فرمانده نیروی هوایی انگلیس با اشاره به خطر روز افزون جنگ ستارگان :

چین و روسیه می‌توانند با کمک لیزر و موشک ماهواره‌ ها را در فضا نابود کنند

پروتکل الحاقی به موافقت نامه اجاره پایگاه فضایی بایکانور بین روسیه و قزاقستان به اجرا درآمد که براساس آن این پایگاه تا سال ۲۰۵۰میلادی در اختیار روسیه می ماند.
کد خبر: ۱۳۳۰۳۴۴
به گزارش جام جم آنلاین به نقل از ایرنا، پروتکل تغییر مفاد موافقت نامه سال ۱۹۹۴ بین روسیه و قزاقستان که بر اساس آن اجاره پایگاه فضایی بایکانور تا سال ۲۰۵۰ تمدید می‌شود امروز (چهارشنبه) اعتبار اجرایی یافت و در پورتال اطلاعات حقوقی روسیه منتشر شد.

بایکانور نخستین پایگاه فضایی جهان است که بین شهر کازالینسک و بخش جورسالی قزاقستان واقع و از اتحاد جماهیر شوروی به این کشور آسیای مرکزی به ارث رسیده است.

وسعت این پایگاه فضایی ۶۷۱۷ کیلومتر مربع است و بیش از ۱۰ هزار نفر در آن کار می‌کنند و تاکنون بیش از ۵ هزار موشک فضایی از آن پرتاب شده است.

روسیه و قزاقستان در سال ۱۹۹۴ قرارداد اجاره بایکانور به روسیه را امضا کردند که در آن تمدید مدت اجاره نیز پیش بینی شده بود. روسیه سالانه بابت استفاده از این پایگاه ۱۱۵ میلیون دلار به قزاقستان اجاره می‌پردازد.

در زمان حاضر روسیه از سه پایگاه فضایی یعنی بایکانور، پلستسک و واستوچنی برای پرتاب موشک‌های فضایی خود استفاده می‌کند، اما حدود ۷۰ درصد موشک‌ها از بایکانور پرتاب می‌شود.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها