جنگل ها و مراتع گچساران پس از ۶ روز جدال تن به تن آتش و امدادگران بالاخره خاموش شد.
کد خبر: ۱۳۲۶۷۲۳
به گزارش جام جم آنلاین به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، مدیرکل مدیریت بحران استانداری گفت: از ساعت ۲۳ روز پنجشنبه ۱۷ تیر که آتش در جنگل‌ها و مراتع کوه نارک گزارش شد امدادگران دستگاه‌های اجرایی به ویژه منابع طبیعی، مسئولان و طبیعت دوستان خود را برای اطفای حریق به منطقه رساندند.

محمد محمدی افزود: از ساعت ۱۳ روز بیست و چهارم تیر نخستین بالگرد‌ها به منطقه محل آتش سوزی رسید و کارزار تلاش برای نجات جنگل‌های گچساران از آتش به اوج رسید.

وی بیان کرد: روزانه ۱۵ تا ۲۰ سورتی پرواز در مناطق محل آتش سوزی انجام می‌شد تا جایی که تنها در دو روز گذشته ۳۰۰ نفر با ۳۳ سورتی پرواز به ارتفاعات محل ۲ آتش سوزی اعزام شدند.

محمدی گفت: با وجود کنترل چندین مرتبه آتش سوزی در عرصه‌های طبیعی کوه‌های نارک و خامی گچساران، اما وزش باد‌های شدید عصرگاهی باعث شعله ور شدن دوباره آتش می‌شد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری کهگیلویه و بویراحمد افزود: روز سه شنبه هفته جاری نیرو‌های امدادی با تجهیزات زمینی و بالگرد‌ها در عملیاتی طاقت فرسا تا ساعت ۱۴ آتش هر دو منطقه را کنترل کردند، اما وزش باد‌های عصرگاهی شعله‌های آتش را دوباره روشن کرد.

وی اضافه کرد: هم اکنون آتش در هر دو منطقه خامی و نارک مهار شده است، اما ۱۵۰ نفر از امدادگران برای پایش دوباره مناطق حادثه دیده در منطقه در حال فعالیت هستند.

محمدی بیان کرد: به دلیل شرایط خاص منطقه بالگرد‌های آب پاش اثرگذاری چندانی بر اطفای حریق نداشته اند و مهار آتش با دستگاه‌های دمنده و شاخه درختان انجام شد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: سخت گذر بودن، وزش باد، گرمی هوا و شیب تند مهار آتش را با مشکل مواجه کرده بود و بنابراین کنترل و مهار آتش ۶ روز به طول انجامید.

محمدی اضاه کرد: این آتش سوزی در ۱۰ مرحله کنترل شده بود که به دلیل ارتفاع بالا، شیب تند، سخت گذر بودن و وزش باد دوباره شعله ور می‌شد.

وی تاکید کرد: وسعت آتش سوزی و علت آن پس از اطفای حریق اعلام می‌شود، اما عامل آتش سوزی احتمالا انسانی است

منطقه حفاظت شده کوه خامی با بیش از ۳۰هزار هکتار وسعت، زیستگاه گونه‌های کمیاب گیاهی و جانوری از جمله پلنگ، کل، بز و کبک است و پوشش غالب آن از بلوط، بنه، ارژن، کیکم و زالزالک است.

کوه سه هزار و ۱۷۲ متری خامی با ۱۰ قله بالای سه هزار متر ارتفاع، یکی از کوه‌های رشته کوه زاگرس است و بین دو شهرستان گچساران و باشت واقع شده است.

آتش سوزی خامی

مدیرکل مدیریت بحران استانداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: آتش در جنگل‌ها و مراتع منطقه حفاظت شده کوه خامی در این شهرستان ساعت ۱۹ روز (شنبه) نوزدهم تیر آغاز شد و روز گذشته به طور کامل مهارشد.

محمد محمدی افزود: مهار آتش در منطقه حفاظت شده خامی به دلیل صخره‌ای بودن، سخت گذربودن و شیب تند، مسیر طولانی تا محل حادثه و وزش باد با سختی انجام شد.

وی عنوان کرد: نیرو‌های محیط زیست، منابع طبیعی، دهیاری و شوراها، مردم محلی، بسیجیان و تشکل‌های مردم نهاد برای مهار آتش در این منطقه مشارکت کردند.

وی افزود: وسعت این آتش سوزی پس از برآورد از سوی کارشناسان اعلام می‌شود.

آتش سوزی گچساران به روایت آمار

امسال بیش از این ۹ فقره آتش سوزی در مناطق کوه خامی، دیل، کوه مشرف به تلخاب شرین، تپه‌های مشرف به کوی کارکنان و نارک در شهرستان گچساران رخ داد.

پارسال نیز ۶۰۶ هکتار از جنگل‌ها و مراتع مناطق مختلف این شهرستان در ۲۹فقره آتش سوزی دچار آسیب جدی شد، ولی هنوز آماری از آتش سوزی‌های امسال گچساران منتشر نشده است.

بیش از ۳۰۰ هزار هکتار مرتع و ۱۱۵ هزار هکتار جنگل در گچساران وجود دارد.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها