مدير كل آموزش فني و حرفه اي استان بوشهر مطرح کرد:

آینده جوانان در گرو تخصص گرایی

مدیر کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان بوشهر مطرح کرد؛

تکمیل زیرساخت اینترنتی 95درصد از روستاها بالای 20 خانوار

در سال‌های اخیر کسب‌وکارهای آنلاین در فضای مجازی رونق گرفته و درشهرها و روستاهای مختلف، فعالان حوزه‌های مختلف با کمک ابزار فضای مجازی توانسته‌اند بازارهای مناسبی برای خود دست‌وپا کنند. البته در یکی دو سال اخیر با شیوع جهانی کرونا این روند شتاب بیشتری به خود گرفته است
کد خبر: ۱۳۲۹۷۸۴

 

 

به گزارش جام جم آنلاین بوشهر؛ در استان بوشهر برای اطلاع از چند و چون این قضیه با مهندس علی سملیان، مدیرکل ارتباطات و فناوری استان بوشهر به گفتگو نشسته ایم که در زیر می خوانید:

جایگزینی کسب‌وکارهای سنتی با مجازی چقدر در استان محسوس است و این پروسه چه پیشرفت‌هایی داشته است؟

توسعه روزافزون فناوری اطلاعات و ارتباطات تاثیر گسترده ای در فرآیندهای تجاری بوجود آورده است در استان بوشهر اینترنت بعنوان موثرترین بستر بازاریابی الکترونیکی تاثیر گسترده ای در انتقال بسترهای کسب و کار سنتی به الکترونیک داشته است. در استان بوشهر پیاده سازی طرح های خدمات اجباری روستایی(USO) شامل اتصال فیبر نوری به روستاها، راه اندازی سرویس های مکالمه و اینترنت تلفن همراه و اینترنت ADSL منجر به گسترش روز افزون تجارت الکترونیک در روستاها گردیده است و هم اکنون بسیاری از روستاهای استان فروش صنایع دستی و محصولات بومی روستا را در سطح کشور بصورت آنلاین انجام می دهند.

زیرساخت‌های اینترنتی برای فعالان کسب و کارهای اینترنتی چه وضعیتی دارد؟

تجارت الکترونیک یکی از راهکارهای حفظ مزیت رقابتی محسوب میشود. برای داشتن تجارت الکترونیک موفق در هر کسب وکار ملزومات و زیرساختهایی از قبل الزم است. "زیرساخت فنی " اساسی ترین و مهمترین زیرساخت برای تجارت الکترونیک محسوب می شود. در استان بوشهر با استفاده از یک پایش ارتباطی در روستاها کلیه روستاهای فاقد سرویس های اینترنتی شناسایی شده و بر اساس جمعیت، آموزش و فعالیت در حوزه کسب و کار جهت ایجاد زیرساخت اینترنت در روستا اولویت بندی شدند. هم اکنون با اجرای زیرساخت های اینترنتی در روستاها بیش از 95 درصد روستاهای بالای 20 خانوار استان به اینترنت با کیفیت مناسب دسترسی پیدا نموده اند و تعداد باقی مانده بزودی به این سرویس دسترسی خواهند یافت.

میزان گرایش کسب وکارهای روستایی به استفاده از فضای مجازی چگونه است؟

حضور مستقیم کسب‌وکارهای روستایی در فروشگاه‌های اینترنتی که اخیراً رشد قابل توجهی را تجربه کرده‌اند را می‌توان حرکتی جدید به سمت محرومیت‌زدایی و احیای مجدد اقتصاد روستا دانست. امروزه تعداد کسب و کارهای روستایی که با هزینه کمتر از 500 هزار تومان کسب و کار خود را شروع نموده اند افزایش یافته است بطوریکه بسیاری از رفت و آمدها و مهاجرت ها از روستا به شهر منتفی شده است. در این میان با شیوع چشم گیر کرونا که منجر به متضرر شدن کسب و کارهای سنتی شده است اکثر صاحبان مشاغل به راه اندازی کسب و کار خود با شیوه های بازاریابی نوین در حوزه دیجیتال روی اورده اند. فروش محصولات کشاورزی که قبلا در میادین میوه و تره بار صورت می پذیرفت هم اکنون در اپلیکیشن های دیجیتال انجام می شود و در نتیجه باعث حذف شدن دلالان از این میان شده و محصولات در زمان کمتر و با هزینه کمتر به دست مصرف کنندگان می رسد. این موضوع باعث گرایش روزافزون فروشندگان محصولات روستایی در سطح کشور به فضای مجازی شده است.

میزان ارائه و کاربرد اپلیکیشن های بومی و استقبال از آنها در استان چگونه بوده است؟

در استان بوشهر در حوزه های خرید و فروش اینترنتی، ارائه خدمات سرویس و تعمیر و بازی (Gaming) اپلیکشن های بسیار قوی وجود دارد که مورد استقبال طیف وسیعی قرار گرفته اند.

نمونه موفق در زمینه استفاده از فضای مجازی در رونق کسب وکار را می توانید نام ببرید؟

 

به عنوان نمونه در حوزه خرید و فروش اینترنتی اپلیکیشن خرید از سوپرمارکت در سطح شهر بوشهر بسیار موفق بوده است و درحوزه خدمات منزل شامل یافتن تعمیرکار، برق کار و سرویس کار کولر اپلیکیشن های موفقی وجود دارد.

در حوزه GAME جوانان استان موفق به طراحی یک اپلیکیشن شده اند که در سطح کشور با 15هزار نصب بسیار موفق عمل نموده است.

 

گفتگو از علیرضا برازجانی، جام جم آنلاین بوشهر؛

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها