همه‌چیز درباره لباس‌های نوجوان یا اصطلاحا بین‌سایزی؛ چرا لباس‌های مخصوص نوجوان به‌سختی پیدا می‌شود؟

پوششی برای لب مرز

مواردی که لازم از قبل از طرح شکایت از همسایه مزاحم بدانید.
کد خبر: ۱۳۳۰۱۱۵
به گزارش جام جم آنلاین به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، پیش از اقدام به هر عملی در راستای رفع مزاحمت همسایه، نخست موقعیت و رفتار خودتان را بررسی کنید، زیرا ممکن است ارتکاب عملی از سوی شما باعث واکنش همسایه شود و در صورت طرح شکایت شما نیز محکوم شوید. تلاش کنید در محل سکونت خود به حُسن خلق و حُسن همجواری با دیگر همسایگان و ساکنان محله مشهور باشد، زیرا اشتهار به فساد اخلاق از موارد محکومیت است و باعث می‌شود در صورت طرح دعوا علیه شما، شانس زیادی برای اثبات مدعا نداشته باشید مگر اینکه همسایه مزاحم سبب ایراد آسیب جسمی یا مالی به شما شود.


اگر همسایه شما مزاحمت ایجاد می‌کند در گام نخست تلاش کنید با صحبت و توصیه و درخواست مشکل را رفع کنید.

معمولا اگر در آپارتمان یا مجتمع مسکونی ساکن هستید، همسایگان دیگری نیز با مشکل مشابه شما مواجه هستند. در این صورت نامه‌ای تنظیم و با امضای همه همسایگان معترض به همسایه مزاحم تسلیم کنید؛ از این نامه تصویر تهیه کنید و توجه داشته باشید که متنی که تهیه می‌کنید کاملا مودبانه باشد و در قالب استشهاد محلی نباشد. (همه این اقدامات در صورت طرح شکایت مبنای استدلالی دارد.)

در صورت نیاز به طرح دعوا در محکمه تلاش کنید نام همه شُکات را در متن شکایت ذکر کنید، اگر در آپارتمان سکونت دارید باید بدانید که بسیاری از مواد فصل دعاوی در قانون تملک آپارتمان‌ها و آیین نامه اجرایی قانون تملک آپارتمان‌ها ذکر شده، پس در متن شکایت و استدلال در دادگاه به مواد دقیق اشاره کنید، زیرا همه این موارد در صدور حکم نهایی دادگاه و غلبه اصحاب دعوا موثر است.

نکته بسیار مهم در طرح دعوا علیه همسایه مزاحم آن است که فرد مزاحم در اعمال خود از حد متعارف تجاوز کرده باشد؛ اهمیت عُرف به اندازه‌ای است که گاه سبب تغییر تفسیر قوانین مدنی در مناسبات افراد می‌شود؛ لذا بهترین و اولین راهی که در این راه توصیه می‌شود صحبت کردن و حل مشکل به صورت مسالمت آمیز است، اما اگر این موضوع آنقدر ادامه پیدا کند که نتوان با صحبت آن را برطرف کرد می‌توان از طریق شکایت و راه حل‌های قانونی راه حلی مناسب برای آن پیدا کرد.

برای شکایت از همسایه‌ای که سر و صدا می‌کند و آسایش دیگران را مختل می‌کند می‌توانید ابتدا با پلیس تماس بگیرد و پس از گزارش مشکل سر و صدا آن را حل کنید، اما اگر همسایه همچنان به کار خود ادامه دهد می‌توان از طریق طرح دعوا در محاکم قضایی مشکل را برطرف کرد.

برای شکایت از همسایه مزاحم دو راه دارید:

زمانی که همسایه شما در حال نقض قانون سر و صداست، با پلیس تماس بگیرید تا به مسئله ورود کند و با انجام تحقیقات، کار‌های لازم جهت حل این مشکل را انجام دهد.

روش دوم این است که می‌توانید با تنظیم یک شکایت نامه به دادسرا یا شورای حل اختلاف محل خود بروید و به راحتی می‌توانید طرح دعوی کنید. فرم دادخواست را با مشخصات فردی، آدرس پستی دو طرف اختلاف، درج و تشریح موضوع دعوی و ذکر دلایل آن پر کنید تا مراحل رسیدگی به پرونده صورت گیرد. سپس با روی کار آمدن شکایت، شما و همسایه مزاحم فراخوانده می‌شوید و موضوع مربوطه مورد بررسی قرار می‌گیرد.

۱ - برای شکایت از همسایه مزاحم در شورای حل اختلاف چه باید کرد؟

مدارک مورد نیاز

کارت ملی و شناسنامه ـ مدرک برای اثبات مزاحمت

شکایت از همسایه مزاحم در شورای حل اختلاف

برای طرح شکایت از مزاحمت همسایه، علاوه بر دادسرا می‌توان به شورای حل اختلاف نیز مراجعه کرد؛ اما پیش از آن تهیه مدرک و سند در زمینه نوع مزاحمت، الزامی است؛ مانند صوت، فیلم و امثال آن؛ و نیز تهیه استشهادیه از اهالی ساختمان یا محل.

برای ثبت شکایت باید به شورای حل اختلافی رفت که صلاحیت رسیدگی به پرونده را داشته باشد که در بیشتر موارد، همان شورای حل اختلاف واقع در محل اقامت خوانده است. در فرم دادخواست علاوه بر درج مشخصات فردی و نشانی دو طرف اختلاف، موضوع خواسته باید ذکر شود و دلایلی که بابت آن طرح دعوا شده است.

پس از ثبت دادخواست توسط معاونت ارجاع، تمبر و هزینه دادرسی، دادخواست در نوبت رسیدگی می‌ماند. در هنگام رسیدگی، با فراخواندن همسایه مزاحم، موضوع خواسته و ادله ارائه شده مورد بررسی قرار می‌گیرد.



۲ - برای شکایت از مزاحمت همسایه در دادسرا چه باید کرد

مدارک مورد نیاز

استشهادیه، شکواییه

شکایت از همسایه مزاحم در دادسرا

در ابتدا یک استشهادیه تهیه کنید و از مدیر ساختمان و سایر همسایه‌ها بخواهید آن را امضا کنند، متن این استشهاد باید حاوی شرح مزاحمت‌های همسایه، موارد مزاحمت، در صورت امکان تاریخ مزاحمت‌ها و مواردی از این قبیل باشد.

پس از مراجعه به دفتر خدمات قضایی محل وقوع جرم، شکواییه خود را به همراه استشهادیه و مدارک و مستندات دیگر ارائه نمایید.

سپس برای شکایت از همسایه مزاحم، با ارائه‌ی شکواییه خود به دادگستری مراجعه نمایید.
شکوائیه به وسیله مقام مربوطه (دادستان و یا شورای حل اختلاف) بررسی و سپس برای همسایه مزاحم اظهارنامه‌ای ارسال می‌شود. اظهارنامه در بردارنده علت شکایت و مهلت پاسخگویی متهم می‌باشد، بدین معنا که متهم تا اتمام یک زمانی خاص فرصت دارد به شعبه‌ای که ایشان را فراخوانده مراجعه و درباره رفتار خود توضیحات ادا نماید.
در صورت عدم حضور وی در موعد مقرر، شکایت به وسیله پلیس خدمات قضایی به دادسرا ارسال می‌شود.
بعد از ارسال پرونده شکایت از همسایه مزاحم به دادسرا شعبه تعیین شده و اقدامات لازم قضایی برای فرد مزاحم اعمال می‌شود.

۳ - نوشتن شکوائیه

مدارک مورد نیاز

کارت ملی و شناسنامه

در نوشتن شکوائیه چه نکاتی بایستی رعایت شود؟

نام، نام خانوادگی، نام پدر و آدرس دقیق شاکی.
موضوع شکایت و ذکر محل وقوع جرم و تاریخ آن.
نوع و میزان ضرر و زیان مالی که به مدعی وارد شده و مورد مطالبه است.
مشخصات و نشانی سارق یا مظنون در صورت امکان.
دلایل و مدارک وقوع جرم و اسامی و مشخصات و نشانی شهود و مطلعین در صورت امکان

دایره‌ی شمول اذیت‌های همسایه می‌تواند بسیار گسترده باشد؛ اما نکته مهم و مشترک در تمامی آنها، عدم رعایت انصاف و همسایه داری توسط این مزاحمین، عدم توجه به تذکرات همسایگان دیگر و سلب آسایش و آرامش از ساکنین است.

۴ - مصادیق مزاحمت همسایه


عدم پرداخت سهم شارژ ساختمان

سر و صدای بیش از حد و نامتعارف

عدم رعایت بهداشت در فضای مشاع ساختمان

رها کردن زباله در غیر محل درنظر گرفته شده برای آن

توهین، افترا و تهمت

وارد کردن خسارت به ساختمان یا بخشی از آن

سروصدا در ساعات اولیه صبح و پایانی شب (ساعاتی که به طور متعارف به عنوان زمان استراحت، تلقی می‌شود.)

سروصدای زیاد و مداوم اعم از فریاد زدن، بلند صحبت کردن، دعوا و مشاجره کردن، صدای بلند موزیک، صدای کودکان و مواردی از این قبیل توسط همسایه مزاحم داخل آپارتمان یا منزل خود به گونه‌ای که اسباب زحمت برای سایر همسایگان فراهم شود.

انجام اعمال نامتعارف و غیرقانونی در آپارتمان و منزل به گونه‌ای که امنیت ساکنین و همسایگان در ساختمان و محله به خطر بیفتد؛ مانند رفت و آمد افراد نامعقول برای اعمال منافی عفت، مصرف مواد مخدر، مشروبات الکلی و...
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها