«آژانس داروها و تولیدات بهداشتی اسپانیا» (AEMPS) از عدم اعطای مجوز به واکسن داخلی این کشور (MVA-COVID-۱۹) تولید شده توسط «مرکز ملی بیوتکنولوژیک» (CNB-CSIC) و شرکت بیوفابری خبر داد.
کد خبر: ۱۳۲۹۵۵۹
به گزارش جام جم آنلاین به نقل از ایرنا، به این ترتیب با رد تاییدیه، این نخستین نمونه از واکسن داخلی اسپانیا علیه ویروس کرونا به رغم آزمایش‌های پیشین در سه گونه جانوری، به مرحله آزمایش‌های بالینی انسانی نخواهد رسید.

با تایید اثربخشی ۱۰۰ درصدی واکسن ضد کرونای اسپانیا روی حیوانات که بر پایه فناوری نوع ضعیف شده ویروس ساخته شده است، انتظار می‌رفت این واکسن در ژانویه گذشته (دی- بهمن) تاییدیه آژانس دارویی را دریافت کند.

«ماریانو استبان» ویروس‌شناس و سرپرست گروه تحقیقاتی «مرکز ملی بیوتکنولوژیک» به ال موندو گفت، در حالی که خبر عدم تایید واکسن مورد نظر در رسانه‌ها منتشر شده، اما به صورت رسمی چیزی به ایشان اعلام نشده است.

به نوشته ال موندو، امتناع آژانس دارویی اسپانیا از آغاز مرحله آزمایش این واکسن بین داوطلبان به این دلیل است که شواهد کافی برای تضمین ایمنی واکسن در افراد سالم داوطلب ارائه نشده است.

هر دو مرکز متصدی تولید واکسن داخلی اسپانیا اطمینان حاصل داده اند که کلیه پروتکل‌های معمول بین المللی در روند آزمایشات پیش بالینی واکسن رعایت شده است و بر اساس نتایج آن‌ها از نظر ایمنی و اثربخشی، درخواست آزمایش مرحله بالینی در زمان مناسب ارائه شده است.

اسپانیا به عنوان یکی از کشور‌های اروپایی که هنوز به واکسن بومی خود دست نیافته است، از ۲۷ دسامبر ۲۰۲۰ (هفتم دی ماه ۱۳۹۹) برنامه واکسیناسیون سراسری علیه ویروس کرونا را آغاز کرده و تا این لحظه، واکسن فایزر مورد استفاده‌ترین واکسن در اتحادیه اروپا و این کشور بوده است.

به نوشته روزنامه ال پائیس، تا کنون حدود ۲۷ میلیون اسپانیایی (۶۷ درصد جمعیت این کشور) دوز‌های کامل (هر دو دوز) واکسن علیه ویروس کرونا را دریافت کرده و ۳۱ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر (۶۷ درصد جمعیت این کشور) نیز دوز نخست را تزریق کرده اند.

دولت اسپانیا در نظر دارد تا پایان تابستان، ۷۰ درصد جمعیت خود را علیه ویروس کرونا واکسینه کند.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها