عملیات مرصاد باعث از بین رفتن سازمان رزم منافقین شد
کد خبر: ۱۳۲۹۱۴۹

سرتیپ دوم پاسدار هادی مراد پیری: معاون هماهنگ کننده پژوهشگاه علوم دفاع مقدس شهید سلیمانی

پذیرش قطعنامه 598 توسط حضرت امام راحل و ابلاغ آن از سوی رئیس جمهور وقت به سازمان ملل و شورای امنیت با عدم همراهی رژیم بعثی مواجه شد.

صدام قطعنامه را نپذیرفت و برآورد غلطش را تکرار کرد. ناگهان مرزهای جنوبی کشور آماج حملات ارتش بعثی قرار گرفت و از چند محور صدام تلاش نمود خود را به اهواز برساند. تحلیل صدام این بود که جمهوری اسلامی ایران با پذیرش قطعنامه توان دفاعی خود را از دست داده و قادر به مقاومت و ایستادگی نیست؛ چه بهتر با اشغال مناطق مختلف دولت مستقر را سرنگون سازد.

حملات صدام با پدافند نیروهای مستقر و هجوم گسترده ی مردم مواجه شد و عملا در منطقه ی جنوب ناکام ماند. با حمله بعثی ها نیروهای مستقر در شمال غرب و غرب از سوی فرمانده وقت سپاه، سردار سرلشگر رضایی به حالت آمده باش در آمدند تا تحرکات احتمالی در نوار مرزی غرب خنثی گردد.

در آن زمان شاهد بودیم حمله صدام به دو شهر قصر شیرین و سرپل ذهاب آغاز برآورد اطلاعاتی ارتش بعث چنین القا می کرد، جمهوری اسلامی ایران قادر به مقاومت و ایستادگی نیستو به عبارتی دیگر ضعف ایران موجب پذیرش قطعنامه 598 شده و از فرصت پیش آمده بایستی برای براندازی حکومت اسلامی استفاده کرد.
این سناریو در حالی طراحی شده بود که استفاده و بکارگیری از گروهک نفاق را دستور کار بعثی ها قرار گرفت و منافقین به استعداد 5600 نفر در منطقه ی سرپل ذهاب مستقر شدند و قرار بود به وسیله ی نفوذ در شبکه های مختلف از همراه سازی اجتماعی برای فتح تهران ظرف یک هفته استفاده کنند(!).

حمله صدام سبب نگرانی و سریز شدن شهروندان به سمت کرمانشاه شد. جاده های اسلام آباد پر از جنگ زدگانی شد که کرمانشاه را مقصد خود می پنداشتند. در طرف دیگر لشگر 23 انصار الحسین به فرماندهی شهید حسین همدانی، لشگر عاشورا و تیپ بدر برای حمایت نیروهای مستقر در جنوب به سمت خوزستان در حرکت بودند که به ناگاه با نیروهای منافقین در تنگه چهارزبر برخورد کردند. ایستادگی و مقاومت نیروهای حاضر در محل در کنار حضور قدرتمند هوانیروز قهرمان و نیروی هوایی ارتش برای همیشه کار منافقین را یکسره کرد و پاسخ داندان شکنی به آنها و اربابان بعثی داد .

جا دارد یادی کنیم از سپهبد شهید صیاد که مخلصانه خود را به منطقه عملیایت رساند و اعلام داشت آماده کمک به نیروهای مستقر برای هر ماموریتی است. به سبب آشنایی شهید صیاد با هوانیروز این یگا ن در اختیار شهید صیاد قرار گرفت و هدایت عملیاتی آن در مرصاد تحت فرماندهی شهید صیاد توانست ضربات هولناکی به منافقان وارد سازد. در این عملیات منافقین با 1000 کشته و بیش از 800 اسیر عملا متلاشی شدند و سازمان رزم این نهاد تروریستی نابود شد.

بسیاری از زخمی های منافقین در منازل مسکونی مردم مستقر شدند که توسط همان مردم رانده و تحویل واحدهای رزمی شدند. حضور بی شمار مردم برای مقابله با خط نفاق به حدی بود که محل استقرار و پشتیبانی اولیه برای دپوی نیروی انسانی وجود نداشت. عملا صدام فهمید اشتباه کرده و عملا تحت تاثیر منافقان قرار گرفته است.

عملیات مرصاد رسما در دو محور در 3 مرداد 1367 آغاز و به پاکسازی مناطق آلوده منجر شد. این عملیات سبب پذیرش قطعنامه توسط صدام در 15 مرداد به طور رسمی شد و پایان تجاوز این کشور به ایران بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها