مدیرکل ترویج و توسعه خوشه‌های نوآوری پارک فناوری پردیس از جزئیات برگزاری دوره سوم طرح آموزش مهارت‌های نرم صدف در 10 استان کشور می‌گوید

ورود به بازار کار با کلید مهارت‌ های نرم

زمانی که در حال انتخاب رشته دانشگاهی خود هستید، ممکن است تصور کنید پس از پایان تحصیلات‌تان تمام کسب‌وکارها و شرکت‌های مرتبط با رشته تحصیلی شما قرار است با فرش قرمز به استقبال‌تان بیایند اما واقعیت این است هر قدر در تحصیلات و حتی مهارت‌های تخصصی یا به‌اصطلاح مهارت‌های سخت مرتبط با رشته تحصیلی‌تان موفق باشید، تضمینی برای موفقیت قطعی شما در دنیای کسب‌وکار نخواهد بود.
کد خبر: ۱۳۲۵۹۴۸

امروزه مشخص شده به همان اندازه که مهارت‌های تخصصی برای رشد و موفقیت کسب‌وکارها به ویژه کسب‌وکارهای جدید و فناورانه مهم است، مهارت‌های انسانی یا مهارت‌های بین فردی که در اصطلاح «مهارت‌های‌نرم» نامیده می‌شود،می‌تواند اثرگذار باشند.

مهارت‌هایی که به نحوه ارتباط و تعامل شما با سایر افراد مرتبط است ، گرچه لازمه موفقیت در هر شغل و کسب‌وکاری است اما اغلب در کلاس‌های دانشگاهی حرفی از آنها به میان نمی‌آید.

پارک فناوری پردیس با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در راستای رفع این خلأ، از سال 1397 اقدام به برگزاری دوره آموزشی مهارت‌ های نرم صدف با هدف توانمندسازی سرمایه‌های انسانی به منظور کمک به نقش‌آفرینی مؤثر آنها در اکوسیستم فناوری و نوآوری و طراحی مسیر آینده حرفه‌ای و شغلی بر اساس استعدادها و ویژگی‌های هر فرد، کرده است.

درگفت‌وگو با مدیرکل ترویج و توسعه خوشه‌های نوآوری پارک فناوری پردیس، جزئیات سومین دوره این طرح را که قرار است به‌زودی در 10 استان کشور آغاز فعالیت کند، جویا شده‌ایم.

دکتر مجتبی جباری‌ پور، می‌گوید مهم‌ترین دلیل شکست دانشجویان در بازار کار نداشتن مهارت‌های نرم است و هدف از برگزاری طرح صدف پر کردن این خلأ است.

مهارت‌ های نرم، شما را به فردی دلپذیر در محل کار و یک عضو با ارزش تیم کاری تبدیل می‌کند. توانمندی در مهارت‌ های انسانی مانند ارتباطات، انعطاف‌پذیری، مذاکره، کار تیمی، فن‌بیان، رهبری، انگیزه،شکیبایی، توانایی حل مسأله، مدیریت زمان و اخلاق کاری، به همان اندازه مهارت‌های فنی و تخصصی می‌تواند نشانگر نحوه عملکرد شغلی فرد باشد بنابراین آشنایی و فراگیری مهارت‌های نرم یکی از مهم‌ترین ضرورت‌ها برای ورود و موفقیت در بازار کسب‌وکار به شمار می‌رود. پارک فناوری پردیس در طرح توانمندسازی صدف با آموزش مهارت‌های نرم به دانشجویان و فارغ‌التحصیلان، ورود به بازار کار را برای آنها آسان‌تر می‌کند.

خلأ مهارت‌های نرم

مدیرکل ترویج و توسعه خوشه‌های نوآوری پارک فناوری پردیس در خصوص ایده شکل‌گیری طرح صدف به جام‌جم می‌گوید: پارک فناوری پردیس در جهت ایجاد پل ارتباطی میان صنعت و دانشگاه، فعالیت‌ها و برنامه‌های متنوعی را برگزار کرده است تا بتواند از خروجی دانشگاه در دو محور اصلی دانش تخصصی و نیروی انسانی در صنعت استفاده کند. در بررسی‌های صورت گرفته یکی از دلایل عمده برای جذب‌نشدن فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در صنایع مختلف کشور نداشتن مهارت‌های نرم است که از سوی بسیاری از شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور به عنوان نیازهای اصلی نیروی انسانی مطرح می‌شود. هدف از شکل‌گیری طرح صدف توانمندسازی دانشجویان و فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها برای کمک به نقش‌آفرینی مؤثر آنها در اکوسیستم فناوری و نوآوری است.

دکتر جباری‌پور می‌افزاید:این دوره به دانشجویان کمک می‌کند ویژگی‌های شخصیتی خود را بشناسند، سبک شغلی مناسب با شخصیت خود را تشخیص دهند و شناخت مناسبی از زیست‌بوم فناوری و نوآوری کشور به دست بیاورند.

زمان و نحوه برگزاری طرح صدف

به گفته دکتر جباری‌پور، دوره اول طرح صدف سال۹۷ و با حضور ۴۰۰نفر و فقط در تهران برگزار شد. دوره دوم نیز سال۹۸ با حضور هزار نفر در تهران، یزد، کرمانشاه و اصفهان برگزار شد اما قرار است سومین دوره این طرح، سال۱۴۰۰ و حداقل در ۱۰استان کشور برگزار شود و تاکنون برگزاری این رویداد در شهرهای مختلفی چون تهران، اصفهان، یزد، کرمانشاه و قم قطعی شده اما مسؤولان برگزاری در حال توافق با استان‌های دیگر هستند.

مدیرکل ترویج و توسعه خوشه‌های نوآوری پارک فناوری پردیس در این خصوص می‌افزاید:در این دوره علاوه‌‌‌‌‌‌‌بر افزایش وسعت جغرافیایی، مشارکت دانشگاه‌ها، مراکز نوآوری و بنیادهای نخبگان استانی افزایش یافته است.

وی خاطرنشان می‌کند:دو دوره قبلی به صورت متمرکز برگزار شد، یعنی تمام مجموعه‌ها طی دو ماه دوره را برگزار می‌کردند اما تاریخ برگزاری در دوره سوم با توجه به شرایط کرونا و همکاری با استان‌های مختلف متمرکز نیست، البته اغلب مجموعه‌ها قصد دارند این دوره را در مرداد و شهریور برگزار کنند اما به صورت کلی کارگزارهایی که در برگزاری دوره سوم مشارکت دارند، قرار است بر اساس شرایط استانی خود از بازه بهمن 99 تا پایان1400 برای برگزاری این دوره اقدام کنند.

آموزش در 4 مرحله

اما شرکت‌کنندگان در طرح آموزش مهارت‌های نرم صدف قرار است چه مهارت‌هایی را فرا بگیرند؟

دکتر جباری‌پور در این باره توضیح می‌دهد:برگزاری دوره سوم طرح صدف بر اساس نتایج به دست آمده از برگزاری دوره‌های اول و دوم با ارتقای کمی و کیفی همراه بوده است. در این دوره برخلاف دو دوره گذشته که یک دوره آموزشی برگزار می‌شد، آموزش‌ها در چهار فاز به داوطلبان ارائه می‌شود. فاز اول این طرح شامل 14ساعت آموزش است که در قالب کارگاه خودشناسی و شخصیت‌شناسی و کارگاه طراحی مسیر حرفه‌ای و توسعه فردی ارائه می‌شود. فاز دوم که فاز مهارت‌افزایی نام دارد، شامل 30ساعت آموزش است که در این مرحله داوطلبان در کارگاه‌های تحلیل اختصاصی نتایج آزمون‌های شخصیت‌شناسی، آشنایی با روندهای بازار کار و مهارت‌های شغلی مورد نیاز، طراحی مسیر حرفه‌ای و توسعه فردی پیشرفته، آشنایی با سبک‌های شغلی و کارآفرینی، ارتباطات مؤثر و فنون مذاکره، رزومه‌نویسی و مصاحبه شغلی و کارگاه بازاریابی دیجیتال است. وی می‌افزاید:فاز سوم، بهبود و ایجاد تحول نام دارد که هدف اصلی آن آشنایی با زیست‌بوم نوآوری و فناوری است که با بازدید از پارک‌های علم‌وفناوری مراکز رشد و شرکت‌های دانش‌بنیان متناسب با رشته تحصیلی افراد همراه است. در این مرحله افراد همچنین در کارگاه آشنایی با طرح کسب‌وکار و کارگاه تجاری‌سازی یافته‌های پژوهشی برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی و همچنین کارگاه آشنایی با کارآفرینان موفق دانشی و کارگاه مشاوره شغلی بر اساس رشته تحصیلی داوطلبان شرکت می‌کنند.

به‌گفته دکتر جباری‌پور، شرکت‌کنندگانی که با موفقیت فاز اول تا سوم را سپری کنند، وارد فاز چهارم مرحله سرمایه‌گذاری بلندمدت وارد می‌شوند. در این مرحله افراد هدایت شغلی می‌شوند و برای فرصت‌های شغلی متناسب با ویژگی‌های فردی و تخصصی‌شان از سوی کارگزارهای هر استان به کسب‌وکارهای مختلف معرفی خواهند شد.

عسل اخویان طهرانی - دانش و سلامت / روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها