روزنامه جام‌جم به شماره 6000 رسید اتفاقی که در کشور ما خیلی سخت رخ می‌دهد

6 هزار، عدد کوچکی نیست! (+تصاویر)

امروز شش‌ هزارمین شماره روزنامه جام‌جم را می‌خوانید، آن‌هم در روزهایی که خیلی‌ها به ما که همچنان به کارمان در حوزه روزنامه‌ نگاری ادامه می‌دهیم، می‌گویند: شما چقدر سخت‌‌ جانید! کرونا بیداد می‌کند و شما باز هم هر روز در تحریریه روزنامه حاضر می‌ شوید و می‌نویسید تا روزنامه کاغذی چاپ شود. اصلا مگر کسی حالا روزنامه چاپی می‌خواند؟ شما چقدر حوصله دارید یا اصلا شاید به‌روز نیستید و نمی‌دانید دوره روزنامه‌‌ های چاپی به‌سر آمده و دنیا، دنیای ارتباطات اینترنتی و مجازی و شبکه‌‌ های اجتماعی است.
کد خبر: ۱۳۲۹۷۷۹

اما ما که نه کرونا حریف‌مان شد و نه تحلیل‌های اما و اگری برخی، به کارمان ادامه می‌دهیم چون بر این باوریم که روزنامه چاپی تحلیل‌هایی دارد که در هیچ سایت و شبکه‌ اجتماعی پیدا نمی‌شود؛ چون مطالب روزنامه هنوز هم با صبر و حوصله تهیه و منتشر می‌شود، امتیازی که بقیه وسایل ارتباطی ندارند و شتاب آنها را گاهی به بیراهه می‌برد.

6 هزار، عدد کوچکی نیست! (+تصاویر)

امروز اما می‌خواهیم به مرور شماره‌های رند قبلی بپردازیم و ببینیم در این 22 سال چه اتفاقاتی را از سر گذرانده‌ایم و صفحه یک روزنامه‌مان چه شکلی بوده است.

شماره یک، دوری از سیاست‌زدگی

در سرمقاله شماره اول روزنامه جام‌ جم که به مدیرمسؤولی دکتر حسین انتظامی منتشر شد، نوشته شده بود: جام‌جم قرار است جهان سیاست را منعکس کند اما تلاش دارداطلاع‌رسانی خود را به یک‌جانبه‌گرایی و راه‌اندازی جنگ‌های جناحی آلوده نکند؛ چرا که آلودگی‌هایی از این دست به جای شفاف کردن فضای سیاسی برای مردم نیاز کاذب ساخته و برای آنان در همین هیاهوی سردرگمی به ارمغان می‌آورد تا این سردرگمی و آن نیاز کاذب (‌سیاست‌زدگی) مشترکا مردم را به سیاست‌گریزی رهنمون کند و مگر مردم ما از این همه جنجال برای هیچ خسته نشده‌اند و به‌دنبال مجالی برای التیام اعصاب در‌هم ریخته خود نیستند.

6 هزار، عدد کوچکی نیست! (+تصاویر)

می‌گوییم جام‌جم حوزه‌های فرهنگ و هنر و اجتماع را هدف قرار داده و می‌کوشد روزنامه تخصصی این حوزه‌‌ها باشد... جام‌جم البته موضع سیاسی خواهد داشت اما می‌کوشد از آنجا که وابسته به سازمانی است که عهده‌دار هدایت رسانه ملی کشور است، فراگیرتر از منازعات بماند و سیاست را روایت کند هر‌چند سهم این حوزه در صفحات آن اندک باشد.

جشن هزارمین شماره و اسارت 2 خبرنگار

هزارمین شماره روزنامه جام‌ جم 10 آبان سال 82 منتشر شد که مصادف با ششم ماه رمضان بود. رسیدن به شماره هزار آنقدر خوشایند بود که مسؤولان روزنامه برای آن جشن گرفتند.

مراسم در سالن همایش‌های سازمان صدا و سیما برگزار شد و تعداد زیادی از هنرمندان و چهره‌های فرهنگی و هنری در آن حضور داشتند و دکتر علی لاریجانی رئیس وقت سازمان صدا و سیما هم بود و سخنرانی کرد.

6 هزار، عدد کوچکی نیست! (+تصاویر)

او در بخشی از سخنان خود به این نکته اشاره کرد که پیمودن راه اعتدال و دوری از افراط و تفریط عامل مهم موفقیت روزنامه جام‌جم است.

در همین شماره و در صفحه 3 به بازداشت دو مستند‌ساز ایرانی - سعید ابوطالب و سهیل کریمی - از سوی نیروهای آمریکایی مستقر در عراق پرداخته بود و بازتاب این خبر در روزنامه واشنگتن‌پست را بازتاب داده بود.

این روزنامه در آن زمان نوشته بود: ایران از تداوم بازداشت دو خبرنگار ایرانی در عراق از سوی نیروهای آمریکایی به‌شدت خشمگین است. دولت ایران به‌واسطه سفارت سوئیس در تهران شکایت‌نامه رسمی خود در‌خصوص دستگیری دو خبرنگار ایرانی را به واشنگتن ارسال کرده است.

در همین روز معاون وزیر پست، تلگراف و تلفن با اعلام این خبر که ثبت‌نام برای دو میلیون تلفن همراه آغاز خواهد شد از تغییر پیش‌شماره 0911 در تهران به 0912 خبر داده بود.

البرادعی، دبیر‌کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در کانادا گفته بود: گزارش ایران درباره فعالیت‌های هسته‌ای جامع است و من فکر می‌کنم ما پیشرفت خوبی داشته‌ایم و گزارش ایران جامع و دقیق است. ما سؤالات زیادی داریم به همین دلیل بازرسان ما هم‌اکنون در ایران هستند و ...

دو‌هزارمین شماره و اوجگیری نقدینگی

دوهزارمین شماره روزنامه جام‌جم در تاریخ 26اردیبهشت سال 86 به مدیرمسؤولی بیژن مقدم منتشر شد.

عکس صفحه اول این شماره عکسی تمام صفحه از ساختمان روزنامه بود که خبرنگاران و کارکنان آن روی بالکن طبقات ایستاده بودند و رو به دوربین می‌خندیدند و دست تکان می‌دادند و همه اینها نشان از این داشت که هم حال خودشان و هم حال روزنامه جام‌جم خوب است. یکی از این آدم‌ها زنده‌یاد دکتر حسین قندی بود که در بالکن طبقه دوم ایستاده بود. او در آن سال یکی از معاونان تحریریه روزنامه بود.

6 هزار، عدد کوچکی نیست! (+تصاویر)

چهره‌های شناخته شده حوزه‌های مختلف برای این شماره روزنامه یادداشت داده بودند که از میان آنها می‌توان به دکتر فرقانی، قاضی‌زاده، دکتر مجتهدزاده، دکتر احمد توکلی، حاج‌رضایی و ساعی اشاره کرد.

در همین شماره بخشی از سخنرانی رهبر معظم انقلاب در دانشگاه فردوسی مشهد هم منتشر شده بود. ایشان در سفرشان به مشهد در دانشگاه فردوسی حضور یافته بودند و با اساتید و دانشجویان این دانشگاه دیدار و گفت‌وگو کردند.

یکی از به‌یادماندنی‌ترین اتفاقات آن روزهای کشور، تبلیغات و آگهی‌های فروش لوازم الکترونیکی و موبایل در روزنامه‌ها بود.

در همین شماره روزنامه در صفحه 3 آگهی فروش موبایل نوکیا مدل 6300 چاپ شده بود که یکی از پرطرفدارترین و بهترین موبایل‌های آن سال‌ها بود. یکی از مختصات این گوشی بدنه استیل آن بود. نوکیا با توسعه سریع گوشی‌های هوشمند هرگز نتوانست به اوج خود برگردد.

در صفحه 4 روزنامه هم آخرین گزارش بانک مرکزی درباره متغیرهای پولی کشور منتشر شد که نشان‌ از اوضاع نه‌چندان مطلوب اقتصاد کشور داشت.

نخستین نشانه نامطلوب رشد 42.1 درصدی نقدینگی و عبور آن از مرز 120هزار میلیارد تومان داشت که رشد بی‌سابقه در تاریخ اقتصاد کشور محسوب می‌شود.

سه‌هزارمین شماره و هدفمندی یارانه‌ها

سه‌هزارمین شماره روزنامه جام‌جم، اول آذر سال 89 منتشر شد. روزهایی که طرح هدفمندی یارانه‌ها داغ بود. تیتر یک روزنامه این بود: هدفمندی یارانه‌ها؛ انتظارها همچنان ادامه دارد.

6 هزار، عدد کوچکی نیست! (+تصاویر)

در بخشی از گزارش هدفمندی یارانه‌‌ها آمده بود: درحالی‌که برخی منابع احتمال می‌دادند اجرای هدفمندی یارانه‌ها قریب‌الوقوع و در آذرماه باشد اما دیروز خبرهایی منتشر شد که بر اساس آن می‌توان قضاوت کرد اجرای این قانون باز هم به تاخیر افتاده است و بنزین سهمیه‌ای صد تومانی همچنان به خودروها داده می‌شود و آب و برق و گاز هم فعلا گران نخواهد شد.

در صفحه2 روزنامه هم نوشته شده بود: محمود احمدی‌نژاد؛ رئیس‌جمهور در تماس تلفنی با ملک‌عبدا... پادشاه عربستان حال وی را جویا شده و برایش آرزوی سلامتی کرده است.

در صفحه 6 روزنامه که به اخبار جهان اختصاص داشت گزارشی درباره کره‌شمالی نوشته شده. این گزارش به نقل از روزنامه نیویورک‌تایمز نوشته بود یک دانشمند آمریکایی هفته گذشته از کارخانه جدید و گسترده کره‌شمالی برای غنی‌سازی اورانیوم با صدها سانتریفیوژ که به‌تازگی نصب و راه‌اندازی شده بازدید کرده است.

در صفحه ورزش هم خبر برد پرسپولیس مقابل داماش گیلان و راه‌یافتن این تیم به یک‌چهارم نهایی جام حذفی چاپ شده. در آن زمان مربی این تیم علی دایی بود و جالب این‌که در آن زمان ممنوع‌المصاحبه بوده است.

چهارهزارمین شماره و داعش در عراق

چهارهزارمین شماره روزنامه جام‌جم در 28 خرداد سال 93 منتشر شد. در سالی که داعش ظهور کرد و به عراق رسید.

در همین شماره عکس یک صفحه یک روزنامه به بسیج گسترده مردم عراق علیه تروریست‌های داعش اختصاص یافته بود. در گزارش جام‌جم درباره داعش آمده بود: این گروهک تروریستی قریب 10 سال قبل در دل القاعده و با کمک چهره‌های برجسته سعودی تشکیل شد.

6 هزار، عدد کوچکی نیست! (+تصاویر)

در صفحه 2 روزنامه و در ستون نبض سیاست به نقل از نظرسنجی ایرنا درباره حسن روحانی نوشته شده بود که از نگاه شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی مهم‌ترین ویژگی شخصیتی حسن روحانی، رئیس‌جمهور، متانت و آرامش است.

آیت‌ا... هاشمی‌رفسنجانی هم در دیدار با خانواده شهیدان عبدالمحمد و منصور تقوی در پاسخ به درخواست مادر این دو شهید مبنی بر حضور در نماز جمعه گفته بود: با توجه به ملاحظاتی که دارم فعلا حضور در نماز جمعه را مناسب نمی‌بینم.

در صفحه 18 روزنامه که به ورزش اختصاص داشت، امیررضا خادم، نماینده تام‌الاختیار وزیر ورزش و جوانان به مقدمات خصوصی‌سازی باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس اشاره کرده و گفته بود باید امور مالی مدیران این دو باشگاه شفاف‌سازی شود و مزایده این دو باشگاه به‌زودی برگزار می‌گردد.

در صفحه جامعه هم خبری درج شده بود مبنی بر تکمیل بهشت‌زهرا تا ابتدای سال 95.

پنج‌هزارمین شماره و زلزله 5 ریشتری

پنج‌هزارمین شماره روزنامه جام‌جم در تاریخ دوم دی‌ماه سال 96 به مدیرمسؤولی مراد عنادی در حالی منتشر شد که شب قبلش زلزله 5.2

ریشتری تهران را لرزانده و مردم را به خیابان کشانده بود. بسیاری از مردم تهران شب را در خیابان گذراندند و البته در این میان صف‌های طولانی پمپ‌بنزین‌ها شگفتی‌ساز شد.

6 هزار، عدد کوچکی نیست! (+تصاویر)

در همین شماره در صفحه سیاسی روزنامه گزارشی چاپ شده با این تیتر: با روحانی تا 1400 به شرطها و شروطها.

در این گزارش چند چهره اصلاح‌طلب و اصولگرا از شرایط حمایت از روحانی گفته بودند که از میان آنها می‌توان به قاسم میرزایی‌نکو، سید محمدجواد ابطحی، صادق کوشکی و عبدالکریم حسین‌زاده اشاره کرد.

در صفحه 4 جام‌جم هم گزارشی منتشر شده بود با این تیتر: نورافکن روی بودجه. در بخشی از این گزارش نوشته شده بود: گران‌شدن آب، برق، گاز، بنزین و گازوئیل و برخی از خدمات دولتی در کنار حذف یارانه بیش از 30میلیون نفر ازجمله مهم‌ترین بخش‌های لایحه بودجه سال آینده است که با واکنش‌های عموما انتقادی از سوی مردم و کارشناسان مواجه شده است.

در صفحه ورزش هم به دعوای برانکو و کی‌روش اشاره شده بود با این تیتر: جنگ خارجی‌ها علیه فوتبال. در این بخشی از این گزارش نوشته شده بود: ظاهرا مشکلات کی‌روش و برانکو تمامی ندارد. درحالی‌که سرمربی تیم ملی مدتی است به‌طور کامل دراین‌باره سکوت کرده و ترجیح می‌دهد حتی به کنایه‌های برانکو هم واکنش نشان ندهد. سرمربی قرمزها دوباره در این زمینه مصاحبه‌های تندی می‌کند.

در صفحه 12 روزنامه که به سینما اختصاص داشت هم یک گزارش جذاب و خواندنی و دیدنی چاپ شده بود با موضوع گریم‌های تماشایی سینمای ایران و جهان. در این گزارش تعداد زیادی بازیگر معرفی شده بودند که برای بازی در آثاری روی چهره آنها گریم‌های سنگین اجرا شده بود به گونه‌ای که در نگاه اول شناخته نمی‌شدند.

طاهره آشیانی - روزنامه‌نگار / روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها