«نزار بنات» فعال فلسطینی و کاندیدای انتخابات پارلمانی، بامداد امروز به دست مأموران تشکیلات خودگردان با خشونت هرچه تمام، بازداشت شد و پس از ساعاتی جان خود را از دست داد.
کد خبر: ۱۳۲۲۸۷۷

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از خبرگزاری فارس، بازداشت و اعلام خبر مرگ «نزار خلیل محمد بنات» فعال سیاسی و اجتماعی فلسطینی به دست مأموران تشکیلات خودگردان در استان الخلیل در کرانه باختری، موجی از خشم و اعتراض را در فلسطین موجب شده است.

به نوشته وبگاه عربی۲۱، طبق گفته خانواده «نزار بنات» ۲۵ مأمور امنیتی تشکیلات خودگردان فلسطین در ساعت ۳:۳۰ بامداد به خانه او حمله کرده و با شلیک گلوله و پرتاب بمب صوتی و با زور در خانه را شکسته و وارد شدند و در حالی که اهالی خانه خواب بودند، شروع به ضرب و شتم شدید «نزار بنات» کردند.

به گفته خانواده وی، مأموران در حین بازداشت هیچ یک از پروتکل‌های قانونی را رعایت نکرده و هیچ حکم جلبی نیز به اعضای خانواده و شخص نزار بنات نشان داده نشد. ساعاتی پس از بازداشت استانداری الخلیل خبر فوت وی را به خانواده‌اش داد، اما هنوز جسد وی تحویل داده نشده و هیچ نهاد و ارگانی پاسخگو نیست.

«نزار بنات» منتقد سرسخت تشکیلات خودگردان فلسطین به سرکردگی «محمود عباس» و کاندیدای فهرست «الحریه و الکرامه» در انتخابات پارلمانی بود و چندی پیش از اتحادیه اروپا خواسته بود تا کمک مالی به تشکیلات خودگردان را به دلیل به تعویق انداختن انتخابات، قطع کند. به عقیده نزار بنات، «تشکیلات خودگردان برای منافع خود همه چیز از جمله خیزش مردمی و فدائیان فلسطین را می‌فروشد».

اما استانداری الخلیل امروز با صدور بیانیه‌ای مدعی شد که نیرو‌های امنیتی حکم جلب به همراه داشتند و در اثنای بازداشت، حال «نزار بنات» بد شده و فورا به بیمارستان «الخلیل» منتقل شده، اما پزشکان گفتند که او فوت کرده است. دولت تشکیلات خودگردان، اما هنوز واکنشی به این اتفاق نشان نداده است.
 
خاشقچی فلسطین؛ خشم در کرانه باختری؛ مأموران «رام‌الله» فعال فلسطینی را ربودند و کشتند

خاشقچی فلسطین

مرگ این فعال فلسطینی اعتراض گسترده گروه‌های سیاسی و مردمی و شخصیت‌ها را موجب شده است و برخی کاربران نوشته‌اند که مرگ وی شبیه کشته شدن «جمال خاشقچی» منتقد دولت سعودی در دوم اکتبر ۲۰۱۸ است.

واکنش عطوان

«عبدالباری عطوان» روزنامه‌نگار معروف جهان عرب در صفحه توئیتر خود نوشت که قتل «نزار بنات» با تحریک رژیم صهیونیستی صورت گرفته است. او افزود: «فتل مبارز بزرگ نزار بنات، آخرین میخ بر نعش مشروعیت تشکیلات خودگردان است. تشکیلاتی که مبارزان شرافتمند علیه دشمن صهیونیستی و میهن‌پرستان را به قتل می‌رساند، نماینده مردم فلسطین و آرمان فلسطین نیست».

گروه «الجبهة الشعبیه» در بیانیه‌ای کشته شدن «نزار بنات» را محکوم کرده و خواستار اقدام و واکنش مراکز و نهاد‌های حقوقی شده است. در این بیانیه آمده است که باید رخداد‌های مشابهی که نقض حقوق و آزادی مردم فلسطین است، خاتمه یابد.

جنبش مقاومت اسلامی حماس نیز با صدور بیانیه‌ای، تشکیلات خودگردان را مسئول مرگ این فعال فلسطینی دانست. در این بیانیه آمده است که رخداد پیش آمده نشان از سیاست سرکوب تشکیلات خودگردان دارد.

حماس از همه گروه‌ها و اقشار مردم فلسطین خواسته است تا در تشییع جنازه «نزار بنات» حضور گسترده داشته باشند.

دفتر رسانه‌ای «کمیته‌های مقاومت» نیز مرگ نزار بنات را «ترور» و «جنایت» توصیف کرد و گفت که این حادثه نوع رفتار سرکوبگرانه نهاد‌های امنیتی تشکیلات خودگردان و عدم پاسخگویی آن‌ها را به طور روشن بر ملا کرد و نشان داد که تشکیلات خودگردان تا چه حد در برخورد با مخالفان دیکتاتور مآبانه رفتار می‌کند.

«بسام الصالحی» دبیرکل حزب «الشعبی الفلسطینی» نیز به شبکه المیادین گفت که نخست‌وزیر و وزیر کشور تشکیلات خودگردان باید پاسخگو باشند و امروز برای همه مردم فلسطین روز غم و اندوه است. جنبش «التحرک الشعبی» نیز خواستار مجازات قاتلان «نزار بنات» شد و گفت که باید شکنجه زندانیان و سرکوب مخالفان پایان یابد.

«تور ویسنلند» هماهنگ کننده روند صلح در خاورمیانه، وابسته به سازمان ملل نیز خواستار تحقیق فوری و شفاف و مجازات عاملان شد. نماینده اتحادیه اروپا در فلسطین نیز خواستار انجام تحقیقات فوری در این باره شد.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها