کارشناس نظارت بر مواد غذایی؛

نوشابه" با بدن شما چه می‌کند؟

کارشناس نظارت بر مواد غذایی؛

خواص نوشیدنی های اصیل ایرانی در فصل گرما

یکی از مواردی که باید در فصل گرم سال به آن توجه کنید نوشیدن کافی مایعات است، زیرا در غیر این صورت احتمال بروز بیماری‌های کلیوی، گرمازدگی، خستگی و کم کم آبی بدن افزایش می‌یابد.
کد خبر: ۱۳۲۳۱۳۰

به گزارش جام جم آنلاین کرمانشاه؛ سلیمانی مهر اظهار کرد: از طب سنتی ایرانی در تهیه نوشیدنی های اصیل ایرانی استفاده می‌شود بسیاری از این نوشیدنی ها، علاوه بر رفع عطش و افزایش انرژی، در بهبود سوءهاضمه، دل‌درد، سردرد و بهبود سرماخوردگی موثر هستند.

وی در ادامه گفت: نوشیدنی‌های ایرانی در کنار طعم متفاوت، خواص درمانی زیادی برای بدن دارند. این نوشیدنی‌ها تمام ویتامین‌ها و مواد مغذی مورد نیاز بدن را تامین می‌کنند. از دیرباز در کشور ما، پذیرایی از میهمانان، با تدارک انواع چای، شربت و دمنوش انجام می‌شد.

این کارشناس افزود: به همین دلیل است که شربت زعفران، بیدمشک، بهارنارنج، شربت گل سرخ، سکنجبین هنوز در فرهنگ غذایی امروز ما جای دارند.
 
سلیمانی مهر سپس به این نوشیدنی ها را نام برد و خواصهر یک را چنین عنوان کرد: 

شربت خاکشیر؛

یکی از نوشیدنی‌های معروف ایرانی است که در زیبایی پوست و سلامت کبد نقش موثری دارد. یکی از مهمترین فواید شربت خاکشیر، کمک به هضم غذا و رفع مشکلات گوارشی است و از گذشته برای تسکین دل‌درد، نفخ، رفع یبوست و سلامت بدن، نوشیدن شربت خاکشیر توصیه می‌شود.

شربت خاکشیر را هم می‌توانید با سکنجبین، زعفران یا گلاب ترکیب کنید و طعم و خواص آن را دوچندان کنید.

برخی از افراد، این شربت را با آلو و انجیر خشک شده برای درمان یبوست می‌نوشند و این نوشیدنی در طب سنتی بسیار تاکید شده است.

تخم شربتی ؛

تخم شربتی گیاهی خودرو و یک ساله است که شبیه به ریحان، ولی با برگ‌ها و تخم‌های ریزتر می‌باشد. تخم شربتی علاوه بر یک نوشیدنی لذت بخش، دارویی گیاهی است که در درمان بسیاری از بیماری‌های مفید است.

با وجود تزئینی بودن این گیاه، اغلب برای مصرف تخم آن کاشته می‌شود. لعاب این دانه‌ها پس از جذب آب به صورت ژله‌ای درمی آید که می‌تواند برای رفع عطش مورد استفاده قرار گیرد.

تخم شربتی خواص زیادی دارد و این گونه نیست که فقط برای فصل گرما توصیه شود. تخم شربتی از قدیم به عنوان یک نوشیدنی سنتی بین ایرانیان جای داشته که علاوه بر رفع تشنگی برای متعادل نگهداشتن فشارخون و لاغر شدن بسیار موثر است.

همچنین تخم شربتی برای درمان بیماری‌های تنفسی مفید است. مخلوطی از آن با زنجبیل و عسل در درمان آسم، سرفه، سرماخوردگی، آنفلوانزا و برونشیت موثر است.

پایین بودن سطح منیزیم بدن باعث سردرد و خستگی میشود. منیزم موجود در تخم شربتی به کاهش کورتیزول (هورمون استرس) کمک میکند.

شربت سکنجبین؛

شربت سکنجبین یکی از نوشیدنی‌های پرطرفدار ایرانی است که به عنوان بهترین نوشیدنی اصیل ایرانی شناخته شده است.
 
این نوشیدنی از آب، سرکه، شکر و عصاره نعنا تهیه می‌شود. شربت سکنجبین برای رفع تشنگی بسیار مفید است و مصرف آن با کاهو در فصل تابستان بسیار طرفدار دارد.

شربت سکنجبین را در فصول گرم با خاکشیر، بیدمشک و زعفران ترکیب می‌کنند و آن را برای رفع تشنگی یا در کنار غذا می‌نوشند. یکی از پرطرفدارترین روش‌های تهیه آن، ترکیب این شربت با خیار است.

شربت سکنجبین التهاب ناشی از گرما را می‌کاهد و در نهایت سموم بدن را به همراه ادرار یا عرق بیرون می‌آورد. سکنجبین شربت شیرین و پر از شکر است و مصرف آن به تنهایی و بدون داشتن رژیم غذایی سالم، نه تنها باعث لاغری نمی‌شود، بلکه قند خون را هم افزایش می‌دهد.

شما می‌توانید به جای شکر، در تهیه شربت سکنجبین از عسل استفاده کنید. عسل در کنترل قند خون شما موثر است و استفاده از آن نوشیدنی شما را سالم‌تر می‌کند.

شربت گلاب و زعفران؛

گلاب یکی از از پرکاربردترین انواع عرقیات سنتی ایرانی است. گلاب در واقع عصاره گل محمدی است. در بسیاری از شهر‌های کویری ایران در فصل بهار عصاره این گل خوش عطر را می‌گیرند که خواص درمانی بسیاری دارد.

گلاب بهترین عصاره برای خوش‌بو کردن محیط و کاهش استرس و اضطراب است. عصاره این گل به تسکین اعصاب کمک می‌کندمی‌کند و از گلاب در تهیه انواع شربت استفاده می‌شود.

زعفران گیاه اصیل، خوش‌عطر، گران‌قیمت و پرخاصیت ایرانی است. این گیاه یکی از پرطرفدارترین چاشنی‌ها در غذا‌های بین‌المللی است.

شربت خوش رنگ و بوی زعفران را می‌توانید با دانه‌های تخم‌شربتی ترکیب کنید تا نوشیدنی شما زیباتر شود. زعفران شادی‌آور است و به کاهش استرس، اضطراب و افسردگی کمک می‌کند.

شربت زعفران علاوه بر رفع تشنگی، مواد مغذی همچون آهن، منیزیم، منگنز، مس، فسفر و پتاسیم را به بدن می‌رساند.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها