تنفیذ حکم ریاست جمهوری نقش نظارتی تا انتهای دوران ریاست جمهوری دارد.
کد خبر: ۱۳۲۹۹۰۳
به گزارش جام جم آنلاین به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، شاید پیش خودتان بگویید وقتی رئیس‌جمهور با آرای مردم انتخاب می‌شود تنفیذ چه جایگاهی دارد؟

تنفیذ حکم ریاست جمهوری نقش نظارتی تا انتهای دوران ریاست جمهوری دارد و باید قبل از مراسم تحلیف یا سوگند رئیس جمهور انجام شود، تا در صورت انحراف رئیس‌جمهور از اصل تعیین شده، او را فاقد اعتبار و مشروعیت کند.

اصلی که در مراسم تنفیذ نخستین رئیس جمهور خیلی بکار آمد؛ در ۱۵ بهمن ۵۸ حکم بنی‌صدر تنفیذ شد، ولی وی نخستین رئیس‌جمهوری شد که نتوانست دوره چهارساله را به پایان برساند.

وی سر قولش در مراسم تنفیذ باقی نماند و به علت انحراف در ۳۱ خرداد ۶۰ توسط مجلس برکنار شد.

دوم مرداد ماه بود که همین مردم پای صندوق رای رفتند در برگه‌ها اسم محمدعلی رجایی را نوشتند؛ کابینه‌ای که جلسات آن، ۴ تا ۵ ساعت طول می‌کشید تا مردم بجای برنامه، عمل ببینند، اما فقط ۲۵ روز بعد از تشکیل دولت، هشتم شهریور ۱۳۶۰ وقتی گرمای ظهر تابستانی فروکش نکرده بود با انفجار در دفتر نخست وزیری، محمدعلی رجایی شهید شد، تا در عرض سه سال سومین انتخابات ریاست جمهوری را برگزار کنیم.

با رای مردم روز ۱۷ مهر ۱۳۶۰ حکم ریاست جمهوری به حضرت آیت‌الله سیدعلی خامنه‌ای رسید. ایشان اولین رئیس‌جمهور در ایران بود که توانست دوره چهارساله خود را به پایان ببرد.

در تاریخ ۱۲ شهریور ۱۳۶۴ برای بار دوم حکم ریاست جمهوری آیت‌الله سیدعلی خامنه‌ای توسط امام خمینی (ره) تنفیذ شد؛ رئیس جمهوری که از آرمان‌هایش کوتاه نمی‌آمد.

روز ۱۲ مرداد ۱۳۶۸ اکبر هاشمی رفسنجانی حکم ریاست جمهوری در حسینیه جماران تنفیذ شد، اما نه بدست امام ...

در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری مردم با زبان رای با نظام و رهبری، تجدید پیمان کردند تا رهبر هم به پیروی از مردم، رای ملت را به دولت مردمی و ایران قوی تنفیذ کند.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها