قطعی برق کوتاه‌مدت (به مدت چند دقیقه) کیفیت مواد غذایی داخل یخچال یا فریزر را تحت تاثیر قرار نمی‌دهد اما سوال مهم این‌جاست که اگر قطعی برق طولانی شود، چطور؟ یخچال و فریزر تا چه مدت می توانند بدون نیاز به برق مانع از رشد باکتری‌ها شوند و سلامت مواد غذایی را حفظ کنند؟
قطعی برق کوتاه‌مدت (به مدت چند دقیقه) کیفیت مواد غذایی داخل یخچال یا فریزر را تحت تاثیر قرار نمی‌دهد اما سوال مهم این‌جاست که اگر قطعی برق طولانی شود، چطور؟ یخچال و فریزر تا چه مدت می توانند بدون نیاز به برق مانع از رشد باکتری‌ها شوند و سلامت مواد غذایی را حفظ کنند؟
کد خبر: ۱۳۲۹۶۳۹

به گزارش جام جم آنلاین، در ادامه این مطلب، به مواردی برای حفظ کیفیت مواد غذایی در شرایط یاد شده اشاره کرده ایم که می توانید بخوانید.

یخچال بدون برق برای چه مدت سرد باقی می‌ماند؟

در صورت قطعی برق، یخچال‌ های سالم می‌توانند حدود 4 ساعت دمای خودشان را در وضعیت استاندارد حفظ کنند، البته اگر در یخچال پس از قطعی برق اصلا باز نشود.

طبیعی است که باز و بسته کردن در یخچال، این مدت‌زمان چهار ساعته را کاهش می‌دهد. اما دمای فریزر بدون برق برای مدت‌زمان طولانی‌تری در وضعیت مطلوب باقی می‌ماند.

جالب است بدانید که هرچه مواد غذایی بیشتری در فریزر داشته باشید، فریزر هم برای مدت‌زمان بیشتری سرد باقی می‌ماند. پس اگر فریزر نیمه‌پر باشد، بدون برق تا 24 ساعت و اگر کاملا پُر باشد، بدون برق تا 48 ساعت در وضعیت دمایی مناسب باقی می‌ماند.

باید تاکید کنیم که هر بار باز و بسته کردن در یخچال و فریزر باعث می‌شود که دمای درون این محفظه‌ها نیز سریع‌تر افزایش پیدا کند و مواد غذایی سریع‌تر به مرحله فسادپذیری برسند.

پس در شرایط قطعی برق فقط در صورت ضرورت در یخچال و فریزر را باز کنید و هرچه سریع‌تر هم کارتان را انجام دهید.

چگونه تشخیص دهیم که مواد غذایی در معرض فسادپذیری قرار گرفته‌اند؟

بهترین کار برای تشخیص فسادپذیری مواد غذایی در وضعیت قطعی برق، استفاده از دماسنج است. قاعده استاندارد این است که دمای یخچال همیشه در محدوده 4.4 درجه سانتی‌گراد یا کمی پایین‌تر از آن حفظ شود و دمای فریزر هم در محدود منفی 18 درجه سانتی‌گراد یا کمی پایین‌تر قرار بگیرد.

اگر یخچال و فریزر شما دارای دماسنج داخلی نیست، شما می‌توانید از دماسنج‌های غذایی برای بررسی دمای مواد غذایی مختلف کمک بگیرید و از سلامت آنها مطمئن شوید.

درحالی که ممکن است بعضی از انواع مواد غذایی مانند لبنیات و گوشت‌ها در وضعیت قطعی برق بوی بدی به خود بگیرند یا ظاهر بدی پیدا کنند اما تشخیص ایمنی غذایی این محصولات صرفا از طریق ظاهر یا بوی آنها امکان‌پذیر نیست.

برای این‌که مواد غذایی درون یخچال پس از اتصال دوباره برق به مرحله سردی برسند یا برای مصرف آماده شوند، دمای داخلی آنها باید به کمتر از 4.4 درجه سانتی‌گراد برسد.

اگر هم دمای داخلی گوشت‌ها، تخم‌مرغ یا باقی‌مانده غذاهای قبلی برای بیشتر از 2 ساعت در محدوده بالاتر از 4.4 سانتی‌گراد باشد باید آنها را به‌علت فاسد شدن دور بریزید.

در کل، هم رعایت احتیاط در مورد فسادپذیری احتمالی مواد غذایی باید در اولویت باشد؛ یعنی اگر واقعا نسبت به ایمنی و سلامت ماده غذایی شک دارید، اصلا نباید از آن استفاده کنید.

اگر قطعی برق طولانی شد، برای جلوگیری از هدر رفت مواد غذایی باید ابتدا انواع فسادپذیرتر را مصرف کنید بنابراین، باقی‌مانده وعده‌های غذایی قبلی، گوشت‌های قرمز،‌ مرغ، ماهی، انواع مواد غذایی حاوی شیر، پنیر و خامه باید زودتر از دیگر مواد غذایی مصرف شوند.

دسته‌بندی محصولات قرار گرفته در فریزر هم باید به گونه‌ای باشد که در صورت طولانی شدن قطعی برق، شیرابه گوشت‌ها با دیگر مواد غذایی تماس پیدا نکند.

منبع: سایت سلامت

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها