ویروس کرونا تا سال ها با انسان باقی می ماند. کسی چه می داند، شاید با روش های جدید و نوین پزشکی به زودی از بین رفت اما به هر حال اکنون کارشناسان توصیه می کنند حتی افراد که به طور کامل واکسینه شده اند (تزریق دو دوز کامل) باز هم مراقب باشند؛ به خصوص حالا که دلتا شیوع پیدا کرده.
کد خبر: ۱۳۲۴۷۲۳

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از nbcnews، پزشکان می گویند حتی با وجود اینکه واکسینه کامل شده اید توجه خود را به برخی از علائم کرونا نظیر سردرد و یا گرفتگی بینی جلب کنند.

پزشکان می گویند که آغاز بیماری کرونا در بدن افراد چیزی شبیه ابتلا به یک سرماخوردگی بد است به ویژه در کشورهایی که ویروس کرونای دلتا به شدت شیوع پیدا کرده است.

تنگی نفس و مشکلات ریوی در میان نگران کننده ترین علائم بیماری کرونا قرار دارند. مشکلات تنفسی در میان مبتلایان به دلتا بسیار زیاد است و گرفتگی شدید بینی در کنار آبریزش شدید بینی و البته سردرد نیز افزایش یافته.

دکتر رابرت هاپکینز جونیور  متخصص داخلی در دانشگاه آرکانزاس برای علوم پزشکی در لیتل راک  گفت: «ما تعدادی زیادی از افراد را با علائم شبیه سرماخوردگی دیده ایم.»

این پزشک گفت: «تغییر احتمالی علائم این نیست که بگوییم بیماری باید فقط به عنوان سرماخوردگی تلقی شود. قطرات تنفسی ساطع شده از سرفه و عطسه می تواند افراد آسیب پذیر دیگر را آلوده کند. و مواردی که خفیف شروع می شوند می توانند بدتر شده و جدی تر شوند.»

دکتر راسل وینیک  مدیر ارشد عملیات پزشکی در دانشگاه بهداشت یوتا در سالت لیک سیتی نیز گفت: «کووید می تواند به روش های مختلفی ظاهر شود. اگر فکر می کنید سرما خورده اید باید به سرعت آزمایش کرونا بدهید ، حتی اگر دو دوز واکسن کرونا زده باشید.»

وینیک همچنین افراد بیشتری را با علائم شبیه سرماخوردگی مشاهده کرده است. وی گفت ، علائم معمولی بیماری ناشی از ویروس کرونا مانند از دست دادن چشایی و بویایی دیگر معمولاً گزارش نمی شوند.

هاپکینز و وینیک گفتند که البته بسیاری از بیماران جدید کرونایی واکسینه نشده و جوانتر از اوایل بیماری همه گیر هستند.

مشخص نیست که چرا علائم سرماخوردگی به طور فزاینده ای در موارد کرونا گزارش می شود  اگرچه برخی از کارشناسان احتمال می دهند که این به علت نوع دلتا باشد.

در انگلستان نیز گزارش شده که 95 درصد از موارد ابتلای جدید مربوط به ویروس دلتا هستند.

محققان می گویند اکنون رایج ترین علائم بیماری کرووید 19 همانند سرماخوردگی است یعنی سردرد ، گلو درد ، آبریزش بینی و تب.

تیم اسپکتور استاد اپیدمیولوژی در کالج کینگ لندن نیز گفت: «آنچه در ماه گذشته مشاهده کرده ایم این است که کرونا در علائم بسیار تغییر کرده است.»

این ویروس شناس نظریه احتمالی تغییر علائم کرونا با تغییر فصل در سال را نیز مطرح می کند.

همچنین تحقیقات اسپکتور نشان می دهد که علائم اولیه مانند تنگی نفس ، سرفه مداوم و از دست دادن حس بویایی  از «پنج مورد اصلی» از رایج ترین علائم کرونا خارج شده اند.

البته فعلا هیچ برنامه ای فوری برای تغییر فهرست راهنمای علائم بیماری کرونا جهت ارائه به عموم مردم وجود ندارد.

البته ممکن است تغییر در علائم کرونا هیچ ارتباطی با نوع دلتا نداشته باشد. اکنون که بیشتر افراد مسن واکسن دریافت کرده اند ، موارد جدید به سمت بزرگسالان جوان و عمدتا واکسینه نشده  انحراف دارد. افراد جوان به طور کلی از بدترین نوع کووید در امان مانده اند.

کسانی که واکسینه شده اند نیز کاملاً از کرونا در امان نیستند. واکسن ها در عین اینکه بسیار کارآمد هستند  از بروز 100 درصدی عفونت جلوگیری نمی کنند. موارد پیشرفت  عفونت در افرادی که کاملاً واکسینه شده اند  می تواند رخ دهد.

وینیک ، از دانشگاه بهداشت یوتا ، گفت: «اگر واکسینه شده اید و علائمی دارید ، آنها را دست کم نگیرید. هنوز هم احتمال دارد که به کرونا مبتلا شوید.م

وی هشدار داد: «تصور نکنید که از کرونا مصونیت دارید فقط به این دلیل که واکسینه شده اید.»

این بدان معنی است که حتی در بین افراد واکسینه شده ، گرفتگی بینی ، گلو درد ، تب خفیف یا خستگی ممکن است تست کرونا را الزامی کند.

هاپکینز ، از مرکز پزشکی دانشگاه آرکانزاس ، گفت: «آیا این فقط سرماخوردگی است؟ یا کووید است؟ ما آزمایش کافی را انجام نمی دهیم تا بتوانیم تصور خوبی از میزان کرونا در جوامع مختلف داشته باشیم.»

اسپکتور توصیه هشداردهنده تری دارد. او گفت: «اگر مطمئن نیستید كه سرما خورده اید، احتمال می دهم كه كوید باشد.»

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها