بررسی شانس مدال‌آوری کاروان ایران در توکیو

بار کاروان، دوباره روی دوش کشتی

کمتر از یک ماه دیگر رقابت‌های المپیک به میزبانی شهر توکیو در ژاپن برگزار خواهد شد.
کد خبر: ۱۳۲۳۲۳۵

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از روزنامه جام جم ، باوجود فشارهای زیادی که برای لغو این مسابقات وجود داشت در نهایت این رقابت‌ها برگزار خواهد شد و ورزشکاران سراسر جهان با یکدیگر به رقابت خواهند پرداخت. کرونا و وضعیت حاکم بر جهان کار را تا حدودی سخت کرده است. خیلی از چهره‌های سرشناس، المپیک را از دست داده‌اند و خیلی از تیم‌ها اصلا آماده نیستند! در این بین اتفاقاتی مثل درآمدن تست دوپینگ هم دست بعضی از کشورها را می‌بندد. اتفاق‌هایی غیر‌قابل پیش‌بینی که البته در دنیای ورزش وجود دارند. در این گزارش ضمن بررسی سهمیه‌های کسب شده (برای ایران) به این موضوع هم پرداخته شده که شانس کدام رشته‌ها برای کسب مدال بالاست. 

 

کشتی؛  باری  که  روی  دوش گوش شکسته‌هاست

مثل همیشه پرامیدترین رشته المپیکی ایران کشتی است و تقریبا همه مطمئن هستند که آنها دست‌پر برمی‌گردند. رضا اطری، مرتضی قیاسی، مصطفی حسین‌خانی، حسن یزدانی، محمدحسین محمدیان و امیرحسین زارع در کشتی آزاد و علیرضا نجاتی، محمدرضا گرایی، محمدعلی گرایی، محمدهادی ساروی و امین میرزازاده در فرنگی ملی‌پوشان اعزامی به بازی‌ها هستند که بیش از 80 درصد آنها شانس مدال هستند. یزدانی اصلی‌ترین شانس مدال‌آوری کشتی و کاروان ایران یک رقیب قدرتمند به نام تیلور آمریکایی را دارد که دو بار مغلوب او شده است.

وزنه‌برداری؛ شانس مدال دارند

مسؤولان هر چه کردند تا رستمی و مرادی به توکیو برسند نشد و در نهایت علی هاشمی و داوودی المپیکی‌های ایران در این رشته شدند. هاشمی بعد از ریو دومین المپیک خود را تجربه می‌کند و با توجه به رکوردی که دارد بعید به نظر می‌رسد بتواند روی سکو برود هرچند برخی شانس برنز را برای او قائل هستند اما شرایط به شکلی نیست که او را یک مدعی قدرتمند برای مدال بدانیم. مارتیروسیان از ازبکستان، نانیف از روسیه و مکالسکی از لهستان از رقبای اصلی او محسوب می‌شوند. با‌توجه به حضور تالاخادزه گرجی در وزن 109+ کیلوگرم باید طلا را برای او کنار گذاشت و علی داوودی شانس اصلی کسب مدال نقره است.  ریس از برزیل واسد از سوریه حریفان داوودی برای کسب مدال برنز  هستند.

کاراته بدشانس‌ها و دوپینگی که مثبت شد

 بهمن عسگری، سجاد گنج‌زاده‌، سارا بهمنیار، رزیتا علیپور و حمیده عباسعلی 5 کاراته‌کای ایران هستند که باید در المپیک به میدان بروند. البته از بین این 5 نفر دوپینگ یک نفر مثبت اعلام شده و این رقابت‌ها را از دست خواهد داد. با این حال کاراته‌کاهای ایران شانس مدال هستند هر چند که بعضی از آنها در کاراته وان نتایج خوبی را کسب نکردند.

شمشیربازی؛ امید زیاد به کسب مدال

تیم‌ملی شمشیربازی ایران برای نخستین‌بار با تیم کامل در یک اسلحه راهی بازی‌ها می‌شود. با توجه به پیشرفت ملی‌پوشان قطعا می‌توان برای آنها شانس مدال قائل شد اما به نظر می‌رسد هم کادر فنی و هم سابریست‌ها تمرکز بیشتری روی بخش تیمی دارند تا بتوانند برای نخستین‌بار در این رشته مدال‌آور المپیک باشند. کار بسیار دشوار است اما شمشیربازان ناامید نیستند و می‌توانند روی سکوی المپیک قرار بگیرند. کره‌جنوبی، آمریکا و ایتالیا از رقیبان اصلی سابریست‌ها به حساب می‌آیند. مجتبی عابدینی، علی پاکدامن، محمد فتوحی و محمد رهبری چهار شمشیربازی هستند که در این مسابقات شرکت خواهند کرد.

 تکواندو؛  می‌شود به آنها هم امید داشت

 آرمین هادی‌پور، میرهاشم حسینی و ناهید کیانی سه تکواندو‌کار ایران در این رقابت‌ها هستند. آرمین هادی‌پور ملی‌پوش ایران به علت پارگی رباط صلیبی شرایط خوبی ندارد هرچند توانست در قهرمانی آسیا برنز بگیرد. با توجه به چنین شرایطی بعید به نظر می‌رسد با این درجه از مصدومیت او بتواند بازی‌های سخت المپیک را با موفقیت پشت‌سر بگذارد. میرهاشم حسینی هم که در جاکارتا امیدها را برای حضور یک تکواندوکار ستاره زنده کرده بود در قهرمانی آسیای لبنان مقابل حریف کره‌ای ناک‌اوت شد. ناهید کیانی تنها نماینده زنان، در قهرمانی آسیا عملکرد خوبی از خود برجای گذاشت اما به سختی می‌توان برای او شانسی جهت کسب مدال المپیک قائل شد.

سایر رشته‌ها

  والیبال، بسکتبال، تیر و کمان، تیراندازی، دوچرخه‌سواری، دو و میدانی، بوکس، قایقرانی و تنیس روی میز؛ رشته‌هایی که ممکن است از دل آنها یک مدال بیرون بیاید. والیبال و بسکتبال که تیمی هستند و شانس کمی برای رفتن روی سکو دارند. در تیروکمان میلاد وزیر، در تیراندازی مهیار صداقت، جواد فروغی، آرمینا صادقیان، فاطمه کرم‌زاده، هانیه رستمیان و نجمه خدمتی، در دوومیدانی حسن تفتیان و احسان حدادی، در بوکس دانیال شه‌بخش  و شاهین موسوی، در قایقرانی آب‌های آرام علی آقا‌میرزایی و در روئینگ نازنین ملایی‌، در دوچرخه‌سواری سعید صفرزاده و در تنیس روی میز نیما عالمیان نفراتی هستند که در المپیک رقابت خواهند کرد. نه این‌که این ورزشکاران هیچ شانسی برای کسب مدال نداشته باشند اما نوع رشته‌ای که در آن فعالیت می‌کنند و بررسی عملکرد سایر رقبا، شانس آنها برای کسب مدال را پایین می‌آورد.

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها