روایتی از حضور ایرانیان مقیم خارج پای صندوق‌های رأی آدم‌هایی که از قاتل‌های خاموش اطراف خود نترسیدند

لحظه تولد یک قهرمان دور از وطن

ملت نجیب ایران با حضور گسترده در پای صندوق‌های رأی بار دیگر حماسه آفریدند

جشن جمهور

سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری، نخستین میاندوره‌ای مجلس یازدهم، دومین میاندوره‌ای دوره پنجم مجلس خبرگان رهبری و نیز ششمین دوره شورای‌شهر تهران، روز گذشته جمعه ۲۸خرداد به صورت تمام الکترونیک برگزار شد.
کد خبر: ۱۳۲۱۷۱۱
به گزارش جام جم آنلاین به نقل از روزنامه جام جم؛ در این انتخابات یکی از مشکلات اصلی که از ساعات ابتدایی اخذ رای در برخی حوزه‌ها مشاهده شد، نقص سیستم و فرآیند کند رای‌گیری بود که با اعتراض و گلایه مردم همراه شد. در ادامه گزارشی از مهم‌ترین وقایع روز انتخابات ۲۸ خرداد آمده‌است.

آغاز انتخابات از ۷ صبح با رای رهبر انقلاب

بالاخره سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری، روز گذشته جمعه ۲۸ خرداد از ساعت ۷ صبح آغاز شد. حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای رهبر انقلاب جز اولین نفراتی بودند که با حضور در محل صندوق سیار ۱۱۰ در حسینیه امام‌خمینی (ره)، آرای خود را به صندوق انداختند و پس از انتخابات تاکید کردند: «روز انتخابات، روز ملت ایران است؛ امروز میدان‌دار و صحنه‌گردان اصلی مردم هستند. مردم هستند که با حضور در پای صندوق‌های رأی و با دادن رأی، تکلیف کلی و اساسی کشور را برای سال‌های آینده معین می‌کنند. ان‌شاءا... به برکت حضرت امام‌رضا (ع) که این ایام متعلق به ایشان است، امروز برای ملت ایران یک جشن باشد و به توفیق الهی همین خواهدشد و ملت از این انتخابات خیر خواهددید.»

البته هنوز ساعتی از آغاز رسمی رای‌گیری نگذشته‌بود که بیش از ۲۰۰۰ گزارش مردمی، به دلیل تأخیر در آغاز فرآیند رأی‌دهی و کندی عملکرد دستگاه‌های الکترونیک احراز هویت ثبت شد.
 
صف‌های طویل رأی‌گیری در کنار مزار حاج‌قاسم

گلزار شهدای کرمان از لحظات ابتدایی صبح روز ۲۸ خرداد شاهد حضور پرشور و گسترده مردم در صفوف به هم فشرده اخذ رای بود. کرمانی‌ها پس از ادای احترام به سردار دل‌ها حاج‌قاسم سلیمانی در صف دیگری ایستاند تا از گلزار شهدای کرمان و در جوار شهدای این خطه، سرنوشت چهارساله خود را با انتخابی اصلح رقم بزنند.
 
حضور پرشور هموطنان ایرانی مقیم خارج از کشور در پای صندوق‌های رای

هموطنان ایرانی در ۱۳۳کشور با حضور در ۲۳۴شعبه اخذ رای در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری شرکت کردند. سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه روز گذشته (جمعه) همزمان با برگزاری سیزدهمین انتخابات ریاست‌جمهوری با حضور در ستاد انتخابات خارج از کشور درباره صندوق‌های اخذ رای مستقر در خارج از کشور توضیحاتی داد و با بیان این‌که یکی از منظم‌ترین انتخابات ریاست‌جمهوری در خارج از کشور را داریم، یادآور شد: بعد از نیمه‌شب (ساعت یک و ۲ بامداد) در شرقی‌ترین کشور این عالم رای‌گیری را آغاز کردیم و چند ساعت بعد از بامداد تهران در غربی‌ترین نقطه رای‌گیری ادامه خواهدداشت. به طور منظم اطمینان می‌دهیم هیچ حوزه‌ای بسته نمی‌شود، مگر این‌که تمام هموطنان ایرانی که برای رای‌گیری آمده‌اند، بتوانند آرای خود را به صندوق‌های اخذ رای بریزند.
 
اشکالات رأی‌گیری در یک درصد صندوق‌ها بوده‌است

به‌رغم گزارش‌های متعدد از کندی فرآیند رای‌گیری در ساعات ابتدایی رای‌گیری صبح دیروز، رئیس ستاد انتخابات کشور اعلام کرد ابتدای کار رای‌گیری، اشکالاتی به‌وجود آمد که با دستور وزیر کشور به‌سرعت از آنلاین به آفلاین رفتیم و این تعداد تنها در یک درصد صندوق‌های رأی بودند. اما با وجود این و پس از شدت گرفتن اعتراضات عباس مقتدایی، نماینده مردم اصفهان در مجلس رسما به موضوع ورود کرد و گفت اگر وزارت کشور به بازی‌های سیاسی خود برای کمبود تعرفه رای و تخلفات انتخاباتی ادامه دهد، مجلس، رحمانی فضلی را استیضاح و پرونده شکایت از او را به قوه قضاییه می‌دهد.
 
۴ کاندیدای ریاست جمهوری کجا رأی دادند و چه گفتند؟

سیدابراهیم رئیسی در مسجد ارشاد شهرری: تنها ایرانی‌بودن کافی است تا حقوق شهروندی تضمین شود. مردم حق دارند و دولت مکلف است به مردم خدمت کند. من مردم را صاحب حق می‌دانم و برای دولت وظیفه قائلم و حق را برای مردم و تکلیف را برای دولت می‌دانم و با تمام وجود در خدمت مردم خواهم‌بود تا مردم احساس کنند در زندگی آن‌ها تغییر ایجاد شده‌است. حرف‌هایی که در انتخابات زدم برای رفع مشکلات مردم بود و برای انجام این کار شب و روز نمی‌شناسم و تمام تلاش خود را به کار می‌گیریم تا در نقش یک طلبه، خدمتگزار مردم باشم.

عبدالناصر همتی در حسینیه ارشاد: ما به انزوای خارجی پایان خواهیم‌داد، مردم حق دارند با رفاه و با آرامش زندگی کنند. معیشت مردم مساله اول من است، ان‌شاءا... کاری خواهیم‌کرد حضور مردم در صحنه بیش از پیش باشد. اگر هم رای نیاورم باز هم در خدمت مردم و پیگیر شعارهایم خواهم‌بود. هر کسی که رئیس‌جمهور شود باید توسعه و رفاه کشور را به طبقات بالاتر برساند.

محسن رضایی در حرم حضرت‌عبدالعظیم‌حسنی: این دروغ بزرگی است که برای تامین منابع یارانه ۴۵۰هزارتومانی بنزین را ۱۰هزارتومان خواهم‌کرد. قیمت بنزین و گازوئیل در دولت من به هیچ‌وجه تغییر نخواهدکرد. برای دادن یارانه‌ها و حقوق خانم‌های خانه‌دار از منابعی غیر از فرآورده‌های نفتی استفاده خواهم‌کرد. قیمت ارز را تثبیت خواهیم‌کرد.

امیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی در حرم رضوی: مردم حساسیت موضوع را درک می‌کنند تا رئیس‌جمهور با پشتوانه رای مردمی، بسیاری از مشکلات را حل کند. در نخستین ساعات آغاز رای‌گیری، حضور و مشارکت مردم بسیار خوب و قابل قبول است و پیش‌بینی می‌شود مشارکت در انتخابات امروز افزون بر ۵۰درصد‌باشد.
 
راه‌حل مشکلات، قهر کردن با صندوق رای نیست

آیت‌ا... آملی لاریجانی پس از انداختن آرای خود به صندوق، در جمع خبرنگاران گفت: راه‌حل مشکلات، قهر کردن با صندوق رای نیست و ما باید به اشخاصی که مورد نظر ما هستند، رای بدهیم و آیت‌ا... احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان هم گفت: مردم ما متدین و انقلابی هستند و تاکنون در تمام صحنه‌ها حضور داشته‌اند و تا این مردم در صحنه هستند، دشمن هیچ غلطی نمی‌تواند بکند. تا وقتی مردم در صحنه هستند، هیچ ضرری به این کشور وارد نخواهد شد. اجر این حضور را خداوند متعال خواهد داد.
 
موج مشارکت، شعف‌برانگیز است

در میانه رای‌گیری بود که عباس صالحی، وزیر ارشاد و فرهنگ اسلامی در توییتر اعلام کرد: ملت ایران شگفتی‌ساز است. این بار در انتخابات۱۴۰۰ تا ساعت ۲۴ خبر‌های خوش افزون‌تر خواهد بود؛ دست مریزاد ایرانیان داخل و خارج کشور.
 
حضور کروبی و خاتمی در انتخابات ۱۴۰۰

کرباسچی دبیرکل حزب کارگزاران در صفحه شخصی خود در توییتر، تصاویر رای دادن مهدی کروبی را منتشر کرد و سید محمد خاتمی، رئیس دولت اصلاحات با حضور در حسینیه جماران، رای خود را به صندوق مستقر در این شعبه انداخت. همچنین نمایندگان اقلیت‌های دینی برای شرکت در انتخابات با حضور در حسینیه‌ارشاد، رای‌های خود را به صندوق انداختند. با وجود این، شبکه تلویزیونی ایران اینترنشنال متعلق به دربار سعودی در جدیدترین خبرسازی خود، میزان مشارکت مردم را حدود ۳۰ درصد برآورد کرد.
 
موج دوم حضور رأی‌دهندگان پای صندوق‌های رأی

انتخابات ۱۴۰۰ از همان ابتدا رسانه‌ها را از حیث میزان مشارکت متعجب کرد. پس از گذشت ساعات اولیه، اخذ رای به دلیل گرمای شدید هوا در تهران و تقریبا در سراسر کشور به عصر موکول شد، از ساعت ۱۷ و با خنک شدن هوا، مراکز اخذ رأی مجددا همانند ساعات اولیه اخذ رای پر جنب و جوش شد.
 
امیدواریم میزان مشارکت بیش از حد انتظار باشد

سیداسماعیل موسوی سخنگوی ستادانتخابات کشور، با ابراز رضایت از روند برگزاری انتخابات گفت: امیدواریم میزان مشارکت بیش از حد انتظار باشد و قطعا بیشتر هم خواهدبود، اما باید در باره آمار و ارقام اجازه دهیم کار انتخابات به پایان برسد و کار تجمیع در فرمانداری‌ها، شعبه‌ها، بخشداری‌ها و در نهایت در وزارت کشور به پایان برسد و تطبیق‌های لازم با شورای‌نگهبان داده‌شود و سپس نتیجه میزان مشارکت و نتیجه آرا و فرد برگزیده شده اعلام خواهدشد.

او درباره دستگاه‌های اخذ و ثبت‌رای که مشکل داشتند هم بیان کرد: آفلاین بودن شعبه مشکلی ندارد، زیرا مانعی برای رای‌دادن مردم ایجاد نمی‌کرد.
 
حضور پرشور هموطنان ایرانی مقیم خارج از کشور در پای صندوق‌های رای

هموطنان ایرانی در ۱۳۳کشور با حضور در ۲۳۴شعبه اخذ رای در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری شرکت کردند.
 
سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه

روز گذشته (جمعه) همزمان با برگزاری سیزدهمین انتخابات ریاست‌جمهوری با حضور در ستاد انتخابات خارج از کشور درباره صندوق‌های اخذ رای مستقر در خارج از کشور توضیحاتی داد و با بیان این‌که یکی از منظم‌ترین انتخابات ریاست‌جمهوری در خارج از کشور را داریم، یادآور شد: بعد از نیمه‌شب (ساعت یک و ۲ بامداد) در شرقی‌ترین کشور این عالم رای‌گیری را آغاز کردیم و چند ساعت بعد از بامداد تهران در غربی‌ترین نقطه رای‌گیری ادامه خواهدداشت.

به طور منظم اطمینان می‌دهیم هیچ حوزه‌ای بسته نمی‌شود، مگر این‌که تمام هموطنان ایرانی که برای رای‌گیری آمده‌اند، بتوانند آرای خود را به صندوق‌های اخذ رای بریزند.
 
میزان مشارکت بالایی در انتخابات خواهیم‌داشت

حجت‌الاسلام حسن درویشیان، رئیس سازمان‌بازرسی‌کل‌کشور درباره گزارش تخلفات، گفت: اشکالاتی در حوزه پیکربندی برخی شعب در خوزستان پیش آمده‌بود که در حال حل شدن است. اما غیر از خوزستان، در استان دیگری مشکلی ایجاد نشده‌است و آمار نشان می‌دهد میزان مشارکت خوبی را در این دوره از انتخابات شاهد خواهیم‌بود.

وی افزود: اگر رأی تاثیر نداشت، دشمنان در رسانه‌هایشان تبلیغ نمی‌کردند که رأی ندهید. یک رأی هم یک رأی است؛ در واقع آرای مردم جمع و تبدیل به میلیون‌ها رأی خواهدشد، بنابراین حتما در سرنوشت مردم تاثیر خواهدگذاشت.
 
درخواست شورای نگهبان از وزیر کشور

همزمان با ادامه گزارش‌ها درباره کندی اخذ رای به دلیل سیستم الکترونیکی، دبیر شورای‌نگهبان در نامه‌ای به وزیر کشور خواست به منظور رعایت حقوق مردم، رأی‌گیری در انتخابات شورا‌ها در برخی حوزه‌ها از طریق تعرفه کاغذی انجام پذیرد.

آیت‌ا... جنتی در نامه خود به رحمانی‌فضلی نوشت: با احترام، با عنایت به گزارش‌های متعدد از استان‌های مختلف، صندوق‌های اخذ رأی الکترونیکی به کارگیری شده در انتخابات شورا‌های اسلامی شهر و روستا موجب کندی رأی‌گیری و تشکیل صف‌های طولانی و اخلال در فرآیند اخذ رأی شده‌است؛ لذا مستدعی است ترتیبی اتخاذ شود تا به منظور رعایت حقوق مردم، رأی‌گیری در انتخابات شورا‌ها در حوزه‌های مربوطه از طریق تعرفه کاغذی انجام پذیرد.
 
رعایت حداکثری پروتکل‌های کرونا در شعب اخذ رای

روز گذشته فرمانده عملیات مدیریت‌بیماری‌کرونا در کلانشهر تهران از رعایت حداکثری پروتکل‌های بهداشتی در شعب اخذ رای خبر داد. علیرضا زالی در حاشیه شرکت در انتخابات و بازدید از یکی از حوزه‌های رای‌گیری عنوان کرد: یکی از مهم‌ترین عوامل برای کاهش ازدحام درون‌شهری برای شرکت در انتخابات، تعداد شعب و تکثر شعب اخذ رای بود که این مهم با همکاری استانداری در سطح تهران محقق شد. در حال حاضر ۶۸۷۰ صندوق رای در استان داریم که این تعداد افزایش یک و نیم تا دو برابری نسبت به سنوات گذشته دارد. در شهر تهران نیز همین‌طور است و حدود ۳۷۹۰ شعبه مستقر شد.
 
اتفاقات عجیب درباره رأی‌گیری از ایرانیان خارج از کشور

درحالی که گزارش‌های متعددی از عدم تمهید شرایط کافی برای رای‌گیری در همان ساعات اولیه رای‌گیری در روز گذشته، در برخی مناطق تهران و شهرستان‌ها خبر می‌داد، روایت‌های ساکنان آمریکا نیز نشان داد متاسفانه نگرانی‌ها و تذکر صریح رهبر معظم انقلاب در سخنرانی چهارشنبه هفته‌جاری نیز تامین نشده و افراد مقیم در آمریکا و برخی کشور‌های خارجی نیز شرایط آسوده‌ای برای رأی‌دهی ندارند تا جایی که مکان‌های رای‌گیری در آمریکا که تعداد زیادی از ایرانیان در آنجا ساکن هستند از ۵۵ محل به ۲۷ محل کاهش پیدا کرده و در ایالتی مثل کالیفرنیا فقط چهار صندوق تدارک دیده و بعضی از صندوق‌های تدارک دیده‌شده نزدیک به ۱۰۶ کیلومتر با محل‌های تجمع ایرانیان فاصله دارد.
 
حمله و توهین منافقین و سلطنت‌طلبان به حامیان مردم‌سالاری

یکی از اتفاقات عجیب در روز اخذ رای از ایرانیان ساکن در برخی کشور‌های خارجی، حمله منافقین و سلطنت‌طلبان به افرادی بود که قصد حضور در انتخابات را داشتند. آن‌ها با فحاشی و فیلم گرفتن از این افراد سعی داشتند.

جو منفی علیه رای‌دهندگان ایجاد کنند. به طور مثال منافقین در بیرمنگام انگلیس، نیوزیلند و سیدنی استرلیا به افرادی که قصد شرکت در انتخابات را داشتند، حمله کردند. این موضوع در بین کاربران فضای مجازی بازتاب داشت و یکی از کاربران دراین باره نوشت: «این آدم‌خوار‌ها قرار است برای ما آزادی و دموکراسی بیاورند. موجوداتی که سال‌ها زیستن در یک سرزمین غربی هم ذره‌ای مغز دگم و خشن آن‌ها را تغییر نداده.» یکی دیگر از کاربران نیز نوشت: «اینجا نیوزیلند است و این موجودات به هرکس می‌خواهد رای بدهد، توهین و حمله می‌کنند.»
 
پیشگویی اخبار انتخاباتی در فضای مجازی اعتبار ندارد

همزمان با نزدیک شدن به ساعات پایانی رای‌گیری، گمانه‌زنی از نتیجه انتخابات، میزان مشارکت و رای نامزد‌ها در فضای مجازی به اوج خود رسید؛ رئیس ستاد انتخابات کشور در این باره گفت: اگر اعلام آمار و ارقام منجر به مشکلات سیاسی ـ امنیتی شود، کسانی که این آمار و ارقام را اعلام می‌کنند باید پاسخگو باشند. البته عرف این نکته را نیز تاکید کرده که آمار و ارقامی که اعلام می‌شود به هیچ وجه اعتباری ندارد و بیشتر شبیه تخمین و پیشگویی است؛ بنابراین نسبت به اعلام چنین آمار‌هایی قطعا باید رسیدگی شود؛ او همچنین گفته تنها مرجعی که می‌تواند رسما نتایج را اعلام کند وزارت کشور است.
 
شنبه آرای ریاست‌جمهوری اعلام می‌شود

همچنین روز گذشته همزمان با اتمام ساعات رای‌گیری، شکرا... حسن‌بیگی، رئیس ستاد انتخابات استان تهران با اشاره به این‌که ۶۸۴۶ شعبه اخذ رای در استان تهران فعال شده‌بود، یادآورشد: با توجه به مشکلاتی که به‌وجود آمده دو شعبه اخذ رای غیرفعال شدند و بقیه با رعایت پروتکل‌های بهداشتی فعالیت خود را ادامه دادند. وی در پاسخ به این پرسش که آیا تا این لحظه مشکلی امنیتی در سطح استان داشته‌ایم، گفت: بنابر گزارش‌های رسیده هیچ مشکل امنیتی نداشته‌ایم. رئیس ستاد انتخابات تهران درباره میزان مشارکت رای‌دهندگان هم اعلام کرد: روز شنبه آرای ریاست‌جمهوری، میاندوره‌ای مجلس‌شورای‌اسلامی و همچنین خبرگان اعلام خواهد شد، اما با توجه به تعداد نامزد‌های شورا‌های شهر و روستا این مساله به روز یکشنبه موکول خواهدشد و جمع‌بندی مشارکت در این روز اعلام می‌شود.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها