نگاهی به قهرمان‌های کم سن به بهانه قهرمان ۱۳‌ساله اسکیت خیابانی

قهرمانان کوچک المپیک

وقتی صحبت از اسکیت و آن حرکات عجیب و غریبش می‌شود، ناخودآگاه ذهن به سمت نوجوان‌هایی می‌رود که با تخته اسکیت خود حرکات زیبایی را رقم می‌زنند.
کد خبر: ۱۳۲۸۶۵۵

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از روزنامه جام جم ، با اتفاقی که روز گذشته در دهکده بازی‌های المپیک توکیو افتاد این تصویر و ذهنیت قوت و وضوح بیشتری پیدا کرد. برای بازی‌های امسال توکیو، ۵ رشته برای اولین‌بار وارد شدند که یکی از آنها همین اسکیت بود. در روزی که سکوهای ورزشگاه خالی از تماشاگر بود و با هر حرکت نمایشی، صدایی از تماشاچیان به گوش نمی‌رسید، سه نوجوان نامشان را در دفتر تاریخ المپیک ثبت کردند.

روز یکشنبه مسابقه مردان برگزار شد که یوتو هوریگومه ژاپنی به مدال طلا رسید. دیروز هم نوبت به مسابقه بانوان رسید که این بار هم یک ژاپنی به طلا رسید تا اولین طلای این رشته در المپیک در توکیو بماند. موموجی نیشیا با ۱۳‌سال و ۳۳۰ روز و کسب امتیاز ۱۵/۲۶ توانست به مدال طلای این رشته برسد. او حالا جوان‌ترین ورزشکار تاریخ ژاپن است که توانسته در بازی‌های المپیک به مدال طلا برسد. سکوی دوم یا همان مدال نقره هم به رایسا لئال برزیلی با ۱۳ سال و ۲۰۳ روز رسید. فونا ناکایاما از کشور میزبان هم با ۱۶ سال سن به مدال برنز رسید. با این وضعیت یک رکورد هم در تاریخ بازی‌های المپیک ثبت شد. با میانگین حدود ۱۵ سال، این جوان‌ترین سکوی تاریخ بازی‌های المپیک بود.

البته برای آنهایی که اسکیت خیابانی زنان را دنبال می‌کنند، نام موموجی نیشیا چندان ناشناخته نیست. او سال ۲۰۱۹ و در مسابقات قهرمانی جهان روی سکوی دوم ایستاد و در مسابقات جهانی ۲۰۲۱ که ماه پیش در شهر رم برگزار شد، توانست باز هم مدال نقره کسب کند. به بهانه درخشش این چند نوجوان، نگاهی کوتاه به دیگر نوجوان‌هایی انداخته‌ایم که در همین سن و سال پایین روی سکوی قهرمانی المپیک رفته‌اند:

* مارجوری گسترینگ

در بالای این فهرست مارجوری گسترینگ آمریکایی قرار دارد. او در المپیک ۱۹۳۶ برلین و در حالی که ۱۳ سال و ۲۶۸ روز داشت، توانست در رشته شیرجه مدال طلا کسب کند. او تا به امروز جوان‌ترین ورزشکاری بوده که روی سکوی نخست المپیک رفته است. او در مسابقه فینال آن المپیک توانست قهرمان دوره قبلی را شکست دهد. البته دوران قهرمانی گسترینگ با یک بدشانسی بزرگ رو‌به‌رو شد.

دو المپیک بعدی در سال‌های ۱۹۴۰ و ۱۹۴۴ به دلیل جنگ جهانی دوم لغو شد. در المپیک بعدی که سال ۱۹۴۸ و در لندن برگزار شد، این ورزشکار جواز ورود به بازی‌ها را نگرفت و دوران قهرمانی‌اش در ۲۵سالگی تمام شد.

کلاوس زرتا

رکورد کم سن و سال‌ترین ورزشکار مردی که به مدال طلای المپیک رسیده، در دستان کلاوس زرتا آلمانی است. او در المپیک ۱۹۶۰ و در رشته روئینگ چند نفره شرکت کرد. او در آن المپیک ۱۳ سال و ۲۸۳ روز داشت و در حالی که در آلمان‌غربی زندگی می‌کرد، با تیم متحد آلمان در آن بازی‌ها شرکت کرد. او در کنار دو هم تیمی دیگرش برنارد کونبل و هاینز رنه‌برگ توانست مدال طلای المپیک را به دست آورد. زرتا در همان المپیک جوان‌ترین ورزشکاری بود که به رم رفته بود.  دوران قهرمانی او چندان ادامه‌دار نبود. او بعد از چند سال روئینگ را رها کرد و مربی حرفه‌ای تنیس شد. در کنار ورزش حرفه‌ای، او در محل سکونتش در منطقه دگوسا، مدیر ساخت و ساز بود.

کیوکو ایوازاکی

دقیقا ۲۹ سال پیش در چنین روزی یک اتفاق ویژه در المپیک ۱۹۹۲ بارسلون افتاد. کیوکی ایوازاکی، شناگر اهل ژاپن که در آن روزها ۱۴ سال و ۶ روز داشت، توانست در رشته ۲۰۰ متر شنای قورباغه، مدال طلا را کسب کند. او علاوه بر کسب مدال طلا توانست رکورد المپیک را هم ۶ صدم ثانیه ارتقا دهد. او جوان‌ترین ورزشکاری بود که به بازی‌های المپیک بارسلون رسیده بود.

او در دوره بعدی المپیک در آتلانتا نتوانست درخشش خود را ادامه دهد و در ۲۰۰ متر قورباغه، نفر دهم شد. تنها افتخار دیگر ایوازاکی، کسب مدال برنز در مسابقات یونیورسیاد سال ۱۹۹۵ بود.   

حسین خلیلی / روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها