است. 

نظر شما در خصوص دیگر وزرای اقتصادی از جمله آقای فاطمی امین برای وزارت صمت چیست؟ 

در مجموع آقای فاطمی امین تجربه کاری و دیدگاه‌های مناسبی در این حوزه دارد ولی این‌که بگویم اولویت اول بوده است؛ خیر. اما به دلیل دیدگاه‌ها و تجربیات خود می‌تواند در این حوزه موفق باشد. 

درباره وزرای سیاسی از جمله وزرای اطلاعات، دفاع، کشور و وزارت‌خارجه چه نظری دارید؟

روال این است که درباره این چهار وزارتخانه رئیس‌جمهور به شکلی نظر رهبر معظم انقلاب را نیز جویا می‌شوند؛ در بین گزینه‌ها برای وزارت‌خارجه آقای امیرعبداللهیان در بین گزینه‌های مطرح اولویت داشت، چراکه او تجربه وزارت خارجه‌ای داشته و با دولت و مجلس نیز سابقه همکاری دارد.

آقای وحیدی نیز به عنوان وزیر پیشنهادی کشور به دلیل حضور در مجمع تشخیص مصلحت نظام با مسائل کلی کشور آشنایی دارد و گزینه مناسبی است و امیر آشتیانی نیز در ستاد کل مسؤولیت داشته و با مسائل دفاعی کاملا آشناست.

وزیر پیشنهادی اطلاعات چطور؟

با توجه به صحبت‌هایی که با برخی افراد داشتم و با شهادتی که بعضی نزدیکان به ایشان داده‌اند آقای خطیب،‌ فرد قابل اتکایی است؛ لذا به نظر بنده چهار وزیر حوزه سیاسی رأی می‌آورند و مورد اتکا هستند.

به نظر شما کدام‌یک از وزرای پیشنهادی نمی‌توانند رای مجلس را به دست آورند؟

به نظر بنده، اکثریت وزرای پیشنهادی رای می‌آورند اما ممکن است چهار مورد رای لازم را به دست نیاورند.

مریم عاقلی - سیاسی / روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۱ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها