اگر هنگام قطعی برق احساس کردید کودک شما از تاریکی می‌ترسد، می‌توانید با کارهای ساده‌ای به او آموزش دهید تا بر ترس خود غلبه کند و به او یاد دهید که با خلاقیت می‌شود وضعیت‌ قرمز را به وضعیت سفید تبدیل کرد.
اگر هنگام قطعی برق احساس کردید کودک شما از تاریکی می‌ترسد، می‌توانید با کارهای ساده‌ای به او آموزش دهید تا بر ترس خود غلبه کند و به او یاد دهید که با خلاقیت می‌شود وضعیت‌ قرمز را به وضعیت سفید تبدیل کرد.
کد خبر: ۱۳۳۰۲۱۹

یک راهکار این است که احساس ترس کودک را نادیده نگیرید و در مورد ترس بحث کنید، هیچگاه بر احساساتی همچون ترس سرپوش نگذارید و آن را کوچک نشمارید.

درک تمام احساسات کودکان و توجه به اینکه حس ترس آنها واقعی است، نکته مهمی است که والدین نباید به‌راحتی از کنار آن بگذرند.

گفتن جملاتی مانند «چرا از همه چیز می‌ترسی»، «ترس ندارد»، «خجالت بکش!» و... یا بدتر از آن تنبیه کودکان و فرستادنشان به مکان‌های تاریکی مانند انباری، حمام و... این دوره گذرای ترس را برای آنان ماندگار و ریشه‌دار می‌کند.

برای مثال بهتر است به کودک بگوییم: «می‌دانم که ترسیدی، بیا برویم ببینیم چه چیزی تو را ترسانده!» و با ایجاد نور، وسایل خانه را به او نشان دهید و هر شیء را بررسی کنید و به فرزندتان آرامش و اطمینان دهید که هر چیزی که در روز و روشنایی وجود دارد در تاریکی هم هست. سایه‌بازی‌کردن در این زمان‌ها پیشنهاد می‌شود.

یک راه برای غلبه بر ترس از تاریکی، دوستی با تاریکی است و به جای وحشت‌کردن و جیغ‌زدن هنگام قطعی برق و تاریکی، بهتر است سایه‌بازی کنید. با این بازی قدیمی، کودک خود را سرگرم کنید تا با فراموش‌کردن محیط تاریک به کاهش ترس کودک کمک کنید.

این بازی به محیط تاریک نیاز دارد تا شما با انداختن نور بر دیوار، انگشتان دست خود را به شکل آدم و حیوانات مختلف درآورید و داستان‌هایی را برای کودکان تعریف و آنها را تشویق کنید تا بتواند با تمرین مانند شما شکل‌های مختلف را با دست‌های خود درست کند.

در زمان قطعی برق ابراز خوشحالی کنید که زمانی برای شما فراهم شد تا با تمام اعضای خانواده و کودکتان بنشینید و برای آنان خاطرات شیرین کودکی راتعریف کنید. با جمع‌شدن دور نور یک چراغ یا شمع، خاطرات جذاب را با شوق برای کودکتان تعریف کنید.

صحبت درباره تاریکی، انجام بازی‌های ساده مانند سایه‌بازی، تعریف خاطرات و داستان برای کودک راهکارهای ساده‌ای است تا شما وضعیت را کنترل کنید و به کودک آموزش دهید که تاریکی ترس ندارد.

مهندس نجمه محمودی - مسؤول واحد مدیریت خطر و بلایای مرکز بهداشت شمال‌تهران / روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها