صفر تا صد مراحل تغییر رنگ خودرو را بدانید.
کد خبر: ۱۳۲۱۶۹۹
به گزارش جام جم آنلاین به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، عشق خودروها، هیچ محدودیتی را برنمی‌تابند؛ خواه این محدودیت‌ها درباره مشکلات فنی خودرو باشد، خواه ظاهر خودرو. در نهایت، آن‌ها راهی جهت تغییر شرایط پیدا خواهند کرد.

احتمالاً شما نیز خودرو‌هایی با رنگ‌های خاص در خیابان‌ها دیده‌اید که در میان انبوهی از خودرو‌های سیاه‌وسفید جلب توجه می‌­کنند. این خودرو‌های رنگی، حاصل همان عشق ماشین‌­هایی است که رنگ‌­های تحمیلی کارخانه‌ها را نپذیرفته‌­اند و سعی کرده‌اند تا با تغییر رنگ خودرو، به آن‌چه که از ماشین خود انتظار دارند، نزدیک‌تر شوند!

اگر شما نیز علاقه‌مند به تغییر رنگ خودروی خود هستید، با بررسی صفر تا صد مراحل تغییر رنگ خودرو همراه باشید.

فرایند تغییر رنگ خودرو

تغییر رنگ خودرو، یکی از مواردی است که نیاز به مجوز قانونی دارد؛ زیرا رنگ، مهم‌ترین ویژگی ظاهری در تعیین اصالت خودرو است. اعمال هر تغییری در ظاهر خودرو از شاسی و محور گرفته تا رنگ خودرو، باید با مجوز مراجع قانونی صورت گیرد و در غیر این صورت، تخلف است و بر طبق قانون، مجبور به پرداخت جریمه‌ای به میزان یک‌چهارم تا یک‌هشتم هزینه تغییر رنگ خواهید شد.

همچنین در صورتی‌که رنگ خودرو به رنگ پیشین آن بازنگردد، منجر به توقیف آن می‌­شود. در ادامه، می‌توانید مراحل قانونی تغییر رنگ خودرو را ببینید.

مدارک ضروری جهت اخذ مجوز تعویض رنگ

مدارک لازم برای اخذ مجوز تغییر رنگ خودرو، به شرح زیر است:

سند مالکیت و برگ سبز خودرو

بیمه شخص ثالث

گواهی عدم خلافی

رسید تسویه عوارض شهرداری

کارت خودرو

مدارک احراز محل سکونت مالک خودرو (سند یا اجاره‌نامه معتبر منزل یا محل کار به‌همراه یکی از قبوض شهری)

اصل کارت ملی و شناسنامه مالک خودرو

در صورت مراجعه نماینده مالک، ارائه اصل وکالت‌نامه قانونی و مدارک شناسایی نماینده الزامی است.


مراحل تغییر رنگ خودرو


تغییر رنگ خودرو چه مراحلی دارد؟


در ادامه، با مراحل تغییر رنگ خودرو بیشتر آشنا می‌شویم:

انتخاب رنگ خودرو

در مرحله اول، باید رنگ موردنظر خود را با توجه به شرایط انتخاب کنید. رنگی که انتخاب می‌­کنید نباید از رنگ‌های ممنوعه باشد. رنگ خودروهای­ امدادی، نیرو‌های مسلح و رنگ‌هایی که قابلیت استتار دارند، در لیست رنگ‌های ممنوعه قرار دارند.

مراجعه به مراکز تعویض پلاک

در قدم بعدی باید مالک خودرو و یا نماینده قانونی وی با وکالت‌نامه قانونی و معتبر به همراه وسیله نقلیه به مراکز تعویض پلاک مراجعه کنند و درخواست کتبی تعویض رنگ را در مرکز ثبت کنند. فرم‌های مربوطه شامل مواردی، چون مشخصات مالک خودرو، مشخصات خودرو و رنگ جدید خودرو است.

فراموش نکنید که در این مرحله نیاز به ارائه مدارکی مانند مدارک احراز محل سکونت مالک، گواهی خلافی نداشتن، بیمه‌نامه شخص ثالث و برگه تسویه عوارض شهرداری است.

بازدید خودرو از سوی کار‌شناس

در مرحله بعدی، کارشناس مرکز تعویض پلاک با بررسی مدارک، بازدید خودرو و تطابق اطلاعات درج‌شده در فرم‌ها، اصالت خودروی مربوطه را تأیید می‌کند. اگر سابق بر این، اتاق یا موتور نیز خودرو تعویض شده باشد، درخواست تعویض رنگ تأیید نخواهد شد.

همه اطلاعات درج‌شده در فرم‌ها، باید با خودرو مطابقت داشته باشد. پس از بررسی و تکمیل و امضا فرم مربوطه از سوی کارشناس، به بخش بعدی ارجاع خواهید شد.

تأیید تقاضا برای تغییر رنگ از سوی مدیر فنی

پس از بازدید خودرو و تائید اصالت، نوبت به بررسی تقاضای تغییر رنگ می‌رسد. تأیید در این مرحله، مستلزم دریافت استعلام از اداره آگاهی و همچنین پلیس راهنمایی و رانندگی است. در صورت خاطی‌نبودن مالک خودرو و نبود مشکلاتی، چون سرقتی‌بودن، فرم تقاضا تأیید می‌شود.

اقدام جهت تغییر رنگ


بعد از دریافت مجوز و تأییدیه تغییر رنگ، مالک خودرو می‌تواند نسبت به تغییر رنگ خودرو اقدام کند. برای این کار، کافی است تا خودرو را به یک مرکز صافکاری و نقاشی معتبر بسپارید تا رنگ خودروی شما را به رنگ دلخواه تغییر دهند. هزینه این کار، بسته به‌اندازه خودرو و حجم رنگ مورد نیاز و نوع رنگ و مدل خودرو، متغیر است.

بازرسی دوباره خودرو

حال که رنگ و روی خودرو عوض شده است، بار دیگر باید مورد بررسی قرار بگیرد. برای این کار، باید دوباره خودرو را به همان مرکز تعویض پلاکی که برای ثبت تقاضا مراجعه کرده بودید، ببرید تا کارشناس دوباره اصالت خودرو را بر اساس آن‌چه در فرم‌ها درج کرده‌اید، تأیید کند.

رنگ جدید خودرو، باید با همان چیزی که در فرم تقاضانامه ذکر شده است، مطابقت کامل داشته باشد؛ در غیر این صورت، باید دوباره برای تعویض رنگ به کارگاه نقاشی خودرو بازگردید. تأیید اصالت پس از امضای مرکز تعویض پلاک، به امضای مسئولان فنی اداره راهنمایی و رانندگی و همچنین پلیس آگاهی نیز می‌رسد.

دریافت کارت جدید خودرو

از آن‌جا که کارت هر خودرو به‌نوعی شناسنامه آن محسوب می‌شود و کلیه مشخصات خودرو در آن مندرج است، خودروی تغییر رنگ‌یافته نیز نیاز به کارت جدید دارد. در چنین شرایطی، کارت قبلی از درجه اعتبار ساقط است و علی‌رغم داشتن تأییدیه‌ها، مدرک معتبری برای ارائه به پلیس راهنمایی و رانندگی نیست.

از این‌رو، پس از اعمال تغییرات ظاهری و کسب تأییدیه‌های لازم، باید مشخصات جدید خودرو در مرکز شماره‌گذاری اصلاح شده و برگ سبز و کارت جدید برای خودرو صادر شود.

سخن پایانی

در نهایت بر اساس آن‌چه گفته شد، فرایند تغییر رنگ خودرو، فرایندی قانونی است و تنها به مراجعه‌کردن به کارگاه صافکاری و نقاشی جهت رنگ‌کردن خودرو محدود نمی‌­شود. همان‌­طور‌که در بالا نیز به آن اشاره شد، تغییر رنگ خودرو بدون طی مراحل قانونی، تبعاتی در پی دارد که شامل جریمه و برگرداندن خودرو به رنگ قبلی یا حتی توقیف خودرو است.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها