بررسی ۷۵ هزار بیمار مبتلا به کروناویروس نشان داده است افرادی که واکس آنفلوانزا تزریق کرده‌اند کمتر عارضه‌های حاد و شدید بیماری را بروز داده‌اند

تزریق واکسن آنفلوانزا ممکن است عارضه‌های شدید ابتلا به کووید-۱۹ را کاهش دهد

بر اساس نتایج یک مطالعه تحقیقاتی مهم، افرادی که در برابر بیماری آنفلوانزا واکسینه شده‌اند ممکن است تا حدی در برابر بروز برخی از عارضه‌های شدید کرونا ویروس محافظت شوند و کمتر به مراقبت‌های ویژه نیاز پیدا کنند.
کد خبر: ۱۳۲۶۳۸۵


به گزارش جام‌جم آنلاین به نقل از گاردین، بررسی نزدیک به ۷۵ هزار بیمار مبتلا به کرونا حاکی از کاهش چشمگیر در میزان بروز عارضه‌های شدیدی مانند سکته مغزی، ایجاد لخته‌های خونی در رگ‌ها و سپتیسمی و مراجعه به بخش مراقبت‌های ویژه در افرادی است که پیش‌تر واکسن آنفلوانزا تزریق کرده بودند.
اگرچه بر اساس نتایج این تحقیق، تزریق واکسن آنفلوانزا تأثیری در کاهش میزان مرگ‌ومیر در اثر ابتلا به کووید-۱۹ ندارد، در مطالعاتی که پیش از این انجام شده بود این فرض مطرح شده بود که تزریق این واکسن می‌تواند بر اثر تحریک سیستم ایمنی ذاتی یا همان ایمنی عمومی بدن که به صورت اختصاصی علیه عامل بیماری‌زای خاصی عمل نمی‌کند، تا حدی بدن را در برابر کرونا محافظت کند.
فرض دیگری که در این رابطه مطرح است این است که ممکن است افرادی که واکسن آنفلوانزا دریافت کرده بودند ممکن است بدون ارتباط به تزریق این واکسن وضعیت سلامت عمومی مناسب‌تری نسبت به سایرین داشته‌اند. اما در نظر گرفتن چنین ملاحظاتی در انجام مطالعات تحقیقاتی کار بسیار دشواری است.
 

واکسن آنفلوانزا جایگزین واکسن کرونا نیست!

پروفسور دویندر سینج، یکی از نویسندگان اصلی این مقاله علمی و استاد جراحی بالینی دانشگاه میامی بیان کرده است: «ما ارتباطی را میان انجام واکسیناسیون آنفلوانزا و ایجاد محفاظت نسبی در برابر کرونای نوع شدید شناسایی کرده‌ایم.»
اگر این یافته‌ها در ادامه در مطالعات دیگری نیز تأیید شود، می‌تواند برای کشور‌هایی که برای تأمین واکسن کرونا توان مقابله با کشور‌های ثروتمند را ندارد و از طرفی با نگرانی تأمین نیاز‌های سلامت با ابتلای جمعیت به آنفلوانزا و کووید-۱۹ روبه‌رو هستند بسیار امیدبخش باشد.
پروفسور سینج در این رابطه بیان کرد: «نکته‌ای که ما بر آن بسیار تأکید داریم و نباید بر اساس این تحقیق مورد اغماض قرار بگیرد، ضرورت تزریق واکسن کرونا در تمام جوامع است. نتایج به دست آمده از این تحقیق به هیچ عنوان به مفهوم پیشنهاد استفاده از واکسن آنفلوانزا به عنوان جایگزین واکسن کرونا نیست.»
 
تزریق واکسن آنفلوانزا ممکن است عارضه‌های شدید ابتلا به کووید-۱۹ را کاهش دهد

کاهش شیوع عارضه‌ها در بیماران واکسینه شده علیه آنفلوانزا

محققان در این مطالعه پرونده سلامت الکترونیکی ۳۷ هزار و ۳۷۷ نفر بیمار مبتلا به کووید-۱۹ در انگلستان، ایالات متحده و چند کشور دیگر که پیش از ابتلا واکسن آنفلوانزا تزریق کرده بودند را با تعداد مشابهی از بیماران مبتلا به کرونا که این واکسن را نزده بودند مقایسه کردند. برای انتخاب افراد برای هر دو گروه تلاش شده بود تا بیماران از نظر ویژگی‌های مختلفی مانند سن، جنسیت، قومیت و وضعیت ابتلا به بیماری‌های زمینه‌ای مانند دیابت، بیماری‌های ریوی و سبک زندگی مانند رژیم غذایی و مصرف دخانیات تا حد امکان به صورت مشابه انتخاب شوند.
پژوهشگران بروز هر یک از ۱۵ عارضه جدی احتمالی بر اثر ابتلا به کرونا مانند ایجاد لخته‌های خونی، سکته قلبی، نارسایی‌های کلیوی و ریوی را تا چهار ماه پس از ابتلا به افراد را مورد بررسی قرار دادند.
بر اساس نتایج این تحقیق، بیماران مبتلا به کووید-۱۹ که در برابر آنفلوانزا واکسینه نشده بودند، ۴۵ تا ۵۸ درصد بیشتر در معرض بروز سکته مغزی، ۴۰ درصد بیشتر در معرض تشکیل لخته خونی در ورید‌ها و ۳۶ تا ۴۵ درصد بیشتر در معرض بروز سپتیسمی یا عفونت سراسری بدن قرار داشتند. همچنین احتمال مراجعه این افراد به بخش اورژانس بیمارستان‌ها و دریافت مراقبت‌های ویژه بیشتر بوده است.
 

نگرانی برای پیک آنفلوانزا همراه با کرونا در زمستان پیش رو

با این وجود کمیته مشترک واکسیناسیون و ایمنی‌زایی سرویس سلامت همگانی بریتانیا برنامه‌ای را برای تزریق دوز یادآور واکسن کووید-۱۹ به همراه واکسن آنفلوانزا برای ماه سپتامبر ۲۰۲۱ (شهریور و مهر ۱۴۰۰) اعلام کرده‌است. زیرا این نگرانی وجود دارد که ویروس آنفلوانزا که در پاییز سال پیش تقریبا شیوع پیدا نکرده بود، زمستان پیش رو با شدت و خطر بیشتر به همراه موج جدیدی از کرونا شیوع پیدا کند.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها