رئیس مرکز اطلاع رسانی وزارت بهداشت:

مینو محرز هیچ سمتی در ستاد ملی کرونا ندارد

روز گذشته تزریق واکسن کرونای برکت از سوی رهبر ایران بازتاب بسیار گسترده ای در رسانه های جهان داشت. اکنون از برکت به عنوان یکی دیگر از سلاح های مبارزه با کرونا نام برده می شود که قرار است میلیون ها دوز از آن به سایر کشورها صادر شود.
کد خبر: ۱۳۲۳۰۳۴

به گزارش جام جم آنلاین ، واکسن کرونای برکت حالا یکی از واکسن های مهم جهان برای استفاده در واکسیناسیون جهانی علیه ویروس کرونا است.

 

*اولین مطالعه کارآزمایی بالینی واکسن کووایران برکت با هدف بررسی بی خطری واکسن در جمعیت سالم ۱۸ تا ۵۰ سال در تاریخ ۹ دی ماه ۱۳۹۹ آغاز و در تاریخ ۱۴ اسفند ۱۳۹۹ با تزریق دوم آخرین داوطلب خاتمه یافت.

 

*بر اساس گزارش کاملی که وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی منتشر کرد بخش دوم فاز یک واکسن کووایران برکت با هدف بررسی بی خطری و ایمونوژنیسیتی واکسن بر روی ۳۲ داوطلب سالم ۵۱ تا ۷۵سال  در تاریخ ۲۵ اسفند ۱۴۰۰ آغاز وی در تاریخ ۲۰ فروردین ۱۴۰۰ با تزریق دوم آخرین داوطلب خاتمه یافت.

 

*در مطالعه فاز ۲ واکسن کووایران برکت  از تاریخ ۲۵ اسفند ۱۳۹۹ تا ۴ خرداد ۱۴۰۰ تعداد ۲۸۰ داوطلب (۲۰۰ شرکت کننده ۱۸-۵۰ سال و ۸۰ شرکت کننده ۵۱-۷۵ سال) واکسن ۵ میکروگرم (۲۲۴ نفر) و پلاسبو (۵۶ نفر) را به صورت دو دوز تزریق عضلانی به فاصله ۲۸ روز، با هدف اصلی بررسی ایمنی زایی واکسن ۵ میکروگرم دریافت کردند.

*در ادامه گزارش وزارت بهداشت آمد که در ادامه مطالعه فاز سوم با هدف اصلی تعیین اثربخشی واکسن در تاریخ ۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ بر روی جمعیت هدف ۲۰ هزار نفر در محدوده سنی ۱۸ تا ۷۵ سال آغاز شد. دو سوم شرکت کنندگان در این مطالعه به تصادف واکسن ۵ میکروگرم و یک سوم افراد پلاسبو دریافت می کنند.

 

*وزارت بهداشت گزارش داد: بررسی داده های مجموعه مطالعات واکسن کووایران برکت تا تاریخ ۲۴ خرداد ۱۴۰۰ نشان می دهد که واکسن کووایران در دوز ۵ میکروگرم (دوز نهایی شده از فاز یک جهت استفاده در مطالعات فاز ۲ و ۳) به خوبی تحمل می شود و تا کنون هیچ رخداد نامطلوب جدی (Serious Adverse Events SAEs) مرتبط با این واکسن مشاهده نشده است.

 

عوارض واکسن کرونای برکت چیست؟

واکسن برکت همانند تمام واکسن های دیگر کرونا که تا امروز ساخته شده اند عوارضی دارد. بر اساس بررسی های صورت گرفته و گزارش های منتشر شده از سوی وزارت بهداشت و همچنان مصاحبه های مینو محرز از عوامل تولید واکسن، تحلیل عوارض جانبی مرتبط (Related adverse reactions) ثبت شده در ۳۶۸ داوطلب (در فاز یک و فاز دو) که حداقل یک دوز واکسن دریافت کرده اند، نشان داد که بیشترین عارضه گزارش شده توسط داوطلبان شامل درد محل تزریق، درد عضلانی، ضعف و سردرد است که اکثریت آنها نیازی به مداخله پزشکی نداشته و یا با مصرف مسکن خوراکی توسط داوطلب کمتر از ۲۴ ساعت برطرف شده است.  

 

مهم ترین نتیجه به دست آمده

بر اساس گزارش وزارت بهداشت مهم ترین یافته قابل اطمینان در مطالعات فاز یک نتایج تست خنثی سازی ویروس (Conventional Virus Neutralizing Test cVNT) بود که نشان می دهد ۹۵ درصد سرم افراد دریافت کننده دو دوز واکسن ۵ میکروگرم به فاصله دو هفته می تواند منجر به خنثی سازی ویروس با رقت بیش از ۱/۱۶ بشود. همچنین مطالعه فاز یک ۵۱ تا ۷۵ سال نیز تایید شد، به طوری که میزان سروکانورژن در تمامی آنتی بادی ها بالاتر از ۹۰ درصد گزارش شد.

(به جز ELISA IgG ۲-EUROIMMUN Anti-SARS-CoV که این میزان ۸۳ درصد برآورد شد. ادامه مطالعات واکسن کووایران با مطالعه فاز دوم با تزریق واکسن ۵ میکروگرم (با فاصله ۴ هفته، بر خلاف فاصله ۲ هفته در فاز اول) نشان داد که همانند یافته های سایر مطالعات پیشنهاد دهنده این افزایش فاصله تجویز واکسن، تغییر فاصله دو هفته به ۴ هفته، سیستم ایمنی هومورال را بطور موثرتری تحریک می کند.

نسبت میانگین هندسی تیتر آنتی بادی دریافت کنندگان واکسن به پلاسبو (Geometric Mean Ratio) نشانگر ۷۶ برابر شدن تیتر IgG anti-Spike SARS-CoV۲ و ۳۶ برابر شدن neutralizing antibodies SARS-CoV۲ شده است.

نتیجه تست cVNT نیز مشخص کرد که که حدود ۹۴ درصد داوطلبان در روز ۴۲ قادر به خنثی سازی ویروس وحشی هستند. این مقدار در گروه پلاسبو ۱۸ درصد مشاهده شد که قابل انتساب به ابتلای بدون علامت داوطلبان در طول مطالعه است. (همگی داوطلبان در آزمایشات پایه PCR منفی و تست آنتی بادی نوترالیزان منفی داشتند).

تجمیع نتایج تست خنثی سازی ویروس cVNT افراد واکسینه با دوز ۵ میکروگرم در فاز یک و دو نشان داد که سرم ۹۳.۵ درصد داوطلبان قادر به خنثی کردن ویروس است.

 

بازتاب جهانی تزریق یک واکسن

روز گذشته تزریق واکسن کرونای برکت از سوی رهبر ایران بازتاب بسیار گسترده ای در رسانه های جهان داشت.

رسانه های مختلف خبری دیداری، مکتوب و شنیداری به این واکسن ایرانی پرداختند و آن را مورد بررسی قرار دادند.

پیش از این از درخواست 12 کشور برای خرید این واکسن خبر داده شده بود. این 12 کشور از کشورهای آسیایی، آمریکای جنوبی و یک کشور اروپایی هستند.

خبرگزاری هایی همچون cnn و ABC news خبر از این دادند که در ایران بیش از 24 هزار نفر مورد آزمایش با این واکسن قرار گرفته اند.

همچنین الجزیره نیز از این خبر داد که علاوه بر واکسن برکت واکسن های ایرانی دیگری نظیر رازی-کووپارس (Razi COV-Pars)  و  فخراوک (Fakhravac ) نیز در راه هستند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها