بررسی وضعیت پزشکی بیش از نیم‌میلیون نفر توسط محققان دانشگاه آکسفورد نشان می‌دهد پخت و پز با چوب و زغال احتمال ابتلا به بیماری‌های چشمی و نابینایی را افزایش می‌دهد.
کد خبر: ۱۳۳۰۰۷۶

به گزارش جام جم آنلاین، بیش از ۳.۸ میلیارد نفر در سراسر جهان در معرض آلودگی ناشی از پخت و پز با سوخت جامد از قبیل زغال و چوب قرار دارند. مطالعات مختلف نشان می‌دهد آلودگی ناشی از سوخت جامد اثرات جدی بر سلامتی دارد.

مطالعات اخیر محققان دانشگاه آکسفورد نشان می‌دهد می‌دهد آلودگی ناشی از سوخت جامد احتمال ابتلا به آب مروارد را به ویژه در زنان افزایش می‌دهد.

آب مروارید (Cataract) به حالتی گفته می‌شود که در آن عدسی چشم کدر می‌شود (عدسی به طور طبیعی شفاف است). تنها راه درمان این عارضه، عمل جراحی خارج کردن عدسی کدر و جایگزین کردن آن با عدسی مصنوعی است.

هنوز تاثیر آلودگی ناشی از سوخت جامد بر دیگر بیماری‌های چشمی از قبیل گلوکوم، التهاب قرنیه و التهاب ملتحمه بررسی نشده است.

در این مطالعه که با بررسی اطلاعات پزشکی بیش از نیم میلیون نفر صورت گرفته، نشان می‌دهد اغلب افرادی که به جای سوخت‌ های پاک (برق یا گاز)، از سوخت‌ های جامد استفاده می‌کنند، افراد سالمند، روستایی، کشاورزان و سیگاری‌ها هستند و تمایل به استفاده از این سوخت در زنان بیشتر است.

محققان احتمال می‌دهند ارتباط بین بیماری‌ های چشمی و سوخت‌ های جامد، به دلیل قرارگرفتن در معرض سطوح بالای ذرات معلق و مونوکسید کربن باشد. قرار گرفتن در معرض دود سوخت جامد بر جنبه‌های دیگر سلامتی نیز اثرگذار است.

پخت و پز با چوب و زغال و خطر بیماری‌ های تنفسی

محققان چینی دریافتند پخت و پز با استفاده از چوب یا زغال با افزایش خطر بستری شدن در بیمارستان یا مرگ در اثر ابتلا به بیماری‌های تنفسی ارتباط دارد.

در این تحقیقات سوابق ۲۸۰ هزار شهروند ۳۰ تا ۷۰ ساله چینی که در زمان آغاز مطالعه فاقد هرگونه بیماری تنفسی بوده و دخانیات استعمال نمی‌کردند، مورد بررسی قرار گرفت.

وضعیت سلامت این افراد به مدت ۹ سال تحت نظارت محققان قرار گرفت و مشخص شد خطر بستری شدن در بیمارستان یا مرگ ناشی از بیماری‌های تنفسی در بین افرادی که از سوخت‌های جامد برای پخت و پز استفاده می‌کنند در مقایسه با سایرین ۳۶ درصد بالاتر است.

همچنین بر اساس نتایج این تحقیقات هرچه مدت زمان استفاده از سوخت‌های جامد بیشتر باشد، خطر بستری شدن یا مرگ و میر نیز افزایش می‌یابد.

در واقع خطر ابتلا به این نوع بیماری‌ها و مرگ ناشی از آن در بین افرادی که به مدت ۴۰ سال یا بیشتر از سوخت جامد استفاده کرده‌اند، ۵۴ درصد بالاتر از افرادی است که از گاز برای پخت و پز بهره می‌برند.

منبع: ایرنا

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها