سخنگوی هیأت رئیسه مجلس تشریح کرد

فرصت ۲ هفته‌ای برای معرفی وزراء به مجلس

سخنگوی هیأت رئیسه مجلس گفت: رئیس‌جمهور منتخب حداکثر ۲ هفته پس از انجام مراسم تحلیف، مهلت دارد لیست وزرای پیشنهادی را به مجلس تقدیم کند.
کد خبر: ۱۳۲۹۹۰۹
به گزارش جام جم آنلاین به نقل از خبرگزاری صداوسیما،  سیدنظام الدین موسوی درباره زمان معرفی وزرای پیشنهادی به مجلس ازسوی رئیس‌جمهور جدید، افزود: براساس ماده (۲۰۲) آیین‌نامه داخلی مجلس، رئیس‌جمهور حداکثر ظرف مدت دو هفته مهلت دارد لیست وزرای پیشنهادی را به مجلس تقدیم کند، البته رئیس جمهور می‌تواند از این فرصت دو هفته‌ای استفاده کند یا اینکه در همان روز تحلیف اسامی را ارائه دهد.

سخنگوی هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: مجلس یک هفته پس از معرفی دولت باید جلسات علنی خود را برای بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی آغاز کند.

وی همچنین در خصوص چگونگی برگزاری مراسم تحلیف سیزدهمین دوره ریاست جمهوری ایران گفت: مطابق قانون اساسی پس از انتخابات ریاست جمهوری چند مراسم برگزار می‌شود؛ این مراسم‌ها عبارتند از: مراسم تنفیذ توسط رهبر معظم انقلاب، مراسم تحلیف یا سوگند رئیس جمهور، رأی اعتماد مجلس به کابینه معرفی شده توسط رئیس جمهور.

سخنگوی هیأت رئیسه مجلس افزود: پس از مراسم تنفیذ طبق اصل ۱۲۱ قانون اساسی مراسم تحلیف یا سوگند رئیس جمهور در مجلس برگزار خواهد شد. مطابق این اصل قانونی مراسم باید در نشست علنی مجلس برگزار شده و حتما رئیس قوه قضائیه و اعضای شورای نگهبان نیز در این مراسم حضور پیدا کنند.

وی با اشاره به حضور میهمانانی از کشور‌های مختلف در این مراسم، گفت: اگرچه باوجود کرونا تردد بین‌المللی میان کشور‌ها پایین است، اما تعداد بسیاری از مقامات و شخصیت‌های سیاسی جهان از حضور در این مراسم استقبال کردند.

موسوی با بیان اینکه براساس آمار اعلام شده تا این لحظه ۱۱۵ مقام رسمی از ۷۳ کشور جهان اعلام آمادگی برای حضور در مراسم تحلیف کردند، عنوان کرد: از بین این مقامات ۱۰ رئیس کشور در تراز سران کشورها، ۲۰ رئیس مجلس، ۱۱ وزیر خارجه، ۱۰ نفر از وزرای دیگر کشورها، همچنین فرستاده ویژه و نواب روسای مجالس، روسای کمیسیون‌ها و هیأت‌های پارلمانی در این مراسم حضور پیدا می‌کنند.

وی همچنین افزود: روسای مقامات ۱۱ سازمان بین‌المللی و منطقه‌ای، نماینده دبیرکل سازمان ملل، رئیس اوپک و مقاماتی از IPU، اتحادیه اروپا، اوراسیا، اتحادیه بین‌المجالس کشور‌های اسلامی و آسیایی، سازمان اکو، سیکا و D ۸ برای حضور در این مراسم دعوت شدند و اعلام آمادگی کردند.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس همچنین با بیان اینکه محدویت‌های ترافیکی در ساعات برگزاری مراسم تحلیف اعمال خواهد شد، گفت: فرمانده نیروی انتظامی تهران بزرگ جزئیات محدودیت‌های ترافیکی در ساعت برگزاری مراسم را اعلام کرده است البته تمام تلاش ما این بود که مراسم مذکور را در بعدازظهر برگزار کنیم تا برای مردم مزاحمت ایجاد نکند هرچند به لحاظ امنیتی نیز لازم بود تمهیداتی اندیشیده شود.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها