مدیرکل امور فرهنگی سازمان تأمین اجتماعی

۲۱ هزار میلیارد تومان هزینه ماهانه بیمه شدگان تامین اجتماعی

وکیل کیست و چگونه یک وکیل خوب انتخاب کنیم؟
کد خبر: ۱۳۲۱۶۷۴
به گزارش جام جم آنلاین به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، امروز، روابط اجتماعی، اقتصادی، حقوقی، شغلی و شخصی افراد، دارای پیچیدگی‌های فراوان شده‌اند. در بسیاری اوقات، نیازمند مشاوره وکیل متخصص هستیم تا بتوانیم ابعاد مختلف زندگی خود به روشی که بیشترین منفعت را برای ما داشته باشد و کمترین خسارت را متحمل شویم، سر و سامان دهیم.


وکیل خوب چگونه انتخاب می‌شود؟

بر اساس اصل ۳۵ قانون اساسی: «در همه دادگاه‌ها طرفین دعوا حق دارند برای خود وکیل انتخاب کنند و اگر توانایی انتخاب وکیل را نداشته باشند، باید برای آن‌ها امکانات تعیین وکیل فراهم شود.»

با توجه به تخصصی بودن هر یک از موارد بالا، مشورت با وکیلی که در یک موضوع خاص دارای تجربه و مهارت باشد، بهترین نتیجه ممکن را به همراه خواهد داشت. انتخاب وکیل خوب و ماهر، مستلزم آگاهی نسبت به مواردی است که این‌جا به آن‌ها می‌پردازیم.

تعریف وکیل

وکیل، فردی است که به موجب عقد (قرارداد) وکالت از طرف شخص دیگر جهت انجام کاری، مأمور می‌شود. وکیل به عنوان نماینده شخص دیگر جهت انجام کار خاصی، شناخته می‌شود. شخصی که وکیل را انتخاب کرده است، می‌تواند یک شخص حقیقی یا حقوقی باشد.

قرارداد وکالت

قرارداد وکالت باید در چهارچوب قانون مدنی تنظیم شود و مخالف نظم عمومی و اخلاق حسنه نباشد. وکالت یک عقد جایز است؛ یعنی در هر زمان می‌توان آن را فسخ کرد. همچنین مورد وکالت، باید کار یا کار‌هایی باشد که موکل، شخصا بتواند آن‌ها را انجام دهد و مانع قانونی در مسیر انجام این امور وجود نداشته باشد. وکیل نیز باید اهلیت قانونی جهت امور محوله را داشته باشد.

جهت انتخاب بهترین وکیل چه باید کرد؟

پرونده‌های قضایی در بسیاری از موارد، دارای پیچیدگی‌هایی هستند که بدون آگاهی داشتن از قوانین، نمی‌توان نتیج مد نظر و دلخواه را به‌دست آورد. بنابر این، توصی اکید می‌شود که با یک وکیل خوب گرفتن، علاوه بر جلوگیری از اتلاف وقت، بهترین نتیجه ممکن را رقم بزنید. مهم‌ترین ویژگی‌های یک وکیل خوب را بدانید.

تخصص وکیل

وکیل دادگستری دارای اطلاعات عمومی راجع به قوانین بوده، با این‌حال امروز وکالت نیز مانند بسیاری از مشاغل دیگر دارای تخصص‌های متعددی است: وکیل تجاری، وکیل خانواده، وکیل کیفری، وکیل امور حسبی و غیره، از جمله این موارد هستند. سعی کنید تا وکیلی را انتخاب کنید که تخصص او مرتبط با موضوع پرونده شما باشد.

پایه وکالت

در ایران، سه گروه از وکلا می‌توانند به عنوان وکیل رسمی به پیگیری پرونده در مراجع قضایی بپردازند: وکیل پایه یک، وکیل پایه دو، کارآموز وکالت. جهت انتخاب بهترین وکیل، باید از سطح پیچیدگی و فنی پرونده خود و همچنین پای وکیل موردنظر، مطلع باشید.

وکیل پایه دو و کارآموز وکالت دارای محدودیت‌هایی جهت انجام برخی از پرونده‌ها دارند؛ همچنین وکیل پایه یک به‌ویژه اگر در ابتدای دوران وکالت خود باشد، در موارد خاصی نمی‌تواند در موضوع یک پرونده وارد شود؛ بنابر این، قبل از انعقاد قرارداد وکالت از صلاحیت وکیل خود مطمئن شوید.

تجربه وکالت

علاوه بر تخصص وکیل و گرایش تحصیلی او (در صورت تحصیلات تکمیلی داشتن) تجربه عملی وکیل، حائز اهمیت بالایی است. سابقه کاری، زمان فعالیت او در کسوت وکیل و حوزه‌های تخصصی او از مواردی هستند که بهتر است مد نظر قرار داده شوند.

حسن شهرت

خوشنامی وکیل خوب، به اندازه تخصص و تجربه او، دارای اهمیت است.

امانت، رازداری و صداقت

شاید به جرأت بتوان گفت که رازداری وکیل و حفظ اسرار موکل، یکی از مهم‌ترین ویژگی‌هایی است که باید داشته باشد. وکیل رازدار و صادق، از اطلاعات شما به نفع خود استفاده نخواهد کرد؛ با رقیب شما وارد معامله نمی‌شود و همه تلاش خود را معطوف به احقاق حق موکل می‌کند.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها