متخصص بیماری‌ های عفونی و گرمسیری گفت: تداوم سوزش و درد در محل تزریق واکسن کرونا پس از ۲۴ ساعت که با لمس کردن تشدید شده و همچنین قرمزی پوست که به تدریج با گذشت زمان گسترش یابد، می‌تواند ناشی از عفونت پوستی و مستلزم معالجه و درمان باشد.
کد خبر: ۱۳۲۵۳۷۲

به گزارش جام جم آنلاین، عاصفه عباس‌ زاده روز پنجشنبه در گفتگو با ایرنا افزود: به منظور کاهش و رفع عوارض شایع واکسن کرونا همچون درد، تورم، قرمزی در محل تزریق، خستگی، سردرد، تب و لرز، تهوع و درد عضلانی می‌توان از استامینوفن، آنتی هیستامین و ایبوبروفن استفاده کرد، اما این داروها قبل از تزریق واکسن برای پیشگیری از عوارض نباید مورد استفاده قرار بگیرد.

وی اضافه کرد: قرار دادن پارچه خیس، تمیز و خنک در محل تزریق هم می‌تواند سوزش، گرمی و قرمزی پس از تزریق واکسن را کاهش دهد، اما نباید طولانی‌مدت نگه داشته شود.

عباس‌زاده ادامه داد: دست واکسن زده نیز بی‌حرکت نگه داشته نشود، مصرف مایعات و استفاده از لباس‌های خنک به ویژه در فصل تابستان و کاهش دمای بدن پس از تزریق واکسن هم به منظور پیشگیری از تب‌های طولانی‌ مدت ضروری است.

این متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری یادآور شد: تداوم سوزش و قرمزی در محل تزریق واکسن کرونا پس از ۲۴ ساعت که با گذشت زمان تشدید شود، می‌تواند ناشی از عفونت پوستی باشد.

وی اضافه کرد: تب و بی‌حالی پایدار پس از تزریق واکسن کرونا هم می‌تواند علائم ابتلا به یک عفونت جدید بوده و نیازمند مراجعه به پزشک است.

ایمنی در مقابل کرونا ۲ تا ۴ هفته پس از تزریق دوز دوم واکسن ایجاد می‌شود

عباس زاده خاطرنشان کرد: ایمنی در مواجهه با ویروس کرونا ۲ تا ۴ هفته پس از تزریق دوز دوم واکسن اتفاق می‌افتد، بنابراین از ترس عوارض واکسن کرونا (پس از تزریق دوز اول) نباید دوز دوم را حذف کرد.

ضرورت سنجش میزان ‌آنتی‌بادی در مبتلایان به نقص ایمنی پس از تزریق واکسن

وی توضیح داد: سیستم ایمنی بدن همه واکنش یکسانی در برابر واکسن کرونا نداشته و به یک اندازه نیز ایمن نخواهد شد؛ هر شخص باتوجه به زمینه ژنیتیکی، بیماری زمینه‌ای و... پاسخ‌دهی و عوارض متفاوتی را به میزان‌ ‌متعددی تجربه می‌کند.

این پزشک افزود: اما نقص ایمنی ریسک بالاتری را برای ابتلا به کرونا در پی داشته و طبیعتا عوارض بیماری نیز در این گروه جمعیتی بیش از دیگران خواهد بود. همچنین در خصوص تاثیر (پاسخ‌دهی) واکسن کرونا و عوارض آن در افراد با نقص ایمنی اطلاعات جامعی در دسترس نیست.

عباس زاده تاکید کرد: بنابراین این گروه از جمعیت باید ۴ هفته پس از تزریق دوز دوم واکسن کرونا میزان آنتی‌بادی بدن را چک کرده و مراقب باشند، دچار عوارض قابل‌پیشگیری واکسن نشوند. برخی از عوارض این واکسن قابل‌پیشگیری بوده و باید احتیاط‌های لازم در این خصوص انجام شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها