در شرایطی که واکسیناسیون همگانی علیه کووید19 در بسیاری از نقاط جهان ادامه دارد بسیاری از مردم از زدن این واکسن امتناع می کنند.
کد خبر: ۱۳۲۲۰۲۰

به گزارش جام جم آنلاین ، بسیاری از مردم برای نزدن واکسن کرونا دلایل زیادی دارند اما مهم ترین دلیل آنها این است که از آن می ترسند. عده دیگری هم به دلیل «توهم توطئه انتشار ویروس کرونا» واکسن نمی زنند.

به هر حال هم اکنون در سراسر جهان جنبش های ضدواکسن متعددی شکل گرفته است. اما جاشوآ گارزا که 43 سال دارد یکی از معترضان سابق جنبش ضدواکسن است. او در ابتدای تایید نخستین واکسن کرونا در جهان به شدت علیه واکسن موضع گرفت و به همه توصیه می کرد این واکسن خطرناک را تزریق نکنند.

اما به فاصله گذشت چند ماه او به شدت پشیمان است و کاری کاملا برعکس چند ماه گذشته را انجام میدهد یعنی تا آنجا که می تواند دیگران را به زدن واکسن تشویق می کند، حالا هر نوع واکسنی.

اما دلیل کار این مرد چیست؟

زمانی که واکسیناسیون در آمریکا آغاز شد او می توانست واکسن را بزند اما امتناع نکرد. طولی نکشید که به ویروس کرونا مبتلا شد. او بسیار بدشانس بود چرا که به شدیدترین طیف بیماری مبتلا شده بود. جاشوآ تا مرگ هم پیش رفت اما در نهایت زنده ماند هر چند تاوان بسیار سختی داد. ریه او به شدت آسیب دیده بود و خطر مرگ برای او وجود نداشت. پزشکان چاره ای ندیدند جز اینکه به او ریه پیوند بزنند. این کار هم فایده ای نداشت چرا که بدن جاشوآ ریه جدید را پس زد تا دوباره تحت عمل جراحی پیوند این عضو قرار بگیرد.

اکنون جاشوآ با ریه جدیدش زندگی می کند و به شدت بابت اینکه علیه واکسن کرونا موضع گرفت و آن را نزد پشیمان است. اگر واکسن را زده بود هرگز به کرونا مبتلا نمی شد و هرگز کارش به پیوند ریه نمی کشید.

بر اساس گزارش ABC News زمانی که بیماری این مرد شدت گرفت او را روی دستگاه اکسیژن رسانی غشای خارج از بدن (ECMO) قرار دادند که به او اجازه می داد نفس بکشد.

در نهایت هم کار او به دو بار پیوند ریه کشید.

جنگ این مرد با کرونا دو ماه آن هم در بدترین شرایط طول کشید. او در دسته افرادی قرار داشت که به شدیدترین نوع کرونا مبتلا شده بود و از شدیدترین عوارض آن هم رنج برد.

این مرد اکنون به شدت پشیمان است و تمام اطرافیان خود را به زدن واکسن تشویق می کند. او می گوید: «اگر واکسن می زدم ریه ام را از دست نمی دادم.»

مطالعه اخیر در مورد کارکنان مراقبت های بهداشتی در بوستون نشان داده است که فقط دریافت یک دوز واکسن کرونا از نوع mRNA  می تواند احتمال ابتلا به ویروس را تا 95 درصد کاهش دهد و مواردی که رخ می دهد به احتمال زیاد بدون علامت است.

مطالعات دیگر نشان داده است افرادی که هر دو دوز واکسن را دریافت می کنند کمتر از یک درصد احتمال ابتلا به ویروس را دارند و مواردی که رخ می دهد خفیف بوده و بهبودی آنها آسان است.

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها