بسیاری از بهبودیافتگان کرونایی از عوارض طولانی و به جای مانده از این بیماری رنج می برند.
کد خبر: ۱۳۲۲۰۴۲

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از news-medical، بسیاری از افرادی که به کرونا مبتلا شده اند و سپس این بیماری را پشت سر گذاشته اند اکنون از یک عارضه به جای مانده از این بیماری رنج می برند، این عارضه چیزی نیست جز بی خوابی. بی خوابی از عوارض طولانی مدت بیماری کرونا شمرده می شود.

ویروس کرونا ممکن است در بسیاری از مبتلایان هورمون ملاتونین را تحت تاثیر منفی قرار بدهد.

این هورمون مسئول تنظیم خواب است اما ویروس کرونا این هورمون را با اختلال مواجه می کند که نتیجه آن بی خوابی است.  

ملاتونین نه تنها برای احساس خواب در افراد مهم است بلکه بخشی از کالیبراسیون بدن برای سیستم ایمنی به شمار می رود و فقدان آن سیستم ایمنی را با ضعف مواجه می کند. بنابراین این هورمون برای افرادی که به کرونا مبتلا هستند حیاتی به نظر می رسد به خصوص افرادی که به طیف های شدید بیماری مبتلا شده اند. در واقع ملاتونین می تواند باعث شود ویروس کرونا در بدن فرد به یک بیماری وخیم منجر نشود.

تحقیقات دیگر در رابطه با هورمون ملاتونین نشان می دهد افرادی که این هورمون را به اندازه کافی در بدن خود دارند کمتر با خطر مرگ ناشی از ابتلا به بیماری کرونا روبرو می شوند.

پس از مشخص شدن اهمیت هورمون ملاتونین برای بدن حتی مکمل های مربوط به این هورمون بسیار مهم در ایالات متحده آمریکا بسیار بیشتر از قبل تجویز می شود.

البته برخی از محققان و پزشکان می گویند ملاتونین هورمونی است که تأثیرات عمیقی روی سیستم عصبی مرکزی دارد و نباید به راحتی آن را مصرف کرد.

در تابستان سال گذشته بود که عبارت COVID-somnia (ترکیب کلمات کووید و اینسومنیا به معنای بی خوابی) برای توصیف حال برخی از بهبودیافتگانی به کار برده شد که از کم خوابی شدید رنج می بردند.

داده ها از سراسر جهان نشان داد که بخش عمده ای از مردم در خواب مشکل دارند که عمدتا به دلیل نگرانی های جدی و طولانی مدت ناشی از بیماری همه گیر ، از جمله نگرانی های اقتصادی و بهداشتی ، و همچنین فشار روانی است.

بیماری کرونا سیستم عصبی مرکزی را تحت تأثیر قرار می دهد و علائم زیادی را در افرادی که بهبود یافته اند به وجود می آورد از جمله مه مغزی، به هم خوردن تمرکز ، سردردهای ناتوان کننده ، ضعف عضلانی و اغلب بی خوابی.

گرچه می توان این فرضیه را داشت که میزان بالای بی خوابی به استرس و اضطراب ناشی از همه گیری مربوط است اما بسیاری از کسانی که پس از بهبودی از کرونا از بی خوابی رنج می برند سطح قابل توجهی از اضطراب یا نگرانی را گزارش نمی کنند.

پزشکان تصور می کنند که بی خوابی بخش از عوارض طولانی مدت است که در نتیجه واکنش خودایمنی طولانی بدن به وجود می آید. بی خوابی حتی در بهبودیافتگانی که به کرونای خفیف هم مبتلا بودند گزارش شده است.

این فرضیه مطرح شده است که علائم پس از بهبودی از کرونا به دلیل التهاب تصادفی ناشی از بیماری شناخته شده به عنوان انسفالومیلیت میالژیک است که به عنوان سندرم خستگی مزمن نیز شناخته می شود. این بیماری شامل انواع مختلفی از آسیب سلولی به شمار می آید و بی خوابی را به وجود می آورد.

متاسفانه آنسفالومیلیت مایالژیک به خوبی درک نشده و به درستی معرفی نمی شود.

با این حال ، اگرچه چرخه های خواب می توانند در موارد انسفالومیلیت مایالژیک ناراحت کننده باشند اما دانشمندان شواهدی مبنی بر غیرقابل برگشت بودن آن پیدا نکرده اند.

داشتن خواب کافی ممکن است خطر ابتلا به انسفالومیلیت میالژیک را به دنبال ابتلا به کرونا به حداقل برساند.

مترجم: هیلدا حسینی خواه

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها