برخورد قضایی با عاملان و بانیان وضع موجود خوزستان در راستای احقاق حقوق عامه و مقابله با ترک فعل می‌تواند مرهمی بر زخم مردم این استان باشد

مدیران ناکارآمد خوزستان را محاکمه کنید

حبیب نخلستان وقتی در آن سال بلوا برای کمک به سیل‌زدگان خوزستانی به جنوب رفت،‌ جمله‌ای گفت که انگار دیگر تاریخ انقضا نداشت: «خوزستان مکانی برای دفاع از حرم است». بعد از بحران سیل خوزستان در شروع بهار ۹۸،‌ حاج قاسم که با یار همیشگی خود ابومهدی المهندس برای کمک به سیل‌زدگان راهی شهرهای جنوبی شده بود تا باری از دوش مردم رنج کشیده این مناطق بردارد،‌ آنقدر محبوب بود که خوزستانی‌ها به سردار لقب « حبیب نخلستان» دادند.
کد خبر: ۱۳۲۷۴۱۴
به گزارش جام جم آنلاین به نقل از روزنامه جام جم؛ سیلاب بیشتر سیل‌زدگان را بی‌خانه و کاشانه کرده بود، اما حاج قاسم از همه موکب‌ها برای کمک به سیل‌زدگان دعوت کرد و نهضتی مقدس به راه انداخت و وقتی خودش هم به جمع مردم محلی این مناطق رفت، تاکید کرد که ما به مردم خوزستان خیلی مدیون هستیم و هر مقدار که به این مردم خدمت کنیم باز هم کم است.
 
مردم خوزستان سال‌های طولانی بار دفاع مقدس را بر دوش کشیدند، امروز وظیفه ماست به این مردم خدمت کنیم، هر کسی که در دولت به مردم خوزستان کمک کند، بزرگ‌ترین عبادت را انجام داده است، دست و پای این مردم را باید بوسید، حتی دست و پای این مردم را هم ببوسیم کار مهمی نکردیم.
 
دو سال گذشت، بساط ویرانی سیل تمام شد، اما حالا درست در گرم‌ترین روز‌های سال فریاد خوزستان نه تنها از بی‌آبی بلکه از بی‌مدیریتی، خشکسالی، بیکاری، مطالبات کارگری، انتقال آب و بازگشت فاضلاب به آب شرب شهری بلند است، با این تفاوت که این بار جای خالی مرد میدان از همیشه خالی‌تر است، اما خوزستان را نه خاک، نه بی‌آبی و نه ریزگرد‌ها از پای درنمی‌آورد، آنچه خوزستان و خوزستانی را خسته کرده، بی‌توجهی دولت‌ها و سوءمدیریت‌های تمام‌نشدنی است.
 
در این بلوای بی‌آبی، انتظار مردم از دستگاه قضایی بسیار بیشتر است، بعد از دلگرمی ایجاد‌شده به واسطه برخورد گسترده و پردامنه دستگاه عدلیه با مفاسد دانه درشت در دولت و حتی خود قوه قضاییه حالا انتظار آن‌ها از دستگاه قضایی این است که به مثابه همان مفسدان هزینه زا با مدیران ناکارآمد استانی و دولتی در رابطه با بحران خوزستان برخورد شود چراکه قصه خوزستان آنقدر پیچیده و حاد شده که هرسال رسانه‌ها چندین‌بار به بهانه‌های مختلف آبی و خاکی به بررسی معضلات این استان می‌پردازند و صدای مردم خوزستان می‌شوند،، اما حاشیه امن مسؤولان بی کفایت آنقدر پررنگ است که تاکنون تقریبا هیچ برخورد و اقدام قضایی خاصی با مسؤولان بحران‌ساز شهر‌های جنوبی صورت نگرفته است، کما این که همچنان پرونده سیل ۹۸ باز است و حتی مقصران سیل خوزستان هم شناسایی و به افکار عمومی معرفی نشده اند، نماینده خوزستان هم بر این مطلب صحه می‌گذارد و به جام جم می‌گوید: «از زمان سیل زمستان ۹۷ و بهار ۹۸ در خوزستان قرار بود قوه قضاییه مقصران را معرفی و با آن‌ها برخورد قضایی کند که متاسفانه در کمال ناباوری مردم، این اتفاق نیفتاد؛ قصه این عدم برخورد وقتی تلخ‌تر می‌شود، که مدیران ناکارآمدی همچون غلامرضا شریعتی استاندار وقت خوزستان که در ماجرای سیل این استان انتقادات بسیاری به نحوه مدیریت او وارد شد، اواخر سال ۹۹ از سوی رئیس جمهور حکم جدیدی گرفت و به تهران آمد.
 
اما انگار ماجرای بی مدیریتی در خوزستان تمام نشدنی نبود، پس از سیل فروردین ۹۸ طبق اجازه رهبری برای برداشت ۱۰۰ میلیون یورو از محل صندوق توسعه ملی جهت حل مشکل آب و فاضلاب اهواز اختصاص یافت، اما در ادامه داستان بی تدبیری ها، با وجود مشخص بودن منبع تامین قرار شد تا این مبلغ در دو قسط پرداخت شود، اعتباری که با گذشت ماه‌ها تامین نشد و درنهایت به دلیل تاخیر در فرآیند تخصیص این بودجه و همچنین بروکراسی‌های مربوط به انعقاد قرار داد کارفرما و پیمانکار در حال حاضر هیچ اقدام عملیاتی در این خصوص صورت نگرفته است.
 
در همین زمینه مجتبی یوسفی نماینده مردم اهواز در مجلس در گفتگو با خبرنگار ما ضمن تایید این مساله، اظهار کرد که متاسفانه در‌خصوص پرداخت این ۵۰ میلیون یورو هم کم لطفی صورت گرفت و سازمان برنامه و بودجه درحالی که قیمت یورو ۳۰ هزار تومان بود، مبنای محاسبه آن را ۱۷‌هزار تومان در نظر گرفت! تا اینکه هفته قبل بالاخره انعقاد این قرارداد نهایی شد.» خوزستان که به بانوی آب و مادر اروند هم شناخته می‌شود، این روز‌ها خودش در جست‌وجوی آب است در حالی که خوزستان یکی از پرآب‌ترین مناطق ایران است و پنج‌رود بزرگ که از زاگرس سرچشمه می‌گیرند در این استان جاری است، سوال اینجاست با چه مدیریتی، منطقه‌ای با این موقعیت دچار بحران بی‌آبی شده است؟

بازپخش سوءمدیریت‌های سریالی در خوزستان

وزارت نیرو، آبان سال گذشته به مسؤولان حوزه آب خوزستان درباره کم‌آبی هشدار داد و پیگیر انجام تدابیری در این زمینه شد، اما عملا این هشدار توسط مسؤولان منطقه‌ای جدی گرفته نشد یا در خوشبینانه‌ترین حالت مورد تعلل قرار گرفت، درباره این بحران، چند سؤال جدی وجود دارد که مهم‌ترین آن چرایی تدبیرنکردن برای خشکسالی از پیش مشخص و عدم ممانعت از اتصال پروژه آبرسانی امام علی (ع) به پروژه آبی غدیر است، این‌ها تنها یک نمونه از سوءمدیریت در خوزستان است.
 
اما چالش اصلی آب خوزستان، بیش از آب شرب، مربوط به اختلال در کشاورزی است که در حوزه پایین‌دست کرخه و کارون ایجاد شده و شلتوک‌کار‌ها را با مشکل جدی مواجه کرده، البته ممنوعیت کشت آن از اردیبهشت اعلام شد، ولی با عدم نظارت مسؤولان محلی، این موضوع هم به یک پای مهم بحران امروز تبدیل شد؛ بنابراین ریشه بحران خوزستان برای امروز و دیروز نیست، داستان کرخه، ترسالی، مشکل آلوده‌شدن آب به فاضلاب و بحران ریزگرد‌ها در کنار تنش آبی پکیج کاملی از مشکلات استان خوزستان است؛ در چند روز اخیر با شدت‌گرفتن بحران آب در مسیر رودخانه کرخه، دامداران شهرستان دشت آزادگان و هویزه از کم‌آبی این رودخانه و به خطر افتادن جان دام‌های خود ابراز نگرانی کردند، اما متاسفانه نداشتن برنامه منظم برای تامین آب رودخانه‌ها در این شهرستان و همچنین برداشت غیرمجاز آب در بالادست و کشت شلتوک باعث شده آب در انتهای رودخانه کرخه به کمترین مقدار برسد.
 
بحران بی‌مدیریتی در خوزستان آنقدر بالاست که خود فرماندار دشت آزادگان هم گفته تلاش زیادی برای تامین آب پایین‌دست رودخانه کرخه در شهرستان دشت آزادگان و تالاب هورالعظیم کردیم، ولی تاکنون مشکل به طور کامل حل نشده است.



تنش آبی خوزستان به بهارستان رسید

فضای بحرانی خوزستان کار را به مجلس کشانده است. روز گذشته در جلسه علنی مجلس، نماینده شادگان به خاطر قطعی آب و برق در خوزستان گفته روحانی و جهانگیری باید درباره نابودی زندگی مردم خوزستان به مجلس پاسخگو باشند. البته او ضمن انتقاد ضمنی از رئیس مجلس تاکید کرده ما توقع داشتیم آقای قالیباف که در سفر به خوزستان قول دادند مشکل آب شرب این استان را حل کند و آب کشاورزی را ساماندهی کند در اولین دستور برگزاری جلسه فوق‌العاده برای حل مشکلات اساسی استان خوزستان داشته باشند.




انتقال آب
چالش بزرگ ۴/۸ میلیون نفر خوزستانی

گرفتن سررشته این خشکسالی مدیریتی، ما را به بحران انتقال آب می‌رساند و این موضوع تاثیر بسزایی در تامین حقابه مورد نیاز استان در بخش شرب، کشاورزی، محیط‌زیست و تالاب‌ها داشته، طوری که اگر وضعیت به همین شکل ادامه پیدا کند، با مشکلات زیست‌محیطی عمیق‌تری مواجه می‌شویم.
 
چراکه امروز دام‌های سنگین مثل گاومیش در خطر نابودی هستند و حتی بسیاری از آن‌ها از بین رفته‌اند و در عین حال خطر بازگشت ریزگرد‌ها هم بسیار جدی است؛ یعنی اگر مدیریت صحیح در خوزستان ملموس نشود، قطعا مشکلات بیشتر می‌شود. آنطور که ایزدپناه عضو هیات نمایندگان خوزستان گفته، نگرانی جدی مردم این است که مخالف انتقال آب هستند. بخش زیادی از آب سرشاخه‌های کارون انتقال داده شده و توجه نمی‌شود که خوزستان یکی از حساس‌ترین نقاط کشور است و با ۸/۴ میلیون نفر بعد از تهران بزرگ‌ترین استان کشور به لحاظ جمعیتی است. البته ما مخالف تامین آب شرب برای هیچ نقطه‌ای از کشور نیستیم، ولی این‌که آب از سرشاخه‌های منابع استانی که خود چالش شرب دارد، برای کشاورزی و صنعت دیگر استان‌ها منتقل شود، محل سوال است.


تضییع حقوق عامه در خوزستان

حالا که وضع مردم خوزستان به‌هم ریخته، دام‌ها تلف شده، زندگی و کشاورزی مردم از بین رفته، مشکل آب آشامیدنی مردم همچنان لاینحل بر زمین مانده و کشته‌های خوزستان به دو نفر رسیده، ضرورت توجه و احیای حقوق عامه که این روز‌ها در رسانه‌ها هم بسیار شنیده می‌شود، بیشتر از هر زمانی احساس می‌شود. دستورالعمل نحوه مقابله با ترک فعل مدیران و کارکنان در این‌خصوص، اگر امروز در بحران خوزستان به کار نیاید، دیگر محلی از اعراب نخواهد داشت؛ بنابراین در شرایط فعلی قوه‌قضاییه به عنوان مدعی‌العموم، باید با هدف برخورد با کسانی که حقوق مردم خوزستان را تضعیف کرده و دچارکوتاهی و قصور شده‌اند، بدون اغماض و مماشات برخورد کند تا این کلیدواژه از درون تهی نشود.

البته گاهی برخی موارد ناظر بر تضییع حقوق عامه، به‌واسطه ترک‌فعل‌های مدیران و مسؤولان است که نمونه این امر در وقوع سیل سال‌های۹۸ و ۹۹ در برخی استان‌ها از جمله خوزستان است که حجت‌الاسلام رئیسی، رئیس وقت دستگاه قضایی بر همین اساس، «دستورالعمل نحوه مقابله با ترک وظایف قانونی مدیران و کارمندان و پیشگیری از آن» را صادر کرد.

انتظار اقدام از مسؤولان عدالتخواه
مجریه و قضاییه

سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور منتخب روز شنبه این هفته برای اطلاع از آخرین مسائل و اوضاع استان خوزستان و موضوع خشکسالی و کم‌آبی با حجت‌الاسلام موسوی‌فرد، نماینده، ولی فقیه در خوزستان و امام‌جمعه اهواز و قاسم سلیمانی‌دشتکی، استاندار خوزستان گفتگو کرد و بنا شد تیمی از سوی رئیسی، مأمور بررسی دقیق و همه‌جانبه مسائل و موضوعات این استان شده و گزارش خود را به آیت‌ا... رئیسی ارائه کند.

جمعه هفته گذشته هم بعد از گسترده شدن بحران بی‌آبی استان خوزستان، اژه‌ای، رئیس دستگاه قضا برای پیگیری فوری حل مشکل آب در خوزستان وارد عمل شد و هیأت ارشد قضایی و اجرایی را راهی این استان کرد. در حال حاضر هم این هیأت در حال پیگیری راهکار‌های فوری حل مشکل آب در استان خوزستان است تا نتیجه نهایی را به رئیس قوه‌قضاییه ارسال کنند.

نمایندگان خوزستان در مجلس خبرگان هم تاکید دارند مسؤولانی که باعث بروز فاجعه زیست‌محیطی در خوزستان شده‌اند، باید به دست عدالت سپرده شوند. آیت‌ا... احمدی‌شاهرودی، نماینده خوزستان در مجلس خبرگان رهبری در همین باره بیانیه داده و تاکید کرده مسؤولان امور آب، سازمان آب و برق خوزستان و وزارت نیرو به خاطر سوءمدیریت و بی‌تدبیری که باعث بروز فاجعه زیست‌محیطی در استان خوزستان شدند، به دست عدالت سپرده شوند و لازم است قوای سه‌گانه هریک در محدوده وظایف مسؤولیت‌های قانونی خود در این‌خصوص اقدام و با عوامل و مسببان فاجعه برخورد قانونی به‌عمل آورند.

ماجرای خوزستان علاوه‌بر رفع مشکلات مردم، باید با محاکمه مسؤولان مقصر در ایجاد این وضعیت خاتمه یابد؛ خوزستان امروز حبیبی می‌خواهد که این استان بحران‌زده و پرمشکل را قلب ایران بداند و با اقدام جهادی و مقدس خود، باردیگر حلاوت مدیریت میدانی و بحران‌شکن حاج‌قاسم سلیمانی را برای مردم جنوب زنده کند.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها