از این جیب به اون جیب
اهمیت توافق مالی 2 طرف قبل از شروع زندگی مشترک

از این جیب به اون جیب

روانشناس ورزشی فدراسیون پزشکی ورزشی معتقد است لذت بردن از ورزش و آموزش مهارت‌های اجتماعی، مهم‌ترین عوامل ایجاد انگیزه و موفقیت در ورزشکاران کودک و نوجوان است.
کد خبر: ۱۳۳۰۱۱۲
به گزارش جام جم آنلاین به نقل از خبرگزاری صدا وسیما؛ روانشناس ورزشی فدراسیون پزشکی ورزشی معتقد است لذت بردن از ورزش و آموزش مهارت‌های اجتماعی، مهم‌ترین عوامل ایجاد انگیزه و موفقیت در ورزشکاران کودک و نوجوان است.

دکتر لاله سامع، در مورد ایجاد انگیزه و حس لذت ورزش در کودکان و نوجوانان گفت: ابتدا باید کودکان را به سمت ورزش‌های همگانی که رقابت در آن‌ها نقشی ندارد سوق داد. والدین در این زمینه می‌توانند با آماده کردن زمینه ایجاد لذت و انگیزه در کودکان، آن‌ها را در انتخاب ورزش حرفه‌ای کمک کنند. برخی از خانواده‌ها بدون توجه به علاقه و استعداد و اصل لذت بردن از ورزش، فرزندانشان را در کلاس‌های ورزشی ثبت‌نام می‌کنند که این کار نه تنها باعث پیشرفت در ورزش حرفه‌ای نمی‌شود، بلکه در بسیاری از موارد کودکان و نوجوانان برای همیشه ورزش را کنار می‌گذارند.

وی خاطر نشان کرد: عاملی که باعث می‌شود یک نوجوان در رشته‌ای که فعالیت می‌کند باقی بماند و پیشرفت کند، تعیین هدف است. نکته‌ای که در این زمینه اهمیت زیادی دارد این است که مربیان نباید برای ورزشکاران زیر ۱۲ سال هدفگذاری را نتیجه‌ای کنند و کسب مقام و مدال را، ارزش نهایی در نظر بگیرند؛ بلکه خانواده‌ها باید هدف را منطبق با تلاش فرزندشان در نظر بگیرند و به کودکان بیاموزند که عملکرد مناسب و تلاش کافی، هدف مسابقه است؛ در غیر این صورت پس از مدتی انگیزه فرد از بین می‌رود.

این روانشناس به عوارض هدفگذاری نتیجه‌ای در ورزشکاران کم سن اشاره و تصریح کرد: هدفگذاری نتیجه‌ای باعث ایجاد اضطراب، از دست رفتن تمرکز و انگیزه و دلزدگی از ورزش در کودکان می‌شود و انگیزه یادگیری و تلاش را در آن‌ها کاهش می‌دهد. گاهی والدین هم به این مساله دامن می‌زنند و از کودک می‌خواهند در مسابقه بهترین مقام را کسب کنند و در صورت شکست تمام انگیزه‌های درونش کشته می‌شود. همان طور که مسئولان مدارس به این نتیجه رسیدند که نمره دادن در مقطع ابتدایی باید توصیفی و عملکردی باشد و دادن یک نمره خاص به کودک کار اشتباهی است، مربیان و خانواده‌های کودکان ورزشکار هم باید در درجه اول به استعداد، علاقه و لذت او توجه کنند و کیفیت عملکرد را ملاک موفقیت او قرار دهند.

سامع درباره اهمیت برنامه‌ریزی و آموزش در راه رسیدن به هدف در ورزشکاران زیر ۱۲ سال هم گفت: پس از لذت، آموزش و یادگیری مهارت‌های اجتماعی مثل بالا بردن اعتماد به نفس، قاطعانه برخورد کردن با موانع، کنار آمدن با استرس، مهارت حل مساله و برنامه‌ریزی برای درس و ورزش راه رسیدن به موفقیت را هموار می‌کنند و این آموزش‌ها برعهده مربیان کار آزموده‌ای است که خودشان مهارت‌های زندگی و اجتماعی و اصل لذت بردن از ورزش را به خوبی آموخته باشند. در حال حاضر در فدراسیون پزشکی ورزشی بازیکنانی هستند که در کنار درس به صورت حرفه‌ای ورزش می‌کنند و مشکلی ندارند.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها