در گفت و گوی جام جم آنلاین با امیر سیدزاده، تهیه کننده مستند «پدرکشتگی» مطرح شد؛

معمای پدر و مادری که قاتل فرزندانشان شدند / روایت خرمدین ها در قاب تصویر

امیر سیدزاده با تایید اخذ پروانه ساخت «پدرکشتگی»، بر واکاوی قتل بابک خرمدین از زوایای مختلف جرم‌شناسی، جامعه‌شناسی و روان‌شناسی در این مستند تاکید کرد.
کد خبر: ۱۳۲۴۱۵۵
معمای پدر و مادری که قاتل فرزندانشان شدند / روایت خرمدین ها در قاب تصویر
امیر سیدزاده، یکی از تهیه کنندگان «پدرکشتگی» در تشریح پیام اصلی این مستند به جام جم آنلاین گفت: از سالها پیش بابک خرمدین را می شناختم. او مستندسازی بسیار شریف، نجیب و بااخلاق بود. پس از قتل فجیع او، بارها در صفحه شخصی ام در اینستاگرام اعلام کردم که تمام داستان هایی که پدر و مادر این جوان در توجیه انگیزه قتل می زنند کذب محض است. قتلی که رخ داد اتفاق ساده ای نبود که بشود به راحتی از کنار آن عبور کرد. کمااینکه بعدا این پدر و مادر به قتل دختر و دامادشان هم اعتراف کردند و همین چند روز پیش هم مادر بابک از تجاوز همسرش به دخترشان و همچنین شکنجه هایی که توسط همسرش میشده سخن گفت. حرف ها و اعترافاتی که در تناقضی آشکار با تبانی اولیه ای بود که با همسرش در زمان قتل بابک داشت. طبعا این مسئله و تبعات آن در جامعه به قدری حائز اهمیت است که طی یک واکاوی و روانکاوی دقیق باید مشخص شود که چرا و به چه دلیل از یک پدر و مادر رفتاری پست تر از رفتار یک حیوان سر می زند. جامعه ما یک جامعه اسلامی است و به لحاظ روانشناسی دینی می بایست حال و روزی خیلی بهتر از اینها داشته باشد.
 
او افزود: واجب است علت چنین ناهنجاری هایی مشخص و پیرو آن فرهنگ سازی شایسته ای انجام شود. ما در مستند «پدرکشتگی» با موضوع واکاوی جنبه‌های مختلف پرونده قتل بابک خرمدین، قصد داریم ریشه چنین قتل و قتل هایی را بررسی و مورد آسیب شناسی قرار دهیم. بنابراین امیدواریم با مجوز ساختی که صادر شده، بتوانیم با پدر و مادر بابک خرمدین در زندان مصاحبه کنیم تا در این گفت و گوها به آسیب شناسی دقیق تری از این ماجرا برسیم.
 
سیدزاده در بخش دیگری از صحبت های خود درباره درجه بندی سنی این مستند توضیح داد: به لحاظ نوع و سوژه ای که برای ساخت این پروژه انتخاب کردیم، قصد داریم در کنار زنگ هشداری که به والدین ها می دهیم به فرزندان هم آموزش هایی بدهیم. بنابراین همراه با سیامک میثاقی در سمت کارگردان و فاطمه پاقلعه نژاد، تهیه کننده اجرایی این مستند، به شدت پیگیر اخذ نامه های همکاری از مراجع و نهادهای ذیربط هستیم تا پروژه ای باکیفیت و همچنین متفاوت از دیگر آثاری که تا به حال در این زمینه ساخته شده، بسازیم. ضمن اینکه نظر خودمان بر این است که مستند «پدرکشتگی» با درجه بندی سنی 15+ عرضه شود که البته باید منتظر تصمیم ناظران وزارت ارشاد هم در این خصوص بود.  
معمای پدر و مادری که قاتل فرزندانشان شدند / روایت خرمدین ها در قاب تصویر
 
تهیه کننده سریال هایی چون «پیامک از دیار باقی» و «روز رفتن» در پاسخ به اینکه چقدر جای خالی چنین فیلم هایی در جامعه امروزی حس می شود؟ بیان داشت: مستند یعنی به تصویر کشیدن واقعیت ها. مستند در انعکاسی که از واقعیت ها دارد واقعی ترین و اصیل ترین گونه رساندن آدم ها به ضمیر ذاتی شان است که متاسفانه در جامعه ما توجه و نیاز به ساخت آنها مغفول واقع شده. در مستند «پدرکشتگی» هم هدف مان آگاهی بخشی به جامعه است. اینکه در یک خانواده چه هنجارها و ناهنجاری هایی باید رعایت شود که دیگر شاهد چنین فجایعی نباشیم. طبعا حفظ حریم هر یک از اعضای خانواده توسط دیگری نیاز به آموزش دارد و یکی از راههای آموزش برقراری روابط صحیح در خانواده، ساخت سریال، فیلم و مستندهایی در این خصوص است.
 
سیدزاده در انتها عنوان کرد: در تاریخ کسانیکه بمب اتم را بر سر مردم بی دفاع ریختند، دکمه ای را زدند و جفا را در حق انسان هایی کردند که هیچ نسبتی با آنها نداشتند، اما فرزندکشی مقوله ای است که از نظر من بسیار شنیع تر از آن عمل است. چون در فرزندکشی پای روابط حسی و خونی در میان است. متاسفانه جامعه ما به دلیل فقر فرهنگی و نبود آگاهی های لازم به جایی رسیده که فرزندکشی در آن زیاد دیده می شود و معتقدم اگر قوانین مان در این باره سختگیرانه تر بود کمتر شاهد چنین فجایعی بودیم. مثلا اگر بعد از قتل رومینا اشرفی توسط پدرش فرهنگسازی و آگاهی بخشی لازم انجام میشد، شاید الان بابک خرمدین در میان ما بود. به هر حال می بایست مسوولان فرهنگی در خصوص این موضوعات توجه بیشتری نشان دهند تا روابط بین خانوادگی تحکیم و تحکم بیشتری یابد.

ساناز قنبری / جام جم آنلاین 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۱ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها