متخصصان معتقدند؛ منطقی‌ترین، درست‌ترین و علمی‌ترین روش برای کاهش وزن اصلاح الگوی تغذیه و افزایش فعالیت بدنی است.
کد خبر: ۱۳۲۹۴۹۵
به گزارش جام جم آنلاین به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، در سال‌های اخیر، توجه و تلاش برای تناسب اندام، تبدیل به یک پاندمی جهانی شده است به شکلی که ارائه راهکار‌های لاغری و چاقی در دنیا یکی از پرسودترین و درآمدزاترین کار‌ها به شمار می‌رود.

اهمیت به سلامتی و تناسب اندام بسیار حائز اهمیت است، اما استفاده از هر راهی برای دستیابی به این هدف، منطقی نیست. متاسفانه اخیرا موارد متعددی گزارش می‌شود که افراد به دلیل مصرف خودسرانه دارو‌های مختلف چاقی و لاغری گرفتار عوارض متعددی می‌شوند و علاوه بر اینکه به تناسب اندامی که مد نظرشان بود نمی‌رسند باید هزینه‌های فراوانی برای درمان عوارض ناشی از مصرف قرص‌ها و پودر‌های چاقی و لاغری پرداخت کنند.

محققان و متخصصان یکی از اصلی‌ترین دلایل این تمایل شدید به مصرف دارو‌های چاقی و لاغری را تبلیغات گسترده و تضمینی فضا‌های مجازی و شبکه‌های ماهواره‌ای می‌دانند. تبلیغاتی که با ضمانت صد در صد به شما وعده کاهش وزن‌های عجیب و غریب در کوتاه‌ترین زمان ممکن و بدون داشتن هیچ رژیم غذایی و فعالیت بدنی را می‌دهد، یا در مقابل به شما ضمانت می‌دهند که در زمانی کوتاه، افزایش وزن چشمگیری داشته باشید، چیزی که در حالت طبیعی از نظر علمی امکان پذیر نیست.

کورش صمدپور متخصص تغذیه و رژیم درمانی اظهار کرد: چاقی و اضافه وزن یکی از مشکلات شایع کشور ما و بسیاری از کشور‌های دیگر جهان است و خیلی از مردم برای رفع این مشکل به افراد مختلف مراجعه می‌کنند در حالیکه یکی از راه‌های مناسب برای کاهش یا افزایش وزن مراجعه به متخصصان تغذیه و پزشکانی است که مدرک رژیم درمانی و تغذیه دارند.

صمدپور ادامه داد: کاهش و افزایش وزن بازار پر طرفدار است به گونه‌ای که در تبلیغات مختلف مشاهده می‌شود که برخی سودجویان بدون فقط با مصرف قرص یا پودر افراد را تشویق به لاغری یا چاقی می‌کنند، اما مناسب‌ترین راه برای رسیدن به اندام ایده آل رعایت رژیم غذایی همراه با فعالیت بدنی است.

صمدپور بیان کرد: افرادی که به دنبال کاهش وزن در کوتاه مدت هستند دچار مشکلات جدی مانند بیماری‌های عصبی، بروز کبد چرب، سنگ کیسه صفرا و ... خواهند شد.

قرص‌های لاغری

صمدپور گفت: نکته مهم این است که ترکیبات اصلی تشکیل دهنده این قرص‌ها آمفتامین یا همان ماده مخدر شیشه است و اولین کاری که در بدن انجام می‌دهد، بی اشن‌هایی است و در مواردی فرد به قرص‌ها وابسته می‌شوند و به مواد مخدر اعتیاد پیدا می‌کنند.

او ادامه داد: بعضی از افراد در صدد این هستند که چاق شوند و به همین منظور به فروشندگان دارو‌های گیاهی مراجعه می‌کنند در حالی که اکثر پودر‌های چاق کننده حاوی کورتون هستند وقتی کورتون به صورت طولانی و بدون نظارت پزشک استفاده شود باعث بروز فشار خون، افزایش قند خون، پوکی استخوان و سیاه شدن سر استخوان ران می‌شود.

صمد پور در مورد اثر بخشی دارو درمانی در چاق شدن یا لاغر شدن افراد اظهار کرد: اگر دارو درمانی تحت نظارت پزشک متخصص باشد و دارو‌ها از مکان‌های مناسب و قانونی مثل داروخانه‌ها که مجوز سازمان غذا و دارو را دارند تهیه شود حتماً موثر خواهد بود.

او ادامه داد: باید توجه داشت در ۸۵ درصد از مواقع با استفاده از رژیم غذایی مناسب و ورزش کردن می‌توانیم به نتیجه مطلوب برسیم، ولی گاه متخصصان تغذیه نیز به صلاحدید خود دارو‌هایی تجویز می‌کنند که این دارو‌ها بدون عوارض جدی، کاهنده اشتها هستند یا باعث افزایش سوخت و ساز بدن می‌شوند در مواردی نیز برخی از این دارو‌ها اجازه نمی‌دهد تا چربی‌هایی که وارد بدن می‌شود جذب شوند.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی گفت: مردم برای لاغری و چاقی به دنبال راه میانبر نباشند و راه اصولی را انتخاب کنند و از افراد متخصص مشاوره و کمک بگیرند.

صمدپور گفت: از جمله آسیب‌های جدی می‌توان به پرخاشگر شدن، بروز مشکلات اصلی بیخوابی شدید، افزایش ضربان قلب و بروز فشار خون اشاره کرد. متاسفانه گاهی افراد با مصرف قرص‌ها و پودر‌های غیر مجاز کارشان به icu کشیده می‌شود.

مردم باید بدانند که در مورد کاهش و افزایش وزن معجزه‌ای در کار نیست

فریبا کوهدانی متخصص تغذیه و استاد دانشکده علوم تغذیه و رژیم شناسی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: به دلیل آمار بالای اضافه وزن و چاقی در سطح جهان، در حال حاضر با دو همه گیری جهانی در سطح دنیا مواجهیم، یعنی علاوه بر کرونا مسئله اضافه وزن و چاقی نیز به عنوان یک مسئله بسیار گسترده در سطح جهان در حال تهدید سلامت مردم است. همین قضیه باعث شده که کار در زمینه حل این مشکل به یک تجارت بزرگ جهانی تبدیل شود. بخشی از این تجارت جهانی به تولید دارو‌ها و مکمل‌هایی منتهی شده که مجوز‌های لازم را دارند و بخش دیگر این تجارت به افرادی منتهی می‌شود که صرفاً به قصد سودجویی و اقدام به تبلیغاتی در فضا‌های مجازی برای راه‌های میانبر لاغری می‌کنند.

کوهدانی افزود: متاسفانه این تبلیغات در سطح فروشگاه‌های دارو‌های گیاهی به چشم می‌خورد، اما این افراد مدعی هستند که بدون کم‌خوری و نیاز به انجام فعالیت بدنی می‌توانند مقادیر زیادی از کاهش وزن را برای شما ایجاد کنند، همین مسئله باعث بروز خطرات بسیار جدی برای افراد می‌شود که برخی از این خطرات کوتاه‌مدت و برخی از آن‌ها بلند مدت هستند.

او ادامه داد: از جمله عوارض کوتاه مدت این دارو‌ها و قرص‌ها می‌توان به عوارض گوارشی مثل دل درد، حالت تهوع اسهال و در بعضی از موارد بروز عوارض عصبی اشاره کرد. همچنین در مواردی، حالت‌هایی مثل پرخاشگری و عدم تحمل و مشکلاتی که باعث عوارض دنباله دار دیگری می‌شوند به وجود می‌آید.

کوهدانی بیان کرد: در برخی از موارد شاهد اثرگذاری این دارو‌ها و جذب چربی‌ها در بدن هستیم و در نتیجه ویتامین‌های محلول در چربی جذب بدن می‌شوند و بعد از یک مدت افراد با کمبود املاح و ویتامین‌هایی مواجه می‌شوند برخی از این قرص‌ها روی اشتهای افراد اثر می‌گذارد بعضی از پودر‌ها نیز میزان فیبر بسیار بالایی دارند و مصرف ۲ تا ۳ بار در روز آن‌ها برای افراد می‌تواند در طولانی مدت منجر به عوارض گوارشی مثل نفخ اسهال و احساس سیری کاذب در فرد بشود.

او ادامه داد: در برخی از افراد عوارض طولانی مدت می‌تواند منجر به بروز مشکلات قلبی و عروقی، افزایش فشار خون، عوارض کبدی و کلیوی و و حتی مرگ شود. از عوارض مصرف این قرص‌ها باید به بروز عوارض پوستی ریزش مو و مهمتر از همه مسئله نقص سیستم ایمنی اشاره کرد همین مسئله خطر بیماری‌های مختلف به ویژه ابتلا به کووید ۱۹ را افزایش می‌دهد.

راه‌های میانبر لاغری و چاقی، جز اثرات منفی سود دیگری ندارد

کوهدانی گفت: کاهش وزن درست و اصولی باید باعث ارتقاء سلامتی ما بشود و فقط عدد وزنمان را کم نکند نکته حائز اهمیت این است که کاهش وزن بیش از ۴ کیلوگرم در ماه یعنی بیش از یک کیلوگرم در هفته می‌تواند باعث شکسته شدن عضلات بدن و از دست رفتن پروتئین‌های بدن آسیب سیستم ایمنی بدن و عوارض جدی باشد.

او افزود: توصیه من به هموطنان عزیز این است که قبل از مصرف هر مواد دارویی، ابتدا به تاییدیه پزشک و متخصص اهمیت بدهند. روشی که برای کاهش وزن شما انتخاب می‌شود متناسب با شرایط فردی شماست برای مثال افرادی که دچار دیابت فشار خون بالا و مشکلات کبدی هستند به دلیل مصرف دارو‌هایی که برای درمان بیماری زمینه‌ای شان دارند به هیچ وجه نباید خودسرانه دارو استفاده کنند و حتماً باید برای جلوگیری از تداخل دارویی با پزشک معالج در ارتباط باشند.

کوهدانی گفت: بهترین راه برای کاهش وزن با استفاده از یک رژیم غذایی علمی و درست همراه با افزایش فعالیت بدنی است و باید راه‌های میانبر را فراموش کنیم.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها