بازگشت فصل E3
رونمایی‌ های مهمی که در آستانه بزرگترین نمایشگاه بازی شاهدش بودیم

بازگشت فصل E3

سال ۲۰۲۱، یکی از پربارترین سال‌ها را برای نمایشگاه E3 ثبت کرد

یک شروع توفانی

بیست و ششمین دوره E3 یعنی رویداد E3 2021 با یک‌سال غیبت برگزار شد. با این‌که امسال هم سونی غیبت خودش در مراسم را ادامه داد اما اکثر ناشرها با دست پر آمدند.
بیست و ششمین دوره E3 یعنی رویداد E3 2021 با یک‌سال غیبت برگزار شد. با این‌که امسال هم سونی غیبت خودش در مراسم را ادامه داد اما اکثر ناشرها با دست پر آمدند.
کد خبر: ۱۳۲۲۰۰۸

از اولین کنفرانس مشترک اکس‌ باکس و بتزدا گرفته تا اسکوئر انیکس، دیوالور دیجیتال و نینتندو. با این‌که سال ۲۰۲۰ هم به‌دلیل عرضه کنسول‌های جدید و هم به‌دلیل کرونا کمی بازار بازی‌های ویدئویی را کم‌رمق کرده بود، اما ۲۰۲۱ نوید یک سال توفانی را برای گیمرها می‌دهد.

Elden Ring
یکی از غیرمنتظره‌ترین نمایش‌های امسال، مربوط به بازی Elden Ring، ساخته جدید FromSoftware بود. این بازی مرموز که دو سال کامل را در سکوت خبری گذرانده بود، بالاخره در رویداد Summer Game Fest به نمایش در آمد.

جدیدترین ساخته خالقان Dark Souls، یک اثر فانتزی دیگر شبیه آن، با ویژگی‌های خاص خودش است. پروژه Elden Ring، اولین‌بار در E3 2019 به نمایش درآمد و به‌عنوان یک همکاری مشترک بین استودیوی FromSoftware و جرج آر. آر. مارتین، خالق دنیای «بازی تاج و تخت» معرفی شد.

هنوز نمی‌دانیم آیا این بازی ارتباط مستقیمی با دنیای سولز دارد یا خیر اما شباهت‌های دنیای فانتزی Elden Ring به این دنیا غیرقابل انکار است.

اولین نکته مهمی که از نمایش بازی دستگیرمان شد، جهان‌باز شدن بازی است. Elden Ring اولین بازی جهان‌باز این استودیو به حساب می‌رود و به‌دلیل بزرگ‌تر بودن آن، حالا امکان اسب‌سواری هم به بازی اضافه شده‌است.

Elden Ring هر چقدر در دنیاسازی، موجودات و ظاهر شخصیت‌ها به دارک سولز شباهت دارد، به دیگر ساخته‌های FromSoftware هم بی‌شباهت نیست.

بازی به‌خصوص در بخش مبارزات، یادآور سرعتی بودن اکشن بازی‌هایی مثل Sekiro و Bloodborne است اما استفاده از جادو در مبارزات بازی، همچنان به سمت دارک سولز سنگینی می‌کند.

بازی Elden Ring در تاریخ ۲ بهمن ۱۴۰۰ برای پی‌سی و کنسول‌های نسل هشتم و نهم عرضه خواهد شد.

Avatar: Frontiers of Pandora
شرکت یوبی‌ سافت به‌عنوان اولین ناشر بزرگ در E3 2021، کنفرانس خودش را برگزار کرد. به‌جز نسخه جدید فارکرای، ماریو ربیدز و البته رینبو سیکس، مهم‌ترین رونمایی یوبی‌سافت پروژه «آواتار» بود.

Avatar: Frontiers of Pandora یک بازی اقتباسی بر اساس دنیای فیلم جیمز کامرون با نام آواتار است که سال ۲۰۰۹ اکران شده بود. دنباله‌های این فیلم یعنی قسمت دوم، سوم و چهارم آن به ترتیب قرار است در سال‌های آینده میلادی اکران شوند و رونمایی این بازی هم بی‌ربط به اکران فیلم‌های آن نیست. استودیوی سازنده بازی یعنی Massive، به مرور زمان به یکی از شعبه‌های مهم یوبی‌سافت تبدیل شد و حالا مهم‌ترین پروژه‌ای که چند سال‌ مشغول کار روی آن بوده، همین بازی آواتار است.

بازی آواتار قرار است یک بازی اکشن ماجراجویی در دنیایی جهان‌باز باشد. با این که انتظار می‌رفت بازی جدید سازنده‌های The Divison، از زاویه دید سوم شخص استفاده کند اما آواتار یک بازی اول شخص است.
هنوز مشخص نیست چرا این تصمیم برای بازی گرفته شده اما با توجه به این که بخش‌هایی از گیم‌پلی را در نمایش دیدیم، بازی شباهت‌های زیادی به دیگر بازی اکشن ماجراجویی اول شخص یوبی‌سافت، یعنی فارکرای دارد.

آواتار در تاریخ نامشخصی از سال ۲۰۲۲ فقط برای کنسول‌های نسل نهم و پی‌سی عرضه می‌شود.

Starfield
بازی نقش‌آفرینی مورد انتظار شرکت بتزدا یعنی «استارفیلد» در کنفرانس اکس‌باکس و بتزدا به نمایش در آمد. تاد هاوارد، کارگردان استودیو، Starfield را با عنوان «اسکایریم در فضا» تعریف می‌کند.

بازی استارفیلد قرار است اولین IP جدید بتزدا در ۲۵ سال گذشته باشد و از این نظر بازی تبدیل به یکی از مهم‌ترین ساخته‌های جدید این استودیو شده‌ است.

بتزدا در کارنامه‌اش ساخت بازی‌های بزرگی از جمله مجموعه The Elder Scrolls و Fallout را دارد و حالا Starfield یک نقش‌آفرینی کلان در فضا خواهد بود.

اولین نمایش بازی تا حدی یادآور مجموعه‌ فیلم‌های «جنگ ستارگان» بود، جایی که حالا می‌توان حس و حال خلأ و انزوایی که در فضای بیکران وجود دارد را حس کرد. استارفیلد یک سفینه کامل را در اختیار بازیکن قرار می‌دهد تا از آن برای کاوش در فضا استفاده کند.

هنوز اطلاعات خیلی دقیقی از داستان بازی در دسترس نیست اما منابع الهام بازی کاملا مشخص است. به‌جز جنگ ستارگان، بازی الهام‌های زیادی را از دیگر نقش‌آفرینی‌‎های بتزدا مثل Fallout گرفته است.

در نهایت، اهمیت استارفیلد به‌عنوان یکی از اولین بازی‌ های مشترک اکس‌باکس و بتزدا کاملا مشخص است.

پس از خرید 7.5 میلیارد دلاری اکس‌باکس، منطقی بود که حالا استارفیلد نه تنها یکی از اولین بازی‌های نسل نهمی مهم به‌حساب می‌آید، بلکه خبری از پلی‌استیشن ۵ نیست و بازی فقط برای اکس‌باکس سری اکس و اس و پی‌سی عرضه می‌شود. استارفیلد آبان ۱۴۰۱  عرضه خواهد شد.

Guardians of the Galaxy
استودیوی ایدوس مونترال بالاخره از پروژه جدیدش یا بازی اقتباسی «نگهبانان کهکشان» رونمایی کرد.

شرکت اسکوئر انیکس همکاری‌های جدی و مهمی را با دیزنی و مارول انجام داده است. سال گذشته بازی Marvel’s Avengers که استودیوی کریستال داینامیکس آن را ساخته منتشر شد و حالا نوبت به بازی Guardians of the Galaxy رسیده‌است.

بازی نگهبانان کهکشان که سازنده‌های Deus Ex آن را می‌سازند، یک بازی اکشن سوم شخص با المان‌های نقش‌آفرینی است.

با این که تیم نگهبانان کهکشان در کمیک‌بوک‌ها یک تیم پنج نفره است، اما این بازی فقط امکان کنترل شخصیت Star-Lord را به ما می‌دهد و باقی شخصیت‌ها فقط از طریق دستور به هوش مصنوعی قابل کنترل هستند. بازیکن در این بازی می‌تواند داستان را به سبک خودش جلو ببرد و انتخاب‌ها روی ادامه داستان تاثیرگذار خواهند بود.  

به نظر می‌رسد این بازی قرار نیست مثل Marvel’s Avengers روی محتواهای پس از عرضه تمرکز چندانی کند و از اشتباهات آن بازی هم درس گرفته است.

بازی ۴ آبان ۱۴۰۰ علاوه‌بر کنسول‌های نسل نهم و پی‌سی، برای PS4 و اکس‌باکس وان هم عرضه می‌شود.

مسعود تیموری - کارشناس بازی / ضمیمه کلیک روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها