درک ما از تکامل انسان می تواند با شناسایی یک انسان باستانی جدید که ممکن است جایگزین نئاندرتال ها به عنوان نزدیکترین خویشاوند ما شود ، «تغییر شکل» دهد.
کد خبر: ۱۳۲۳۱۱۸

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از دیلی میل، کارشناسان دانشگاه هبی چین پس از تجزیه و تحلیل مجدد به اصطلاح "جمجمه هاربین" که در دهه 1930 کشف شده بود ، به این نتیجه رسیدند که جد انسان نه نئاندرتال ها که گونه دیگری از انسان هستند.

این جمجمه به جای مانده متعلق به یک مرد بوده است که اکنون به «مرد اژدهایی» معروف است. بر اساس ساختار جمجمه نرم افزارهای پیشرفته این انسان را به صورت کامپیوتری خلق کردند.

این انسان که 150 هزار سال پیش زندگی می کرده متعلق به گونه «همو لانگی» است.

این جمجمه - که بزرگترین گونه همو است - در رودخانه سونگهوا در نزدیکی هاربین  در استان هیلونگژیانگ چین یافت شد.

نمونه فسیل یافت شده ده ها سال در یک چاه مخفی شده بود و فقط در سال 2017 برای مطالعه به محققان تحویل داده شد.

 

مغز این همو از نظر اندازه قابل مقایسه با مغز انسانهای مدرن بود ، اما دارای حجم بزرگ ، چشمان تقریبا مربعی ، دهان گشاد و دندان های بزرگ  بود.

کیانگ جی نویسنده اصلی مقاله و دیرین شناس ، از دانشگاه هبی گفت: «فسیل هاربین یکی از کاملترین فسیل های جمجمه انسان است. این فسیل بسیاری از جزئیات ریخت شناسی را که برای درک تکامل جنس هومو و منشأ هومو ساپینس حیاتی است ، حفظ کرد.»

جمجمه هاربین ویژگی های معمولی باستانی انسان را نشان می دهد.

محققان معتقدند که جمجمه هاربین متعلق به مردی قوی بوده که در حدود 50 سالگی درگذشت. او احتمالاً بخشی از یک جامعه کوچک بود که در یک منطقه جنگلی و دشت سیل ساکن بود.

به نظر می رسد این گونه از انسان از پستانداران،  پرندگان، میوه و سبزیجات تغذیه می کرده اند و شاید ماهی هم جز غذای آنها بوده است.

با توجه به این واقعیت که فرد هاربین به احتمال زیاد از نظر اندازه بزرگ بود - و با توجه به محیطی که در آن پیدا شد - تیم معتقدند که هومو لانگی احتمالاً برای زندگی در محیط های سخت مناسب بوده و به آنها اجازه می دهد تا در آسیا پراکنده شوند.

تجزیه و تحلیل ژئوشیمیایی قدمت جمجمه هاربین را به حدود 146 هزار  سال پیش یعنی در طول پلیستوسن میانی ( زمان مهاجرت های قابل توجه انسانی) نسبت داده است.

محققان این نوع از انسان را نزدیک ترین اقوام به انسان مدرن امروزی قلمداد می کنند.

شناسایی جد درشت اندام انسان در 146  هزار سال پیش (تصاویر)

 

شناسایی جد درشت اندام انسان در 146  هزار سال پیش (تصاویر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها