نقد و بررسی برنامه‌های وزیر پیشنهادی اقتصاد در گفت‌وگو با کارشناسان اقتصادی

تحول به اقتصاد ایران می‌رسد؟

کد خبر: ۱۳۳۱۴۹۵
موضوع عبرت اندوزی بار‌ها در کلام رهبری عنوان شده و البته برگرفته از نگاهی علمی، منطقی و تخصصی است.

عملکرد دولت‌های گذشته دربرگیرنده نقاط ضعف و قوت‌های فراوانی است؛ بنابراین انتظار می‌رود نقاط ضعف دولت گذشته در دولت بعد تکرار نشود و از سوی دیگر اگر دولت‌های قبلی از نقاط قوت و ابتکاری در عرصه مدیریت برخوردار بودند، دولتمردان بعدی بتوانند با نگاه کاملا تخصصی و حرفه‌ای و فارغ از نگاه سیاسی و گروهی از آن نقاط ضعف استفاده کنند.
 
این رویه اساس پیشرفت و ترقی است و در دنیا هم این فضا حاکم است تا جایی که نگاه‌های جناحی و سیاسی فائق نباشد. در نگاه دینی و اسلامی هم طبیعتا این آموزه وجود دارد که ما همواره از رفتار گذشتگان پند و عبرت بگیریم. دولت یازدهم و دوازدهم به اتمام رسیده و کارنامه مشخصی در حوزه‌های مختلف برجای گذاشته است.
 
به عنوان نمونه در بخش اقتصادی، متأسفانه رویکرد نگاه به بیرون برای حل مشکلات و اتکانکردن به ظرفیت‌های داخل باعث شده شاخص سالم اقتصادی برجای نماند. اگر دولت آینده بخواهد این دستاورد منفی را به نقاط قوت تبدیل کند باید به رویه دولت یازدهم و دوازدهم در این حوزه عمل نکند. انتظار این است که دولت سیزدهم با اتکا به سیاست اقتصاد مقاومتی که مورد تاکید رهبری و رئیس جمهور است و همچنین توجه به توانمندی داخلی با توجه به تحریم‌ها و شرایط بیرونی مسیر حرکت اقتصادی را به نحوی برنامه‌ریزی کند که در عمل شاهد بهبود شاخص‌های اقتصادی باشیم و اثبات کند کشور به‌رغم تحریم‌ها می‌تواند در مسیر پیشرفت قرار گیرد.
 
کما این‌که در حوزه‌های بخشی و حوزه‌های بنگاهی بار‌ها این مسأله به اثبات رسیده است. مکررا شاهد بودیم در دوران تحریم، فعالیت یک بنگاه اقتصادی با وقفه مواجه شده و بخشی از قطعات و لوازم آن به دلیل شرایط جاری در دسترس نبوده و عملا بخش تولید آن دچار چالش اساسی شده، اما در میان مدت با برنامه‌ریزی و بهره‌گیری از پیشکسوتان علمی و شرکت‌های دانش بنیان و با تولید همان لوازم و قطعات در داخل الان شرایط آن بنگاه به جایی رسیده که همان محصولات را به خارج از کشور صادر می‌کند.
 
به عبارت دیگر تحریمی که باعث توقف تولید شده بود، در میان مدت و بلند مدت و بهره‌گیری از توان داخلی به‌عنوان یک نقطه اتکا برای کشور در آمد؛ بنابراین دولت‌ها می‌توانند از این ظرفیت‌ها استفاده کنند. توقع از دولت آقای رئیسی این است که در این شرایط سخت، نقاط ضعف و چالش‌های دولت قبلی را تکرار نکند و آن ضعف‌ها را به نقاط قوت تبدیل کند. از سوی دیگر نقاط قوتی که در دولت قبل وجود داشته با قدرت از آن بهره گیرد.
 

محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی / روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها