ناصر ایمانی، کارشناس مسائل سیاسی در گفت‌وگو با جام‌جم به تحلیل و بررسی دگردیسی سیاسی اجتماعی ایجاد شده در فضای پساانتخابات پرداخت.
کد خبر: ۱۳۲۴۷۹۹

تحلیل شما از اقدام آقای رئیسی و اژه‌ای در بهره‌مندی از نظر مخالفان و جریانات مختلف سیاسی چیست؟

برخلاف تصویری که از آقای رئیسی ساخته‌ شده بود، ایشان فردی کاملا معتدل است. اگر به مجموعه اقدامات ایشان در زمان ریاست قوه قضاییه نگاه کنید می‌بینید حرکت‌هایی اصلاحی را شروع کردند که قابل‌تصورهم نبود.

از چه نظر؟

همین‌که قوه‌ قضائیه را به یک نقطه متعادل رساندند، باتوجه به شناختی که از آقای اژه‌ای داریم امیدواریم در دور جدید هم این مسیر طی شود. آقای رئیسی در جریان انتخابات با وجود این‌که اطلاعات کافی نسبت‌ به رقبای خود داشت، موضعی کاملا منطقی از خود نشان داد؛ رئیس‌جمهوری منتخب در اقدامی بی‌سابقه از رقبای خود دعوت کرده و گفتند از نظرات شما استفاده می‌کنم.

آیا این موضوع فقط به روحیه آقای رئیسی بازمی‌گردد؟

خیر، جامعه ما در حال سپری کردن یک دوران خستگی از منازعات سیاسی ‌است مردم به دلیل ‌مشکلات شدید اقتصادی و غیراقتصادی، دیگر تحمل هیچ‌گونه تندروی و رادیکالیسم را ندارند.

مردم آقای رئیسی را در این انتخابات چهره‌ای به دور از جنجال‌ های سیاسی دیدند، کسی که در واقع می‌تواند کشور را از منازعات سیاسی به دور نگه ‌دارد و به حل مشکلات اصلی بپردازد.

بلوغ سیاسی در این میان چقدر اثر‌گذار بود؟

برای جامعه آشکار شده است که برخی نامزدها با متهم کردن کاندیداهای دیگر به الفاظ دروغ و کذب فقط به دنبال ایجاد یک جنگ روانی سیاسی هستند تا بتوانند کسب رای کنند؛ مثل سال 96 .

پیرو صحبت شما تحلیل آرای انتخابات 1400 هم همین را نشان می‌دهد، کسانی که کمتر اهل جنجال بودند از سوی مردم بیشتر مورد اقبال قرار گرفتند و می‌توان گفت به نوعی اخلاق‌مداری بیشتر از وعده‌های اقتصادی جواب داد؟

بله، در این دور از انتخابات برخی از نامزدها در تلاش بودند تا با ایجاد یک دوقطبی سیاه و سفید رأی کسب کنند؛ باوجود این‌که برخی از مردم در دردناک‌ترین شرایط اقتصادی به سر می‌برند اما مغلوب وعده‌های مادی انتخاباتی نشدند.

برآورد شما از رفتار آقای رئیسی از زمان اعلام نتایج تا به امروز به چه صورت است؟

اقدامات آقای رئیسی این نوید را به مردم داد که تا به اینجای کار اشتباه نکرده‌اند که امیدواریم این رویه مثبت تا پایان ادامه داشته باشد، چراکه مردم می‌خواهند کشور به سمت فضای آرام برود تا مشکلات کشور حل شود. موضوعی که آقای رئیسی هم دقیقا آن را درک کردند و بعد از پیروزی با چهره‌های مختلفی که در جریان انتخابات منتقدش بودند برای همگرایی تعامل می‌کند.آقای رئیسی نشان داد که رئیسی برای همه جمهور است نه فقط کسانی که به ایشان رای دادند.

جنس تعامل رقبا را چطور تحلیل می‌کنید؟

رقبا هم ضمن درک فضای عمومی کشور، حس کردند برای بقای خودشان باید درهمین فضا حرکت کنند، به همین دلیل می‌بینید که با چه سرعتی سیل تبریک‌ها از سوی شخصیت‌های مختلف به سوی رئیس‌جمهوری منتخب روانه می‌شود.

یکی از سوالاتی که بعد از دیدارآقای رئیسی با رقبا مطرح شد به مواضع تند برخی کاندیداها در جریان انتخابات بازمی‌گردد و معتقدند این اقدامات پوپولیستی است چراکه کسانی که معتقد به مهندسی انتخابات بودند و 28 خرداد را با کودتای 28 مرداد مقایسه می‌کردند چطور می‌توانند در این تعامل مفید باشند؟

مردم حق دارند این پارادوکس‌ها را قبول نداشته باشند واین سوال را داشته باشند، که آیا زمان انتخابات برای کسب رای دروغ گفته شد یا امروز برای قدرت. به هر حال مهم، اقدام آقای رئیسی است که می‌تواند روحیه امید و اعتمادی را که در طول سال‌های گذشته دچار خدشه شده است، ترمیم کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها