پل پیلار، رئیس سابق تحلیل عملیات سازمان سیا در گفت‌وگو با جام‌جم:

پگاسوس، نقطه پایان رسوایی امنیتی اسرائیل و سعودی‌ها نیست

دامنه رسوایی‌ های مربوط به پرونده جاسوسی رژیم‌ صهیونیستی از سران دیگر کشورهای جهان روز به‌ روز گسترده‌تر می‌شود. روزنامه گاردین اخیرا بر پایه یک‌سری تجزیه و تحلیل‌ها گزارش داد امارات‌عربی‌متحده در هک گوشی‌های انگلیسی در پروژه جنجالی جاسوس‌افزار صهیونیستی پگاسوس نقش داشته‌است.
کد خبر: ۱۳۲۹۷۹۹

روزنامه جام‌جم در این باره با پروفسور پل پیلار، استاد دانشگاه جورج تاون آمریکا و رئیس سابق اداره تحلیل عملیات سازمان سیا گفت‌وگو کرده‌است.

رسانه‌های مختلفی از جمله واشنگتن‌پست، لوموند، گاردین و چند منبع دیگر اخیرا فاش کردند یک جاسوس‌ افزار صهیونیستی به نام پگاسوس به برخی کشورها از جمله عربستان‌ سعودی و امارات عربی متحده فروخته شده و از آن برای هک اطلاعات گوشی چند شخصیت مهم در سطح جهان استفاده شده‌است. این موضوع همکاری نزدیک اطلاعاتی اسرائیل با عربستان و امارات را نشان می‌دهد. ارزیابی شما از میزان این همکاری چیست؟

همکاری اسرائیل هم با عربستان‌سعودی و هم با امارات‌متحده‌عربی پیش از بروز مساله پگاسوس گسترده و مشهور بود.

اسرائیل در تلاش است تا آنجا که ممکن است نشان دهد با وجود ادامه‌اشغال خاک فلسطین، می‌تواند با سایر کشورهای منطقه روابط سودآوری داشته‌باشد. کشورهای عربی خلیج‌فارس برای مهارت فنی در مواردی که‌اسرائیل می‌تواند ارائه کند ارزش قائل هستند.

در واقع این کشورهای عربی در مواردی که‌اسرائیل می‌تواند به لحاظ امور فنی در امور اطلاعاتی به‌انها کمک کند از آن بهره می‌برند.کاملا مشخص است که پگاسوس نقطه پایان افشاگری‌های امنیتی علیه تل‌آویو و ریاض نیست و در آینده ممکن است موارد دیگری نیز در این خصوص افشا شود.

جاسوس‌ افزار پگاسوس از شرکت NSO مستقر در فلسطین اشغالی مجوز دارد و از آن برای هدف قراردادن گوشی‌های همراه متعلق به دو زن از نزدیکان جمال خاشقچی، ستون‌نویس پیشین این روزنامه‌استفاده شده‌است؛ خاشقچی‌ای که به دست عوامل سعودی در کنسولگری ریاض در استانبول ترور شد. آیا گسترش همکاری اطلاعاتی اسرائیل در این گونه‌اقدامات که مغایر منافع ترکیه‌است، می‌تواند به همکاری اطلاعاتی ترکیه و اسرائیل لطمه بزند؟

باید بگویم افشای این ماجرا، نقش مستقیمی در ایجاد یا استمرار روابط آشکار و پنهان آنکارا با تل‌آویو بازی نمی‌کند. به طور کلی، به نظر نمی‌رسد ترکیه مناسبات خود با اسرائیل را تحت تاثیر افشاگری‌های صورت‌گرفته در خصوص پرونده پگاسوس و ماجرای شنود مشترک تلفن همراه خاشقچی توسط تل‌آویو و سعودی‌ها قرار دهد. حداقل رفتار مقامات ترکیه‌ای تاکنون چنین چیزی را نشان نمی‌دهد.

امانوئل‌ مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه نیز در کنار شخصیت‌های جهانی، یکی از افرادی بوده که هدف حمله جاسوس‌افزار پگاسوس قرارگرفته‌است. مکرون روز پنجشنبه 31 تیرماه با شورای دفاعی فرانسه درباره جاسوس‌افزار صهیونیستی پگاسوس و مساله‌امنیت سایبری دیدار و گفت‌وگو کرد. اهداف جاسوسی از مقامات فرانسوی در این سطح چیست و چرا مکرون هدف جاسوسی بوده‌است؟

ارتباطات هر سیاستمداری با دیگر سیاستمداران و کشورهای دنیا از نوعی اهمیت در معادلات امنیتی برخی بازیگران دیگر برخوردار است. انگیزه‌های متنوع و مختلفی وجود دارد که برخی بازیگران، از دیگر کشورها و نهادهای دنیا دست به جاسوسی می‌زنند. این قاعده در خصوص پرونده پگاسوس نیز صادق است. در این میان، بعضا اهداف پنهانی و غیرآشکاری نیز وجود دارد که شاید تحلیلگران و رسانه‌ها متوجه‌انها نباشند اما برای نهادهای امنیتی و رصد گران این مجموعه‌ها بسیار با اهمیت است.

فروخته‌شدن این نرم افزار جاسوسی از سوی رژیم‌صهیونیستی به عربستان نشان می‌دهد عادی‌سازی روابط تل‌آویو و ریاض نیز در عمل محقق شده و صرفا مقامات سعودی به دلایلی از آشکارسازی آن سرباز می‌زنند. نظر شما در این خصوص چیست؟

دقیقا همین‌طور است. اگرچه سعودی‌ها روابط رسمی دیپلماتیک با تل‌آویو برقرار نکرده‌اند اما نباید فراموش کرد که مناسبات غیررسمی آنها سال‌هاست در جریان است. مناسبات پشت پرده تل‌آویو و ریاض به گونه‌ای است که به مراتب از روابط رسمی و دیپلماتیک میان دو بازیگر نیز قوی‌تر است. بسیاری از مناسباتی که بین تل‌آویو و ریاض تعریف می‌شود، مبتنی بر روابط رسمی میان دو بازیگر نبوده و نخواهدبود. اتفاقا افشاگری‌های صورت‌گرفته در خصوص پرونده پگاسوس نیز این موضوع را به خوبی اثبات می‌کند.

محمد علیزاده - بین‌الملل / روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها