مدیرعامل آب منطقه‌ای تهران با اشاره به همکاری مردم برای مصرف بهینه آب گفت: همه تلاش ما این است که از روش جیره‌ بندی برای مقابله با کم آبی استفاده نکنیم.
کد خبر: ۱۳۲۶۴۵۸

‌به گزارش جام جم آنلاین، یوسف رضاپور در نشست خبری که امروز سه شنبه ۲۲ تیر ماه برگزار شد درباره وضعیت منابع آبی تهران گفت: با توجه به اینکه ما جزو معدود کشورهای خشک کشور هستیم متأسفانه بارندگی نسبت به سال گذشته کاهش داشته و چندان امیدی به بارندگی جدید نداریم.

وی ادامه داد: بارندگی‌ها ۳۶ درصد نسبت به سال گذشته کاهش داشته است و با توجه به پیش‌بینی‌ها، امسال با کمبود بارش و افزایش دما مواجه هستیم.

مدیرعامل آب منطقه‌ای تهران افزود: بر اساس سرشماری سال ۹۵، استان تهران بالغ بر ۱۵.۵ میلیون جمعیت دارد و بر همین اساس تأمین آب شرب از حساسیت بیشتری برخوردار است که بالغ بر ۷۵ درصد آب شرب مورد نیاز استان تهران از طریق ۵ سد تأمین می‌شود.

رضا پور گفت: علی رغم محدودیت‌ها، افزایش دما و رعایت پروتکل‌های بهداشتی با تعاملی که با بخش‌های مصرف داشتیم به نحوی برنامه‌ریزی شده که تا پایان سال جاری مشکلی برای مصرف نداشته باشیم.

مدیرعامل آب منطقه‌ای تهران افزود: با توجه به کاهش آب، از مصرف‌کنندگان بخش شرب، بخش کشاورزی و خدمات انتظار همکاری داریم.

وی ادامه داد: ۹۰ درصد آب کشور در بخش کشاورزی استفاده می‌شود و در استان تهران نیز ۴۲ درصد در آب شرب، ۵۰ درصد در بخش کشاورزی و مابقی در سایر بخش‌ها مصرف می‌شود.

رضاپور گفت: بحران آب فراتر از بحران برق است، زیرا می‌توان برق را از سایر کشورها وارد کرد، اما درباره آب چنین امکانی وجود ندارد، از این رو ناچار هستیم به سمت مدیریت مصرف در بخش کشاورزی برویم.

۳۷۳ میلیون متر مکعب کاهش در ذخایر سدها

وی یادآور شد: وضعیت ذخایر سدها به گونه‌ای است که نسبت به سال گذشته ۳۷۳ متر مکعب یعنی دو برابر حجم مخزن امیرکبیر کاهش را شاهدیم و این در حالیست که به دلیل افزایش دما و همچنین رعایت پروتکل‌های بهداشتی میزان مصرف بالا رفته است.

وی با بیان اینکه در مصوبه حفاظت از منابع آب استان کشت تابستانه ممنوع شده و آبیاری فضای سبز توسط شهرداری نیز محدود شده است یادآور شد: با اجرای این اقدامات مشکلی نخواهیم داشت، اما برای بخش کشاورزی مشکلاتی ایجاد شده که می‌توانند از اعتبارات خشکسالی جهت دریافت خسارت استفاده کنند.

وضعیت فرار آب سد لار

رضاپور درباره جلوگیری از فرار آب سد لار گفت: طرحی در سال ۸۸ ابلاغ شد مجوز قانونی آن به مجلس رفته و بناست که هر سال اعتباراتی در نظر گرفته شود. مطالعاتی با مشارکت مشاوران داخلی و جوینت‌های خارجی انجام شده و در صورتی که منابع مالی مورد نیاز که رقم آن ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیارد تومان است تزریق شود ظرف چهار سال امکان حل این مشکل را خواهیم داشت.

وضعیت دشت‌ های تهران بحرانی است

مدیرعامل آب منطقه‌ای تهران درباره کاهش تراز آب زیرزمینی گفت: در مصرف چاه‌های غیرمجاز مدیریت می‌کنیم و از برداشت آب از چاه‌های غیرمجاز جلوگیری می‌کنیم، بیشترین افت ما در دو دشت ورامین و دشت هومند آبسرد صورت می‌گیرد، به طوری که سالانه در دشت ورامین یک متر و ۲۰ سانت و در دشت هومند آبسرد ۲ متر و ۳۰ سانت تراز آب زیر زمینی پایین می‌آید.

وی با بیان اینکه در سال به طور میانگین ۲۰ الی ۲۵ سانت فرونشست زمین در دشت‌های تهران داریم گفت: ۱۴۰۰ حلقه چاه غیرمجاز در استان تهران وجود دارد که از این تعداد ۳۱۰ حلقه چاه مسدود شدند.

رضاپور ادامه داد: امسال علی‌رغم هشدارهای صورت گرفته، ۲۳ نفر از هموطنان به دلیل شنا در سدها غرق شدند.

وی درباره برنامه سازگاری با کم آبی گفت: این برنامه در اسفند سال ۹۶ بر اساس هیئت مصوبه وزیران با مشارکت وزارت جهاد کشاورزی، وزارت صمت، سازمان محیط زیست، سازمان برنامه و بودجه و وزارت کشور آغاز شد و جلسات زیادی برگزار شد.

رضاپور همچنین گفت: امسال در بخش کشاورزی با همکاری وزارت جهاد کشاورزی، کشت تابستانه حذف شد.

مدیرعامل آب منطقه‌ای تهران افزود: استاندارد مصرف آب در دنیا ۴۰ درصد است که اگر مصرف آب بیش از ۴۰ درصد باشد باعث ایجاد تنش آبی و اگر بیش از ۶۰ درصد باشد باعث بروز بحران آبی می‌شود که مصرف آب در کشور ما ۸۶.۷ درصد و در استان تهران ۸۶.۵ درصد است و این یعنی ما در مرز بین بحران و تنش آبی هستیم.

منبع: خبرگزاری صداوسیما

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها