یک تابلوی گمشده از «واسیلی کاندینسکی»، نقاش معروف روس، پس از هفتاد سال پیدا شد و در یک مزایده سه برابر ارزش تخمینی چکش خورد.
کد خبر: ۱۳۲۲۳۷۹
فروش فراتر از انتظار شاهکاری گمشده از «کاندینسکی»  (+عکس)
 
به گزارش جام جم آنلاین به نقل از ایرنا، یکی از شاهکار‌های گمشده واسیلی کاندینسکی پس از هفت دهه سرانجام راه خود را به حراج‌های هنری باز کرد و موفق به رکوردشکنی شد. این نقاشی که رئوس منحنی (Gebogene Spitzen) نام دارد این هفته در حراجی کترر/ Ketterer در مونیخ آلمان به مزایده گذاشته شد و به قیمت یک میلیون و ۱۳۰ هزار یورو چکش خورد. این در حالی است که ارزش تخمینی این اثر تنها ۳۰۰ هزار یورو برآورد شده بود.

کشف دوباره یک شاهکار هنری

تابلوی رئوس منحنی با اشکال هندسی و رنگ‌های روشنی که در آن به کار رفته یکی از پرطرفدارترین آثار کاندیسنکی است. این تابلو در سال ۱۹۲۷ روی بوم تصویر شد و در برلین، پاریس، استکهلم و بروکسل به نمایش درآمد. به گفته متولیان حراجی کترر، آخرین باری که این اثر در معرض دید عموم قرار گرفت در سال ۱۹۳۲ بود. آن زمان گمان می‌رفت این تابلو در سال ۱۹۴۹ توسط یک دلال هنری فروخته شده باشد و به همین دلیل به مدت ۷۰ سال ناپدید شد.

محققان و کارشناسان هنری تمام این مدت درباره سرنوشت تابلوی رئوس منحنی کنجکاو و سردرگم بودند تا این که در ماه مه (اردیبهشت- خرداد ۱۴۰۰) این نقاشی آبرنگ به طور ناگهانی در کشور آلمان پیدا شد. ظاهرا این تابلو بخشی از کلسیون خصوصی یک مجموعه‌دار از اهالی غرب آلمان بوده است.

حراج‌خانه کترر در بیانیه‌ای از کشف شاهکار رئوس منحنی از کاندینسکی به عنوان یک رویداد مهم هنری- تاریخی یاد کرد.

کاندینسکی که بود؟

واسیلی کاندینسکی یک هنرمند و نظریه‌پرداز سرشناس روس بود که بیشتر به خلق آثار انتزاعی شناخته می‌شود. وی در سال ۱۹۱۱ با اولین نقاشی آبرنگ انتزاعی خود حیرت جامعه هنردوستان را برانگیخت؛ برخی کار او را انقلابی در عرصه هنر می‌دانستند و دیگران می‌گفتند او دیوانه است. کاندینسکی بنیان‌گذار سبک اکسپرسیونیسم انتزاعی در نقاشی بود و تاثیر عمیقی بر هنرمندان عصر خود گذاشت. وی در سال ۱۸۶۶ در مسکو متولد شد، چند سالی در آلمان زندگی کرد و در مدرسه هنر و معماری باهاوس مشغول تدریس شد. این مدرسه در سال ۱۹۳۳ به دست نیرو‌های نازی تعطیل شد و کاندینسکی آلمان را به مقصد فرانسه ترک کرد و تا پایان عمر هفتادوهفت ساله‌اش در این کشور ماند.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها