مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان بوشهر تشریح کرد؛

کانون پرورش فکری؛ ناجی ادبیات کودک و نوجوان/ در کرونا حتی یک روز هم تعطیل نبودیم

به همت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان بوشهر فروشگاههای محصولات فرهنگی دایر شده است که به صورت تخصصی در حوزه کودکان فعالیت می کند و تا حدودی توانسته است جای خالی کتابخانه تخصصی این حوزه را پر کند
کد خبر: ۱۳۲۵۴۹۳

 

در استان بوشهر که تجربه کسب عنوان پایتخت کتاب را در سال 95 در کارنامه دارد کتابفروشی که به صورت تخصصی در حوزه کودکان فعالیت چشمگیر و مستمری داشته باشد به آن معنا وجود ندارد و بیشتر کتاب های عرضه شده در این زمینه در بخشی از معدود کتابفروشی های سطح شهر بوشهر و برازجان به علاقمندان و خانواده ها خدمات دهی می شود اما به همت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان بوشهر فروشگاه های محصولات فرهنگی دایر شده است که به صورت تخصصی در این حوزه فعالیت می کند و تا حدودی توانسته است جای خالی کتابخانه تخصصی در حوزه کودک و نوجوان را پر کند. به مناسبت18تیر، روز ادبیات کودک و نوجوان با خانم سمیه رسولی مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان بوشهر گفتگو کردیم که در زیر می خوانید :

چه ارتباطی می تواند بین کانون پرورش فکری و ادبیات کودک وجود داشته باشد ؟

اگر در یک جمله بخواهیم ارتباط میان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و ادبیات کودک را خلاصه کنیم باید بگوییم ارتباطی موثر ، مفید  و تاثیرگذار بین این دو برقرار است . در واقع مهم ترین و اصلی ترین برنامه و فعالیتی که در مراکز کانون پرورش فکری برای کودکان می توان اجرا کرد؛ فعالیت های کتاب محور است که در واقع می شود از کتاب به عنوان خروجی قابل لمس ادبیات نام برد. امانت دهی کتاب ، روخوانی کتاب، قصه گویی از کتاب و... و هر فعالیتی با موضوع کتاب.

در واقع نباید فراموش کنیم که در هر سرزمینی ادبیات آن سرزمین از پایه های اساسی فرهنگ به حساب می آید و فرهنگ زیر ساخت کلیه امور است. ادبیات و فرهنگ ما ایرانیان هم که ریشه ای قوی و پیکره ای رشید دارد و پر است از آموزه های اخلاقی و نیک اندیشی و دوستی و تواضع و ...؛ در حقیقت کانون از این مهم کمک گرفته برای تربیت و  پرورش اعضای خود که آینده در دستان آنها رقم خواهد خورد .

درحال حاضر فروش کتاب‌های کودک و نوجوان در کانون چگونه است؟

همانگونه که مستحضرید کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از سال های دور، اگر اشتباه نکنم  از سال ۱۳۴۵  کار نشر کتاب را آغاز کرد و اکنون با انتشار هزاران عنوان کتاب به‌عنوان یکی از بزرگترین و شاخص‌ترین ناشران کتاب کودک و نوجوان در ایران شناخته می‌شود و تبدیل به یک برند فرهنگی شده است. همیشه با دغدغه و احساس مسئولیت با حوزه نشر کتاب مخصوصا برای کودکان برخورد کرده است به صورتی که در سال های متمادی در  بسیاری از رویدادها و جشنواره‌های بین‌المللی کتاب، جوایز متعددی به کتاب‌های کانون پرورش فکری و نویسندگان و تصویرگران آن تعلق گرفته است.

حالا در نظر بگیرید که کانون با این همه دغدغه و حساسیت کتاب تولید کرده است که هر کدام تولد یک اندیشه به حساب می آید اما کرونا آمده است و درهای مراکز فرهنگی را بسته است و فروشگاه ها را نیز تعطیل کرده است . چه باید کرد ؟  کانون پرورش فکری برای رسیدن کتاب به دست کودکان و نوجوانان دست به کار شد و سایت فروش اینترنتی را همراه با تخفیفات ویژه از مهرماه ۱۳۹۹ راه اندازی کرد . در این سایت به نشانی Shop.kpf.ir در حال حاضر بیش از ۲هزار عنوان کتاب کودک و نوجوان به‌صورت اینترنتی عرضه می شود. علاقه‌مندان می‌توانند تمامی محصولات  را به هر تعداد مورد نیاز از طریق این سایت و با استفاده از پایانه پرداخت اینترنتی آن خریداری کنند.

در حوزه ادبیات کودک آیا نویسندگانی در سطح استان وجود دارند که بخواهید نام ببرید؟

در استان بوشهر شاعران و نویسندگان خوبی داریم که در حوزه ادبیات کودک و نوجوان فعال هستند و برای مخاطبین کودک و نوجوانی که در  استان زندگی می کنند در حال تولید محتوا آن هم به صورت فاخر و قوی هستند . از آن جمله می توان به آقای عبدالله علی پور شاعر خوب هم استانی ساکن کنگان اشاره کرد، به خانم آمنه رمضانی که صاحب آثار متعدد و خلاقانه است و مجری طرح های خلاقانه در ارتباط با کتاب و کتابخوانی است، همچنین می توان از خانم زهرا مویدی نام برد با چند کتاب کودک که بسیار دغدغه مند با حوزه ادبیات کودک برخورد می کند، در کنار ایشان خانم لیلا پورنبی دختر جوان آتیه دار بوشهری، خانم خاتون شهرآشوب نیز  به همین نحو که بسیار کارهای خوبی به حوزه ادبیات کودک و نوجوان استان هدیه داده اند و افراد بسیاری که در این مجال نام مبارکشان را در ذهن ندارم.

با توجه به در پیش داشتن روز ملی ادبیات کودک و نوجوان و همزمانی این موضوع با ایام کرونا چه برنامه هایی برای کودکان ترتیب داده شده است ؟ و چه راهکاری برای اجرای برنامه ها دارید؟

در ایامی که ویروس  بیماری کرونا به جان جهان افتاده و بسیاری از مراکز آموزشی بخاطر این بیماری تعطیل شده ، مراکز کانون پرورش فکری حتی یک روز هم تعطیل نشده و همچنان فعال و پر شور به کار خودشان ادامه میدهند منتها به صورت مجازی؛ در واقع کانون در شرایط فعلی شیوع ویروس کرونا  به منظور فاصله گذاری ها به خاطر حفظ سلامتی اعضای کودک و نوجوان از ظرفیت های دنیای مجازی برای آموزش استفاده میبرد و برنامه های ویژه ای را برگزار خواهد کرد . این برنامه ها در سطح استان و با حضور حداکثری اعضای کودک و نوجوان (به تفکیک و با توجه به محتوای برنامه ها) برگزار خواهد شد.

گفتگو از زهرا ماندنیان فرد، جام جم آنلاین بوشهر.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها