مالک شریعتی در گفتگو با ما از نظارت مجلس در ماه آخر دولت می‌گوید

مردم به‌ دلیل بی‌ برنامگی دولت دچار سردرگمی شده‌اند

کم‌ کاری و بی‌ عملی دولت در یک ماه پایانی، موجی از اعتراض‌ ها و حاشیه‌ ها را ایجاد کرده است، از بی‌ برقی‌ های گسترده در پایتخت و شهرهای کشور تا بحران بی‌آبی و تاخت‌وتاز کرونا در سیستان و بلوچستان و رها شدن وضعیت اقتصاد سبب شده تا این رهاشدگی بیش از پیش به چشم بیاید.
کد خبر: ۱۳۲۵۲۳۳

برای بررسی وضعیت نظارت مجلس بر دولت در یک ماه پایانی به سراغ مالک شریعتی، عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی و نماینده مردم تهران رفتیم.

مشروح این گفت‌وگو در ادامه آمده است:

با توجه به رهاشدگی کشور در عرصه مدیریت دولتی و تعدد مشکلات ایجاد شده برای مردم، بفرمایید مجلس چه برنامه‌ای برای نظارت و وادار کردن دولت به کارایی بهتر در یک‌ماه پایانی دارد؟

با توجه به این‌که در حال حاضر در پیک مصرف برق قرار‌داریم، بهتر است در مصرف آن مدیریت بهتری صورت گیرد و مصارف غیرضروری کم شود.‌ از سوی دیگر دولت باید درباره خاموشی‌های ناگزیر اطلاع‌رسانی دقیق کند تا مردم دچار سردرگمی و بی‌برنامگی نشده و تجهیزات آنها دچار خرابی نشود. در حال حاضر فصل امتحانات برخی دانشگاه‌هاست که به‌صورت آنلاین برگزار می‌شود و آنها باید بتوانند برنامه‌ریزی کنند. برخی از کسب و کارهای کوچک و بیمارانی که نیاز به تجهیزات برقی در منزل دارند باید مورد توجه قرار گیرند و این مسائل اگرچه بسیار جزئی است اما قطعا باید از سوی دولت مورد توجه قرار‌گیرد. افزایش ظرفیت تولید و کارایی از اقداماتی بوده که باید در بلند‌مدت توسط وزارت نیرو و دولت صورت می‌گرفت که متاسفانه انجام نشده است و در این لحظه دولت نمی‌تواند دیگر کار خاصی انجام دهد اما مدیریت دقیق و هوشمند شبکه، کار مهمی است که مردم از این جهت به آن اعتراض دارند اما ما شاهدیم حتی اطلاع‌رسانی مناسبی نیز صورت نمی‌گیرد و مدیریت کافی وجود ندارد. متأسفانه حدود 10 هزار مگاوات کمبود برق داریم که این میزان در پیک مصرف با میزان تولید کاملا مشهود است و متأسفانه مدیران وزارت نیرو در این‌باره اطلاعات لازم را ارائه نکرده بودند، هرچند که کارشناسان مرکز پژوهش‌های مجلس هشدارهای لازم را در‌باره کمبود تولید برق و احتمال خاموشی‌های گسترده داده و تاکید کرده بودند که نیازمند افزایش تولید هستیم و باید افزایش تولید را در نیروگاه‌های حرارتی و به سیکل ترکیبی و تجدیدپذیر داشته باشیم اما متأسفانه دولت به این موضوع توجهی نکرده بود و ظرفیت تولید را افزایش نداده و همین موضوع منجر به بروز مشکلاتی برای مردم شده است.

با توجه به این‌که کم‌کاری و بی‌عملی دولت در زمینه اقتصادی در یک‌ماه پایانی هم مشهود است مجلس برای وادار کردن دولت چه اقدام ویژه‌ای انجام داده است؟

یکی از اقدامات در حوزه انرژی ناظر به بحث پالایشگاه‌ها بود که در ماه‌های پایانی پیگیری کردیم و باعث شد مصوبه موردنیاز برای تنفس خوراک پتروپالایشگاه‌ها به‌رغم مخالفت اولیه هیأت امنای صندوق توسعه ملی با این موضوع تشکیل جلسه دهند و جدول این موضوع تدوین و ابلاغ شود، لذا این موضوع یکی از اقدامات بسیار خوب مجلس در بخش نظارتی بود. قانون پتروپالایشگاه‌ها نیز اصلاحیه داشت که توسط شورای نگهبان تایید و ابلاغ شد، از این‌رو این موضوعات از‌جمله افزایش ظرفیت‌های پایین‌دستی مانند نفت و گاز شامل خنثی‌سازی تحریم‌هاست که به‌صورت جدی در مجلس دنبال می‌کنیم.

عملکرد دولت آینده در این زمینه‌ها به چه شکل خواهد بود؟

باید تلاش دولت بر این باشد که مشکلات را رفع کند، البته مشکلات آنقدر زیاد است که انتظار حل مسائل در کوتاه‌مدت در چند هفته و چند روز معقول نیست. البته آقای رئیسی مانند آقای روحانی وعده ۱۰۰ روزه غیر‌واقعی نداده و وعده‌ها متناسب با زمان‌بندی و اختیارات ریاست‌ جمهوری است اما عزم و اراده رفع مشکلات در دولت آینده وجود دارد.

گروه سیاسی روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۱ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها