فهرست 41 نفره گزینه‌های شورای شهر برای شهرداری تهران منتشر شد؛

کدام گزینه‌ها شانس بیشتری برای نشستن بر کرسی ساختمان بهشت را دارند؟

از همان پایان انتخابات شورای‌ شهر ششم گمانه‌زنی در رابطه با شهردار تهران آغاز شد. خیلی از رسانه‌ها این گمانه‌ها را تیتر کردند و با قطعیت از نام چند گزینه برای این پست سخن گفتند. پس از آن بود که از سوی برخی رسانه‌های رسمی فهرستی شامل نام 20 نفر منتشر شد.
کد خبر: ۱۳۲۶۱۳۴

همین اسامی بود که دوباره بحث‌ها را به سمت صلاحیت و عدم صلاحیت این افراد کشاند، اما به‌تازگی فهرست 41نفره شورای ائتلاف از گزینه‌های شهرداری تهران منتشر شده است و می‌توان گفت به احتمال زیاد یکی از این افراد، شهردار آینده تهران خواهد بود.

اعضای شورای‌ شهر ششم می‌گویند این فهرست به چند مرحله غربالگری نیاز دارد. آن‌طور که یکی از اعضای شورای‌ شهر ششم گفته، برخی افراد هم از قرارگیری نامشان در این فهرست بی‌اطلاع هستند و ممکن است به دلیل عدم تمایلشان از این فهرست کنار گذاشته شوند.

جالب این‌که در این فهرست نام افرادی به چشم می‌خورد که از رهبر معظم انقلاب حکم دارند یا از فرماندهان عالی‌رتبه نیروهای مسلح هستند که احتمالا برای شهردار شدن داوطلب نیستند و انصراف خواهند داد.

عده‌ای از افراد پیشنهادشده نیز بازنشسته هستند، در حالی که براساس قانون، شهردار تهران باید کارمند رسمی دولت یا شهرداری باشد مگر این‌که قانون شرایط ویژه‌ای برایشان در نظر گرفته باشد.

نمایه خروجی گمانه‌زنی‌های جام‌جم هم شانس حضور هفت‌نفر را از فهرست منتشر شده بیشتر می‌داند؛ فهرستی که شامل چهار چهره با پیشینه عمدتا سیاسی و ملی و البته سه‌نفر با پیشینه فعالیت مدیریت شهری می‌شود.

اعضای شورای‌ شهر ششم می‌گویند مهم‌ترین هدف این شورا انتخاب شهرداری انقلابی و جهادی است که بتواند شهر تهران را در شأن ام‌القرای جهان اسلام مدیریت کند اما بر کسی پوشیده نیست که باتوجه به تجربه شوراهای پیشین پایتخت آنچه اهمیت دارد این است که اتفاقات تلخ قبلی در مدیریت شهر در این دوره تکرار نشود و بیش از پیش به نیازهای پایتخت توجه شود و مهم‌تر از همه این که شهروندان دیگر شاهد زد و بند برای انتخاب شهردار نباشند.

مخبر، شهرداری یا معاون اولی

نام محمد مخبر با فعالیت‌هایش در ستاد اجرایی فرمان امام(ره) به نوعی گره خورده است. هر چند او از سال 86 در این پست حضور دارد اما گسترش فعالیت‌های اقتصادی، توجه به توانمندسازی مناطق محروم و میزان اشتغال‌زایی که در دوره مدیریت او در ستاد اجرایی شکل گرفته، آنقدر است که به واسطه حضور 14ساله‌اش نام او همزمان یادآور فعالیت‌های ستاد اجرایی باشد.

موفقیت ستاد اجرایی در تولید واکسن ایرانی آن هم تنها در بازه زمانی یکساله و پوشش شکاف‌های دولت در حوزه دارویی در ابتدای کرونا، نام ستاد اجرایی را بیش از گذشته سر زبان‌ها انداخته است البته نام محمد مخبر در فهرست کابینه دولت آینده هم دیده می‌شود.‌

این گمانه‌ها آنقدر پررنگ است که بسیاری از همین حالا عنوان کرده‌اند معاون اول دولت آینده به نام او خواهد بود.

هر چند این موارد تنها گمانه‌زنی است و بعضا با اظهارنظرهایی غیررسمی تایید و تکذیب شده. اما آنچه قطعی به نظر می‌رسد نام او در فهرست نهایی شورای‌ شهر ششم برای پست شهرداری تهران است. هر چند مدیریت جهادی و عملکرد مورد تاییدش در ستاد از او گزینه قابل‌توجهی برای پست شهرداری ساخته اما پیشینه کاری او آنچنان که باید تناسبی با مدیریت شهری ندارد. محمد مخبر پیش از حضورش در ستاد اجرایی، معاونت بازرگانی و حمل‌ونقل بنیاد مستضعفان و ریاست هیات‌مدیره بانک سینا و معاونت استانداری خوزستان را به عهده داشته‌است. مخبر همچنین پیش از فعالیت در بنیاد هم در سمت معاون اجرایی و مدیرعامل شرکت مخابرات خوزستان و مدیرعامل شرکت مخابرات دزفول مشغول فعالیت بوده است.

علی‌ آبادی، از مپنا به بهشت

عباس علی‌ آبادی شاید به لحاظ رسانه‌ای ناآشناترین نام در فهرست هفت‌نفره ما باشد، هر چند دو سال پیش وقتی علی ربیعی سخنگوی دولت از برکناری هاشم یکه زارع، مدیرعامل ایران‌خودرو و جایگزینی علی‌آبادی به جای وی خبر داد، نامش بیشتر در رسانه‌ها به چشم خورد اما حوزه فعالیتی او چه پیش از حضورش در مپنا و چه در حین این حضور به گونه‌ای بود که کمتر کسی با او آشناست.

علی‌آبادی فارغ‌التحصیل مقاطع تحصیلی کارشناسی و کارشناسی ارشد مکانیک با گرایش تبدیل انرژی از دانشگاه‌ های صنعتی‌شریف و دانشگاه‌ تهران و درجه دکترای‌ مهندسی‌ مکانیک از دانشگاه خواجه‌ نصیرالدین‌ طوسی با گرایش کنترل بوده و مدرس دروس مختلف مهندسی‌ مکانیک و مباحث مرتبط با موتورهای احتراق داخلی (توربین‌ های گازی) در دانشگاه‌های مختلف کشور است.

از جمله سوابق کاری و مدیریتی علی‌آبادی می‌توان به فعالیتش در جهادسازندگی، مشارکت در اجرا و مدیریت پروژه‌های نیروگاهی کرخه و کارون ۳، مدیریت‌عامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران و معاونت وزیر نیرو در امور برق و انرژی اشاره کرد.

واقعی‌کردن قیمت برق و استفاده از نیروگاه‌های تجدیدپذیر و تکمیل نیروگاه‌های نیمه‌تمام از جمله برنامه‌های او حین داشتن معاونت امور برق وزارت‌نیرو بود.

زمانی که عهده‌دار این معاونت بود، اعلام کرد دولت در امر ساخت نیروگاه به دلیل عدم مشارکت بخش خصوصی ایران در ساخت نیروگاه، فعال خواهدشد. نام او در میان فهرست شورای شهر ششم برای تصدی شهردار تهران برای بسیاری از کارشناسان حوزه‌شهری جالب‌توجه است.

حسینی، بازگشت به بلدیه

می‌توان نام مازیار حسینی را بیشتر از همه فعالیت‌های اجرایی که انجام داده تنها با یک استعفای جنجالی به یاد آورد؛ این‌که او دو سال پیش در پی مشکلاتی که با وزیر راه و شهرسازی داشت از سمت معاونت وزارتخانه کنار رفت و وزیر وقت هم ناز او را برای ادامه فعالیتش نکشید اما نام مازیار حسینی بیش از این فعالیت هشت ماهه در وزارت راه به حوزه‌هایی همچون مسکن ملی، حمل‌ونقل عمومی، ترافیک و مترو گره خورده است.

در فهرست اقدامات او در دوران مسؤولیت‌های اجرایی‌اش می‌توان به فعالیت‌های مرتبطی با مدیریت شهری رسید که قرارگیری نام او را در فهرست گمانه‌های شهرداری تهران توجیه می‌کند.

از جمله این اقدامات می‌توان به ساخت و تکمیل خطوط 6، 7 و 8 متروی تهران، شروع عملیاتی و اتمام طرح ۲۵ساله نوسازی مینی‌بوس‌های فرسوده شهر تهران، نوسازی ۱۲۰۰۰ تاکسی کاربراتوری طی یک سال و حذف پیکان از چرخه تاریخ تاکسیرانی شهر تهران و تدوین طرح جامع دوچرخه‌سواری تهران با همکاری مشاوران بین‌المللی اشاره کرد.

در دوره فعالیت او در معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران هم پروژه‌هایی همچون طراحی و اجرای بزرگراه امام علی(ع) و تکمیل و راه‌اندازی برج میلاد تهران به چشم می‌خورد. او حدود ۱۵سال در شهرداری تهران حضور داشته و به‌جز حوزه معاون فنی عمران شهرداری،‌ معاون حمل‌ونقل ترافیک، جانشین شهردار تهران در ستاد مدیریت بحران، رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران و... بوده است.

قاسمی، نامزد پیشین ، گزینه کنونی شهرداری

دوره کوتاه وزارت او در دولت دهم به عنوان وزیر نفت به نوعی معرفی رستم قاسمی در سپهر سیاسی و نظام مدیریتی ایران بود.

پیش از این، کمتر کسی به یاد داشت رستم قاسمی پس از جنگ تحمیلی به قرارگاه خاتم الانبیا پیوسته و سال 86 به عنوان فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا منصوب شده است. وقتی او در اردیبهشت امسال به عنوان یکی از اولین نامزدهای انتخابات ریاست‌ جمهوری هم حضور خود را در انتخابات اعلام کرد، بسیاری از رسانه‌ها در معرفی او از عنوان «وزیر نفت دولت دهم» استفاده کردند.

هر چند رستم قاسمی در سوم خرداد امسال پیش از اعلام اسامی تایید صلاحیت‌شدگان انتخابات ریاست‌جمهوری توسط شورای نگهبان، از کاندیداتوری در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری انصراف داد اما همواره می‌شد نامش را در گمانه‌زنی‌ها به چشم دید. یکی از پرتکرارترین گمانه‌ها در ارتباط با رستم قاسمی هم ریاست در ساختمان بهشت بوده و حالا هم می‌توان نام او را در فهرست 41 نفره منتشر شده به چشم دید.

اگر چه می‌توان فرماندهی قرارگاه سازندگی نوح و قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا را با بخشی از فعالیت‌های عمرانی مربوط به شهرداری تهران همراستا دانست اما در کارنامه خدمت رستم قاسمی هم نمی‌توان حوزه‌ای مرتبط با مدیریت شهری دید.

او پیش از دوره وزارت دوساله‌اش در دولت دهم، عهده‌دار مسؤولیت‌هایی همچون مدیرعامل و رئیس هیات‌مدیره شرکت مهندسی نیروی نفت،‌ رئیس هیات‌مدیره شرکت صنعتی دریایی ایران و رئیس هیات‌مدیره شرکت کشتی‌سازی خلیج‌فارس بوده است.

فتاح، از کمیته امداد تا بنیاد مستضعفان

این روزها که بسیاری از شهرهای ایران شاهد خاموشی‌های گسترده هستند نام پرویز فتاح بیشتر شنیده می‌شود،؛ چرا که هنوز هم بسیاری یکی از بهترین عملکردهای کاری وزارت‌نیرو را دوره چهارساله او در کابینه دولت دهم در ساحت وزیر نیروی کابینه می‌دانند.

هوادارانش او را با مولفه‌هایی همچون انقلابی، نجیب و کارآمد می‌شناسند. در کارنامه کاری فتاح هم دریافت نشان‌ملی مدیر برگزیده جهادی که در ششمین همایش ملی مدیریت جهادی کشور صورت‌گرفت، دیده می‌شود.

«مدیریت انقلابی و جهادی» همواره از سوی اعضای شورای‌شهر ششم به‌عنوان یکی از شاخص‌های انتخاب شهردار تهران معرفی شده و برخی معتقدند گرچه پیشینه کاری و تخصص پرویز فتاح ارتباط مستقیمی با فعالیت‌های مربوط به حوزه مدیریت شهری ندارد اما او درباره این مولفه حتما می‌تواند پاسخگوی انتظارات شورای‌شهر ششم باشد.

او که دانش‌آموخته کارشناسی مهندسی‌عمران از دانشگاه صنعتی‌ شریف و کارشناسی‌ارشد مهندسی‌صنایع از دانشگاه صنعتی امیرکبیر است،‌ فعالیت سیاسی‌اش را از جهاد سازندگی آذربایجان‌غربی آغاز کرد و پس از آن سال۱۳۵۹ به سپاه پاسداران پیوست.

حضور او در مدیریت اما از حضورش در کابینه دولت دهم شکل گرفت و پس از اتمام آن دولت در بنیاد تعاون سپاه مشغول فعالیت شد.

فتاح چهار سال در کمیته‌امداد امام‌خمینی (ره) فعالیت کرد که بسیاری هنوز هم مدیریت او را در این پست تحسین می‌کنند. او اما از سال1398 با حکمی از سوی مقام معظم رهبری روانه بنیاد مستضعفانی شد که همچنان در آن مشغول به خدمت است.

پژمان، مردی از مشهد برای تهران

محمد پژمان را از هر زاویه‌ای که نگاه کنیم یک مشهدی تمام عیار است. او در این شهر به دنیا آمده، در دانشگاه فردوسی مشهد درس‌خوانده و پس از این که وارد فعالیت‌های دولتی‌شده تقریبا همیشه در مشهد به سر برده.

او لیسانس مهندسی عمران و فوق‌لیسانس مدیریت دولتی دارد، پس روی کاغذ هم مهندس است و هم مدیر. در اجرا اما او سابقه طولانی دارد و مدیرکلی مسکن و شهرسازی خراسان‌رضوی، شهرداری منطقه ثامن و معاونت فنی و عمرانی استانداری خراسان رضوی را در کارنامه دارد.

پژمان، شهردار کلانشهر مشهد هم بوده، همچنین رئیس هیات‌مدیره شرکت قطار شهری مشهد و شرکت نمایشگاه بین‌المللی این شهر و زمانی نیز مدیرعاملی شرکت بازآفرینی شهری ایران و مدیرعاملی سازمان ملی زمین و مسکن را برعهده داشته است.

با این رزومه باید گفت محمد پژمان فردی است که لااقل با شهر و نیازهای آن بیگانه نیست و هرچه باشد چالش‌های شهرهای بزرگ را می‌شناسد و اگر شهردار شود مقابل طول و عرض تهران و بزرگی مسائلش متحیر نمی‌ماند. این موضوع برای شهر تهران مهم است که اگر روزی پذیرای یک شهردار مشهدی بود، این مدیر با پایتخت و ابرچالش‌های آن بیگانه نباشد.

زاکانی، از بهارستان تا بهشت

حالا شهروندان بیشتری با نام او به واسطه حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری امسال آشنایی دارند. در فهرست طولانی فعالیت‌های زاکانی به‌سختی می‌توان منصب اجرایی یا فعالیتی در حوزه مدیریت شهری دید و نام او بیش از همه این حوزه‌ها به افشاگری و حاشیه‌های سیاسی و جنجالی گره خورده است.

از افشاگری‌هایش در ارتباط با اکبر طبری و حسین فریدون گرفته تا مخالفت‌های آشکارش در رابطه با برجام و کرسنت. اما نام زاکانی هم پیش از درج در فهرست منتشر شده برای شهرداری تهران در پست‌های دیگر هم مطرح بود؛ از معاونت پارلمانی گرفته تا حتی وزارت کشور دولت سیزدهم.

علیرضا زاکانی هم از جمله افرادی است که شمایل سیاسی و ملی آن بیش از فعالیت‌های احتمالی‌اش در حوزه مدیریت شهری است. پیشینه کاری او هم نشان از تایید همین نکته دارد. علیرضا زاکانی در حال حاضر رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، نماینده قم در دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران است.

او پیش از این هم رئیس سازمان بسیج دانشجویی و عضو شورای‌عالی جمعیت هلال‌احمر بوده و نمایندگی تهران در دوره‌های هفتم، هشتم و نهم مجلس شورای اسلامی و ریاست کمیسیون ویژه بررسی برجام را به عهده داشته است.

در فهرست فعالیت‌های او که توسط ستاد انتخاباتی‌اش منتشر شده می‌توان به حوزه‌های دیگری هم پی برد.

به عنوان مثال ذیل بحث‌های مربوط به تخصص علیرضا زاکانی به اشرافش به حوزه سلامت اشاره شده است یا در بحث‌های مربوط به حوزه اقتصادی و مبارزه با مفاسد، از حضور او در دبیرخانه مبارزه با مفاسد اقتصادی به عنوان یکی از ویژگی‌های مدیریتی علیرضا زاکانی نام برده شده است.

میثم اسماعیلی - جامعه / روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۱ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها