داروهای آسم در دو نوع مختلف عرضه می‌شود که نوع‌اول داروهای سریع‌الاثر و نوع‌دوم داروهای کنترل طولانی‌مدت است که درمان قطعی ندارند و فقط آسم را کنترل می‌کنند. آسم به‌طور کامل درمان نمی‌شود اما علائم آن را می‌توان تا حدی کنترل کرد. همچنین واکسن کارآمد مهار کامل آسم تا به امروز تولید نشده است.
کد خبر: ۱۳۲۲۴۸۷

در دنیای کنونی بسیاری از بیماری‌های عفونی که موجب مرگ‌ومیر بالای افراد می‌شوند درمان، کنترل یا ریشه‌کن شده‌اند که ریشه‌کنی یا مهار قوی این بیماری‌ها مدیون واکسن‌هاست.

واکسیناسیون یا ایمن‌سازی به مصرف و استفاده از واکسن گفته می‌شود که معمولا با هدف جلوگیری از ایجاد بیماری عفونی یا کاهش عوارض بیماری یا ایجاد مصونیت انجام می‌شود.

دوام ایمنی‌سازی بسته به نوع واکسن و نوع عفونت و بدن فرد دریافت‌کننده دارد. واکسیناسیون اقدام مهمی است که با هزینه‌کم می‌تواند از ابتلا به بیماری‌های عفونی جلوگیری کند.

اخیرا یک‌سری بحث‌های ضدونقیض در مورد واکسیناسیون به‌ویژه در بیماران مبتلا به آسم شایع‌شده و ادعا می‌شود واکسن برای بیماران مبتلا به آسم مضر و خطرناک بوده و برخی افراد مانع واکسیناسیون خود و اطرافیان می‌شوند.

متاسفانه این باور غلطی است که موجب وارد آمدن صدمات جبران‌ناپذیری به پیکره جامعه و نظام بهداشت می‌شود.

هر واکسنی دارای عوارض جانبی خفیفی است که معمولا از بین رفته و قابل چشمپوشی است اما عدم واکسیناسیون موجب افزایش بار بیماری، مرگ‌ومیر بالا، عدم کنترل بیماری و همه‌گیری‌های شدید، خطر تهدید خانواده و تحمیل هزینه‌های سنگین‌شده و مشکلات مضاعفی را در پی دارد.

باید تأکید کنم تاکنون بیماران مبتلا به آسم، منعی برای دریافت واکسن‌های مختلف نداشته و در مواردی که افراد عادی برخی واکسن‌ها را دریافت نمی‌کنند، مبتلایان به آسم بهتر است این واکسن‌ها را هم اضافه‌تر دریافت کنند.

ازجمله واکسن آنفلوآنزا که برای تزریقش برای افراد عادی ضرورتی ندارد ولی مبتلایان به آسم می‌توانند با واکسن آنفلوآنزا از ابتلا به آنفلوآنزای فصلی و تشدید بیماری آسم جلوگیری کنند لذا اکیدا توصیه می‌شود برنامه واکسیناسیون و دستورالعمل‌های وزارت‌بهداشت را به‌طور دقیق رعایت‌کرده و مانع تاثیر اخبار نادرست بر سلامت خود و خانواده‌‌تان شوید.

دكتر سید شمس‌الدین اطهاری - فلوشیپ آسم و آلرژی / روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها