سخنگوی طالبان با اعلام پایبندی به گفتگوهای صلح، از یک نظام اصیل اسلامی به عنوان رویکرد اصلی این گروه در قبال حل مسائل افغانستان نام برد.
کد خبر: ۱۳۲۲۰۷۸

به گزارش جام جم آنلاین، طالبان امروز یکشنبه اعلام کرد که متعهد به گفتگوهای صلح در راستای روی کار آمدن یک «نظام اصیل اسلامی» در افغانستان است که همراستا با قوانین سنت و شریعت، مفادی درباره حقوق زنان لحاظ شده باشد.

این درحالی است که نگرانی هایی درباره عدم پیشرفت مذاکرات وجود دارد و ادعا می شود که طالبان هنوز پیشنهاد صلح مدونی را که از آن بتوان به عنوان نقطه شروع گفتگو پیرامون نکات مهم استفاده کرد، ارائه نداده است.

در همین راستا، «ملا عبدالغنی برادر» رئیس دفتر سیاسی طالبان گفت: «ما متوجه هستیم که دنیا و افغان ها پرسش ها و تردید هایی درباره نوع نظامی دارند که پس از خروج نیروهای خارجی از افغانستان قرار است ایجاد شود».

عبدالغنی افزود: «یک نظام اصیل اسلامی بهترین راهکار برای حل تمامی مسائل افغان ها است. حضور ما در گفتگوها و حمایت مان از آن به روشنی بیانگر این است که ما معتقد به حل امور از طریق درک متقابل هستیم».

وی همچنین متعهد به تأمین امنیت زنان و اقلیت های مذهبی شد و گفت دیپلمات ها و نمایندگان تشکل های مردم نهاد نیز از امنیت شغلی برخوردار خواهند بود.

به گزارش خبرگزاری مهر، صحبت های رئیس دفتر طالبان در قطر در حالی مطرح می شود که «محمد بن عبدالرحمن» وزیر خارجه قطر پیشتر گفته بود که این کشور پیشرفت محسوسی در مذاکرات صلح افغانستان که به میزبانی دوحه انجام می شود نداشته است.

به گفته این مقام قطری، برنامه (ادعایی) آمریکا و دیگر نیروهای خارجی مبنی بر خروج از خاک افغانستان، محدودیت زمانی برای مذاکرات را افزایش داده است.

وزیر خارجه قطر در این باره افزوده بود: هدف ما حصول آتش بس میان کابل- طالبان و اجماع نظر درباره آینده افغانستان است.

مذاکرات بین الافغانی در دوحه در حالی در جریان است که در صحنه میدانی، درگیری میان طالبان و نیروهای افغان شدت گرفته و در گوشه و کنار کشور، برخی مناطق به دست طالبان سقوط کرده است.

پیش شرط طالبان برای ادامه مذاکرات بین الافغانی، خروج همه نیروهای بیگانه از خاک افغانستان تا اول ماه میلادی می بود که این وعده عملی نشد و آمریکا ۱۱ سپتامبر را برای تکمیل فرایند خروج اعلام کرد.

تلاش برای پایان دادن به درگیری های افغانستان در چندین جبهه دیپلماتیک ادامه دارد و قرار است روز یکشنبه، آنتالیا میزبان نشست سه جانبه ترکیه، ایران و افغانستان برای رسیدگی به این موضوع باشد.

منبع: مهر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها